Image 1
Image 2

Ponderea învăţământului profesional şi tehnic în judeţ a crescut în dauna celui teoretic şi vocaţional. Argumentează cu date inspectorul şcolar general Călin Durla

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

durla-calinRecent, Klaus Iohannis, preşedintele României, a avut cuvinte extrem de critice la adresa organizării învăţământului preuniversitar din ţara noastră, cu deosebire la învăţământul tehnic şi profesional.

Pe această temă, am realizat o documentare la Inspectoratul Şcolar Judeţean în ceea ce priveşte evoluţia şi tendinţele de dezvoltare ale învăţământului tehnic şi profesional din judeţul Satu Mare.

Pondere mare a liceelor teoretice şi necorelare cu piaţa muncii

Iată fragmente din declaraţiile preşedintelui: “Cum ne putem explica faptul că toţi investitorii cer meseriaşi şi noi avem o ţară plină de licee teoretice, dar nicio şcoală care-i pregăteşte pentru o meserie. Rezultatul e o tragedie naţională, îi ducem pe toţi până la bacalaureat, îi minţim. Deci, actualul sistemul educaţional îi minte pe elevi şi pe părinţi că le dă o educaţie potrivită. Nu le dă, pentru că nu e adaptată pieţei muncii”, a declarat Klaus Iohannis.
Un alt fragment: “Există nu o problemă, nu aș numi-o problemă a sistemului educațional cu piața muncii, a sistemului universitar cu piața muncii, există o catastrofă națională, o necorelare profundă și gravă”, a afirmat Iohannis la Timișoara.
El a mai spus că e nevoie de filiera teoretică a învăţământului liceal, „trebuie însă să dăm o şansă şi celor care nu mor de dragul cărţii – şi nu trebuie să îi condamnăm pentru asta – dar care vor să înveţe o meserie”, a susţinut şeful statului, afirmând totodată că ”este onorabil să fii un meseriaş bun” şi că în acest sens trebuie să fie educaţi şi părinţii. Viaţa nu se clădeşte pe o diplomă, ci pe abilităţi şi pe ceea ce înveţi să faci”, a subliniat preşedintele.

Analiza ISJ

L-am rugat pe Călin Durla, inspector şcolar general, să se refere la condiţiile particulare din judeţul nostru în ceea ce priveşte învăţământul tehnic şi profesional.
”În esenţă, aceste probleme le-am sesizat încă de la începutul mandatului meu ca inspector şcolar general. O primă măsură luată a fost creşterea ponderii învăţământului profesional şi tehnic în planul de şcolarizare pentru anul şcolar 2016-2017, în dauna învăţământului teoretic şi vocaţional (50%-50% în anul şcolar 2015-2016, 55% profesional şi tehnic – 45% teoretic şi vocaţional pentru anul şcolar 2016-2017)”, a precizat şeful ISJ, care ne-a transmis şi o vastă analiză intitulată “Realizări și tendințe de dezvoltare în învățământul profesional și tehnic din județul Satu Mare”.
Cum materialul la care ne referim depăşeşte cu mult spaţiul tipografic destinat acestui scop, vom face o selecţie sumară urmând să revenim ulterior în detaliu asupra problemelor expuse.
Astfel, reţinem că numărul de elevi a înscriși în învățământul profesional, la nivelul județului Satu Mare, a crescut de la 345 în anul şcolar 2012-2013 la 822 în prezent (2016-2017). Apoi, stabilirea cifrei de școlarizare pentru învățământul profesional s-a realizat pe baza solicitărilor operatorilor economici. De asemenea, Inspectoratul Şcolar a oferit şi soluții pentru absolvenții de învățământ liceal care nu promovează examenul de bacalaureat.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with