Ioan 7, 37-53; 8, 12
În ziua cea din urmă – ziua cea mare a sărbătorii -, Iisus a stat între ei şi a strigat, zicând: Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie vor curge din lăuntrul său. Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească cei ce au crezut în El. Căci încă nu era dat Duhul, pentru că Iisus nu fusese încă preaslăvit. Deci, mulţi din popor, auzind cuvintele acestea, ziceau: Cu adevărat, Acesta este Proorocul. Iar alţii ziceau: Acesta este Hristos. Iar alţii ziceau: Nu cumva din Galileea va să vină Hristos? N-a zis oare Scriptura că Hristos va să vină din seminţia lui David şi din cetatea Betleem, de unde era David? Şi s-a făcut dezbinare în mulţime pentru El. Şi unii dintre ei voiau să-L prindă, dar nimeni nu a pus mâinile pe El. Deci slugile au venit la arhierei şi la farisei, iar aceia le-au zis: De ce nu L-aţi adus? Slugile au răspuns: Niciodată n-a vorbit un om aşa cum vorbeşte Acest Om. Deci le-au răspuns fariseii: Nu cumva aţi fost şi voi amăgiţi? Nu cumva a crezut în El cineva dintre căpetenii sau dintre farisei? Dar mulţimea aceasta, care nu cunoaşte Legea, este blestemată! A zis către ei Nicodim, cel ce venise mai înainte la El noaptea, fiind unul dintre ei: Nu cumva Legea noastră judecă pe om, dacă nu-l ascultă mai întâi şi nu ştie ce a făcut? Ei au răspuns şi i-au zis: Nu cumva şi tu eşti din Galileea? Cercetează şi vezi că din Galileea nu s-a ridicat prooroc. Şi s-a dus fiecare la casa lui. Deci, iarăşi a vorbit Iisus, zicând: Eu sunt lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii.
„Praznicul cel după praznice şi cel mai de pe urmă să-l prăznuim noi, credincioşii, în chip luminat; aceasta este Cincizecimea, plinirea făgăduinţei şi a sorocului. Că în aceasta focul Mângâietorului s-a pogorât pe pământ în chip de limbi şi a luminat pe ucenici, făcându-i teologi, cunoscători ai tainelor cereşti.“ Cu această stihiră care adună cele mai tainice înţelesuri ale praznicului se deschide slujba Utreniei Cincizecimii, chemând pe dreptmăritori la prăznuire.
Evenimentul Pogorârii Duhului Sfânt, istorisit de Sfântul Apostol Luca în cartea Faptele Apostolilor capitolul 2, versetele 1-11, constituie împlinirea iconomică a sfatului veşnic al Preasfintei Treimi, vestit prin profeţii Legii Vechi. Această făgăduinţă a fost reînnoită de Mântuitorul Hristos Sfinţilor Apostoli în ajunul Sfintelor şi Mântuitoarelor Sale Patimi, ca mângâiere şi întărire pentru cele ce aveau să urmeze, dar şi ca vestire a împărtăşirii unor daruri şi puteri care aveau să-i facă destoinici pe Apostoli ca să propovăduiască cu putere şi eficient Evanghelia în toată lumea. Acest nou Paraclet, Mângâietor este Duhul Sfânt. Prezenţa Acestuia a fost anunţată mai înainte la Buna Vestire şi la Botezul Domnului. De asemenea, în diferite situaţii Mântuitorul Hristos a vorbit despre Mângâietorul. Pericopa evanghelică citită la Sfânta Liturghie consemnează o astfel de vestire: „Dacă însetează cineva să vină la Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie vor curge din pântecele lui. Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe care aveau să Îl primească cei ce cred în El. Căci încă nu era dat Duhul pentru că Iisus nu fusese preaslăvit“ (Ioan 7, 37; 40). În marea cuvântare de despărţire, consemnată de Sfântul Evanghelist Ioan, Domnul înnoieşte aceste făgăduinţe: „Nu vă voi lăsa orfani, voi veni la voi“ (Ioan 14, 18), „Eu voi ruga pe Tatăl şi alt Mângâietor va da vouă, ca să fie cu voi în veac“ (Ioan 14, 16), „Iar Mângâietorul, Duhul Sfânt pe care Îl va trimite Tatăl în numele Meu, Acela vă va învăţa toate şi vă va aduce aminte de toate cele ce v-am spus Eu“ (Ioan 14, 26), „Iar când va veni Mângâietorul pe care Eu îl voi trimite vouă de la Tatăl, Duhul Adevărului care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mine“ (Ioan 15, 26).
Principalele idei sunt făgăduinţa trimiterii Sfântului Duh; rolul consolator al Acestuia; lucrarea Lui învăţătorească şi mărturisitoare-misionară; că modul prezenţei Sale va fi deosebit de cel anterior Rusaliilor şi că Duhul va rămâne cu Apostolii în veac, după cum şi Fiul rămâne în veac. Aceste vestiri circumscriu lucrarea iconomică a Sfintei Treimi în Biserică în linie învăţătorească-misionară şi sacramental-liturgică până la sfârşitul veacurilor. Înfăptuirea se face prin bunăvoinţa Tatălui şi cu împreuna-lucrare a Fiului şi a Sfântului Duh, arătând Biserica vie şi adevărată drept una, sfântă, apostolică şi sobornicească.
Fii primul care comentează