Image 1
Image 2

Pogorârea Duhului Sfânt (Cincizecimea sau Rusaliile)

Pogorârea Duhului Sfânt (Cincizecimea sau Rusaliile)
Pogorârea Duhului Sfânt (Cincizecimea sau Rusaliile)
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 

Pogorârea Duhului Sfânt (Cincizecimea sau Rusaliile)
Pogorârea Duhului Sfânt
(Cincizecimea sau Rusaliile)

Ioan 7, 37-53; 8, 12

În ziua cea din urmă – ziua cea mare a sărbătorii -, Iisus a stat între ei şi a strigat, zicând: Dacă însetează cineva, să vină la Mine şi să bea. Cel ce crede în Mine, precum a zis Scriptura, râuri de apă vie vor curge din lăuntrul său. Iar aceasta a zis-o despre Duhul pe Care aveau să-L primească cei ce au crezut în El. Căci încă nu era dat Duhul, pentru că Iisus nu fusese încă preaslăvit. Deci, mulţi din popor, auzind cuvintele acestea, ziceau: Cu adevărat, Acesta este Proorocul. Iar alţii ziceau: Acesta este Hristos. Iar alţii ziceau: Nu cumva din Galileea va să vină Hristos? N-a zis oare Scriptura că Hristos va să vină din seminţia lui David şi din cetatea Betleem, de unde era David? Şi s-a făcut dezbinare în mulţime pentru El. Şi unii dintre ei voiau să-L prindă, dar nimeni nu a pus mâinile pe El. Deci slugile au venit la arhierei şi la farisei, iar aceia le-au zis: De ce nu L-aţi adus? Slugile au răspuns: Niciodată n-a vorbit un om aşa cum vorbeşte Acest Om. Deci le-au răspuns fariseii: Nu cumva aţi fost şi voi amăgiţi? Nu cumva a crezut în El cineva dintre căpetenii sau dintre farisei? Dar mulţimea aceasta, care nu cunoaşte Legea, este blestemată! A zis către ei Nicodim, cel ce venise mai înainte la El noaptea, fiind unul dintre ei: Nu cumva Legea noastră judecă pe om, dacă nu-l ascultă mai întâi şi nu ştie ce a făcut? Ei au răspuns şi i-au zis: Nu cumva şi tu eşti din Galileea? Cercetează şi vezi că din Galileea nu s-a ridicat prooroc. Şi s-a dus fiecare la casa lui. Deci, iarăşi a vorbit Iisus, zicând: Eu sunt lumina lumii; cel ce Îmi urmează Mie nu va umbla în întuneric, ci va avea lumina vieţii.

„Praznicul cel după praz­nice şi cel mai de pe urmă să-l prăz­nuim noi, cre­din­cioşii, în chip luminat; a­ceas­ta este Cincizecimea, pli­ni­rea făgăduinţei şi a sorocului. Că în aceasta focul Mân­gâ­ie­to­ru­lui s-a pogorât pe pământ în chip de limbi şi a luminat pe u­ce­nici, făcându-i teologi, cu­nos­că­tori ai tainelor cereşti.“ Cu a­ceas­tă stihiră care adună cele mai tainice înţelesuri ale praz­ni­cului se deschide slujba U­tre­niei Cincizecimii, chemând pe dreptmăritori la prăznuire.

Evenimentul Pogorârii Du­hu­­lui Sfânt, istorisit de Sfântul A­­postol Luca în cartea Faptele A­postolilor capitolul 2, verse­te­le 1-11, constituie împlinirea i­co­no­mică a sfatului veşnic al Prea­sfin­tei Treimi, vestit prin pro­fe­ţii Legii Vechi. Această fă­gă­du­in­ţă a fost reînnoită de Mân­tui­to­rul Hristos Sfinţilor A­postoli în ajunul Sfintelor şi Mân­tui­toa­re­lor Sale Patimi, ca mân­gâiere şi întărire pentru ce­le ce aveau să urmeze, dar şi ca vestire a îm­păr­tăşirii unor da­ruri şi puteri ca­re aveau să-i fa­că destoinici pe Apostoli ca să pro­povăduiască cu putere şi e­fi­cient Evanghelia în toată lu­mea. Acest nou Pa­ra­clet, Mân­gâ­ietor este Duhul Sfânt. Pre­zen­ţa Acestuia a fost a­nunţată mai înainte la Buna Ves­tire şi la Botezul Domnului. De ase­me­nea, în diferite situaţii Mân­­tu­itorul Hristos a vorbit despre Mân­gâietorul. Pericopa e­van­­­ghe­­lică citită la Sfânta Li­tur­­ghie consemnează o astfel de ves­tire: „Dacă însetează cineva să vină la Mine şi să bea. Cel ce cre­­de în Mine, precum a zis Scrip­­tura, râuri de apă vie vor curge din pântecele lui. Iar a­ceas­­ta a zis-o despre Duhul pe ca­­re aveau să Îl primească cei ce cred în El. Căci încă nu era dat Duhul pentru că Iisus nu fu­sese preaslăvit“ (Ioan 7, 37; 40). În ma­rea cuvântare de des­păr­ţire, con­semnată de Sfântul E­van­ghe­list Ioan, Domnul în­no­i­eşte a­ceste făgăduinţe: „Nu vă voi lă­sa orfani, voi veni la voi“ (Ioan 14, 18), „Eu voi ruga pe Tatăl şi alt Mângâietor va da vouă, ca să fie cu voi în veac“ (Ioan 14, 16), „Iar Mân­gâ­ie­torul, Duhul Sfânt pe care Îl va trimite Tatăl în nu­me­­le Meu, Acela vă va învăţa toa­­te şi vă va aduce aminte de toa­te ce­le ce v-am spus Eu“ (Ioan 14, 26), „Iar când va veni Mân­gâ­­ie­to­rul pe care Eu îl voi trimi­te vo­uă de la Tatăl, Duhul Ade­vă­­ru­lui care de la Tatăl purcede, Acela va mărturisi despre Mi­ne“ (Ioan 15, 26).

Principalele idei sunt fă­gă­du­in­ţa trimiterii Sfântului Duh; ro­lul consolator al Aces­tu­ia; lucra­rea Lui învăţătorească şi măr­tu­ri­sitoare-misionară; că mo­dul pre­zenţei Sale va fi deo­se­bit de cel anterior Rusaliilor şi că Du­hul va rămâne cu A­pos­to­lii în veac, după cum şi Fiul ră­mâne în veac. Aceste vestiri cir­cum­scriu lucrarea iconomică a Sfin­tei Treimi în Biserică în li­nie în­vă­ţătorească-misionară şi sacramental-liturgică până la sfâr­şi­tul veacurilor. În­făp­tu­i­rea se fa­ce prin bunăvoinţa Ta­tălui şi cu îm­preuna-lucrare a Fiului şi a Sfân­tului Duh, a­ră­tând Biserica vie şi ade­vă­ra­tă drept una, sfân­tă, apostolică şi sobornicească.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with