Pondere însemnată de romi
Un specific aparte al populaţiei şcolare din Acâş este faptul că aparţine etniei rome în proporţie de peste 60%, după cum ne-a spus directoarea instituţiei. Cu toţii s-au înscris la secţia maghiară, din care cauză secţia română are câte două clase simultane atât în ciclul primar, cât şi în cel gimnazial. Am întrebat-o pe directoare despre condiţiile sociale în care trăiesc familiile de romi. Interlocutoarea ne-a spus că în general au condiţii de viaţă modeste. Şi de la Primărie am aflat că, în funcţie de sezon, 27-40% dintre familiile de romi primesc ajutoare sociale. În schimb, faptul că sunt amestecaţi cu restul populaţiei, adică nu locuiesc în cartiere sau cătune izolate, îi stimulează în competiţia cu ceilalţi elevi. În aceste condiţii, în ceea ce priveşte performanţa la învăţătură, nu diferă de copiii de etnie maghiară, cu care sunt colegi de clasă. Tot potrivit spuselor directoarei, romii au fost ajutaţi şi de baptişti prin faptul că le-au oferit o sală de clasă pentru grădiniţă.
Opţiunile absolvenţilor
Absolvenţii de gimnaziu merg la licele din Supur şi Ardud, iar cei cu dare de mână se înscriu la licee din Satu Mare: Liceul Reformat, Liceul de Industrie Alimentară, Colegiul Naţional Kolcsey Ferenc. Studenţi proveniţi de la Şcoala Gimnazială Acâş sunt foarte puţini, din motive financiare după cum ne explică directoarea.
Dotări
Ceva mai slab stă şcoala în privinţa dotărilor. Astfel, încălzirea se face cu lemne în sobe de teracotă; clădirea fiind mare, ar necesita două centrale termice. De asemenea, lipseşte o sală de sport anume proiectată în acest scop, astfel că pentru orele de educaţie fizică s-a amenajat o sală de clasă.
Fii primul care comentează