Opţiunile şcolare ale elevilor sătmăreni pentru învăţământul liceal şi profesional

Scris de Vasile Nechita, 28 noiembrie 2022 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE) Satu Mare a întocmit studiul intitulat Opţiunile şcolare ale elevilor pentru învăţământul liceal şi profesional, clasa a IX-a, anul şcolar 2023-2024. Autoarele studiului sunt profesoarele consiliere cu diferite funcţii în CJRAE: Sînziana Cristea, Aurelia Havrincea şi Bianca Cuţin.

Studiul este exclusiv cantitativ, statistic, fără nicio explicaţie, evaluare, analiză sau interpretare a datelor, deşi este destinat elevilor şi este realizat de profesori de psihologie. Dacă luăm în calcul doar proporţia de analfabetism funcţional – peste 40% – în rândul elevilor, ar fi cu atât mai mult folositoare sfaturile unor specialişti.

În cele ce urmează, redăm câteva date extrase din studiu.

În paragraful referitor la distribuţia elevilor după limba de predare pentru care optează, constatăm că dintre elevii de clasa a IX-a, 1.930 optează pentru limba română; 810 pentru limba maghiară, iar 104 pentru limba germană.

Iată şi distribuţia opţiunilor după nivelul de învăţământ: învăţământ liceal – 73%, din care pentru filiera teoretică – 1.402 opţiuni; pentru filiera vocaţională – 333 de opţiuni, iar pentru filiera tehnologică – 340 de opţiuni. Pentru învăţământul profesional  optează 27% dintre elevi, din care pentru profesional simplu – 679 de opţiuni, iar pentru profesional dual – 90 de opţiuni.

În continuarea studiului, urmează un şir de tabele care tratează: Repartizarea elevilor în funcţie de profilul pentru care optează; Distribuţia opţiunilor pe specializări în învăţământul liceal, apoi Distribuţia opţiunilor pe specializări în învăţământul profesional şi profesional dual. Aici se dă lista specializărilor şi se menţionează numărul de opţiuni. Nu avem nicio explicaţie de ce, de exemplu, la licele tehnologice, la profilul fabricarea produselor din lemn sunt zero opţiuni, în timp ce la profil economic sunt 103 opţiuni. Aceeaşi abordare o întâlnim şi la Distribuţia opţiunilor pe licee.
În sfârşit, din paragraful privind elevi care optează pentru alte judeţe (100 opţiuni), aflăm că pentru judeţul Alba optează 18 elevi, explicabil întrucât are profil militar.

Dar de ce optează 44 de elevi pentru judeţul Maramureş, 6 pentru Cluj, iar 29 pentru Sălaj? De ce sunt alte trei opţiuni pentru ţări străine (Germania, Austria, Ungaria)?

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

Tastează numerele care apar! Exemplu: 7 5 unu şapte = 7517