Image 1
Image 2

Operatorii economici sătmăreni au primit clarificări privind „Sistemul de plată defalcată a TVA”

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Dan Maier i-a îndemnat să utilizeze sistemul de informaţii online

Vineri, la sala de şedinţe a Administraţiei Judeţene a Finanţelor Publice Satu Mare, Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură (CCIA) Satu Mare a avut loc o întâlnire cu operatorii economici sătmăreni. Obiectul întâlnirii a fost prezentarea temei intitulate „Sistemul de plată defalcată a TVA”.

Din partea Administraţiei pentru Contribuabili Mijlocii, constituită la nivelul Regiunii Cluj-Napoca a participat Dan Maier, şef administraţie adjunct, iar din partea Camerei de comerţ sătmărene a participat Daniela Culic, directoarea CCIA Satu Mare. Din partea firmelor sătmărene au fost numeroşi participanţi, sala fiind aproape plină.

Încasări de 32-33% din TVA în România

După o scurtă introducere în temă, Daniela Culic a spus că plata defalcată a TVA a stârnit numeroase controverse, motiv pentru care l-a invitat pe Dan Maier, pentru a veni în sprijinul firmelor sătmărene cu explicaţii şi răspunsuri la întrebări.

Invitatul a început prin a prezenta instituţia constituită la nivelul regiunii Cluj-Napoca. Astfel, Administraţia pentru Contribuabili Mijlocii are în evidenţă 1.995 de contribuabili din judeţele: Cluj, Bihor, Bistriţa-Năsăud, Maramureş, Satu Mare şi Sălaj. Ei acoperă 35% din veniturile  încasate la bugetul consolidat al statului.

Adresându-se direct participanţilor, Dan Maier i-a îndemnat să utilizeze sistemul de informaţii online, ca “mecanism de comunicare operativ”, spre deosebire de scrisorile expediate prin poştă. “Să nu mă întrebaţi însă dacă ordonanţa cu privire la plata TVA se aplică sau nu. Lucrurile sunt clare din moment ce ordonanţa a fost publicată în Monitorul Oficial”. El a mai insistat şi asupra faptului că România este pe ultimul loc din Uniunea Europeană în ceea ce priveşte încasările din TVA. Astfel, în timp ce media pe UE este de 40%, la noi se cifrează la doar 32-33%.

Pentru clarificări, vom publica în continuare două materiale comunicate redacţiei ziarului nostru de Administraţia Finanţelor Publice Satu Mare.

Cum vei pregăti deconturile de TVA şi cei vei face în plus

În contextul implementării sistemului plăţii defalcate a TVA, cunoscut ca split TVA, ne-am întrebat ce va însemna, odată cu aplicarea mecanismului, pregătirea unui decont de TVA. Totodată, am vrut să vedem cum se va modifica, în mod concret, munca unui contabil sau a altei persoane care se ocupă de plăţi şi încasări în cadrul unei firme.

Introducerea sistemului split TVA va presupune alocarea unor resurse suplimentare din partea contribuabililor, atât de natură financiară, cât şi din perspectiva personalului desemnat să se ocupe de bunul mers al lucrurilor.

De altfel, reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice au dat asigurări că mecanismul plăţii defalcate a TVA nu schimbă cu nimic regulile fiscale aplicabile în domeniul TVA.

Cinci variante prin care poţi evita plata defalcată a TVA

Aplicarea obligatorie a sistemului de plată defalcată a taxei pe valoarea adăugată (denumită şi split TVA) reprezintă principala preocupare a mediului de afaceri în această perioadă. Atât antreprenorii, cât şi consultanţii fiscali, contabilii şi alţi specialişti reclamă că implementarea acestui mecanism de plată va avea efecte negative asupra întreprinderilor mici şi mijlocii, generând o pierdere a lichidităţii şi o creştere a birocraţiei. Totuşi, există soluţii pentru evitarea (cel puţin parţială a) aplicării split TVA. Vă prezentăm cinci dintre acestea.

Implementarea obligatorie a sistemului split TVA începând cu 1 ianuarie 2018 va genera o serie de probleme persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Conform prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 23/2017, acestea vor fi nevoite să îşi deschidă un cont special pentru toate operaţiunile de plăţi şi încasări privind această taxă, atât în relaţia cu furnizorii şi clienţii, cât şi în relaţiile cu statul.

Din contul de TVA nu se pot efectua retrageri de numerar, astfel că principala problemă reclamată de antreprenori şi specialiştii în fiscalitate sau contabilitate o reprezintă o pierdere importantă de lichiditate.

Totuşi, sunt cinci situaţii în care implementarea split TVA cu avantaje şi dezavantaje. Este vorba de: înfiinţarea unei noi firme; divizarea activităţii în mai multe companii noi; orientarea către activităţile economice scutite de plata TVA; trecerea de la firmă la statutul de persoană fizică autorizată (PFA).

Revenirea la statutul de neplătitor de TVA

Firmele care au devenit plătitoare de TVA prin opţiune, fără a avea o asemenea obligaţie, pot solicita scoaterea din evidenţa persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, caz în care vor scăpa de aplicarea sistemului split TVA. Principala condiţie aplicabilă în acest caz este valoarea cifrei de afaceri a anului anterior. Dacă nu ai depăşit plafonul de 220.000 de lei, atunci poţi opta pentru a redeveni neplătitor de TVA.

Avantaje: scapi de implementarea sistemului de split TVA; elimini birocraţia şi reduci costurile privind adaptarea sistemului informatic, dar şi pe cele ce ţin de contabilitate.

Dezavantaje: nu toate persoanele impozabile pot alege această schimbare; în continuare, plăţile trebuie să asigure transferul sumelor aferente TVA în conturile speciale ale furnizorilor ce aplică split TVA.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with