Image 1
Image 2

O săptămână a muzicii pentru pian cu talente sătmărene

Alexa Stier în recitalul de luni
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Alexa Stier în recitalul de luni
Alexa Stier în recitalul de luni

Dacă săptămâna muzicală trecută a fost dominată la Satu Mare de prezenţa unei pianiste consacrate, Raluca Ştirbăţ, în săptămâna pe care o încheiem acum muzica pentru pian a rămas în prim-plan, de data asta prin recitaluri susţinute de tineri sătmăreni cu real talent la acest instrument. Iar concertul Filarmonicii a programat un opus concertant pentru… două piane.

Alexa Stier, eleva profesoarei Annamaria Manfredi, a urcat din nou pe podiumul sălii festive “Jean Monnet” de la Liceul de Artă “Aurel Popp” luni seară. Hutzel Levente, elevul profesoarei Judith Mihaly-Budean la Şcoala de Arte, a trecut proba de foc a unui recital pe scena Sălii Filarmonicii marţi seară. Concertul KV 242 de Mozart a fost prezentat joi seară în prima parte a programului săptămânal de la Filarmonică, avându-le ca soliste pe Smaranda Grigorian şi Cipriana Gavrişiu. Programul mozartian, care a mai cuprins Simfonia nr. 29, fusese prezentat sub conducerea dirijorului Ştefan Novak şi cu o zi înainte, la Sala Rotary a Liceului de Artă din Baia Mare.

Alexa Stier şi-a petrecut ultimul an şcolar în Scoţia, beneficiară a Bursei Silvestri la Mary Erskine School din Edinburgh, şi pregăteşte în aceste zile concursul de admitere la Conservatorul din Glasgow şi London College of Music, după ce în anii petrecuţi la Liceul de Artă din Satu Mare era abonată la premii la mai toate concursurile naţionale şi internaţionale la care participa. Contactul cu exigenţele unei şcoli străine, dar şi creşterea sa ca om intrat deplin în adolescenţă, i-au schimbat prezenţa scenică şi abordarea interpretărilor. Programul adus pe mica scenă a Liceului a fost unul de mare virtuozitate, uneori ameţitoare, foarte solicitant, parcurs într-un ritm alert, la limita epuizării. O demonstraţie de forţă, mai ales în Sonata op. 2 nr. 3 de Beethoven şi Variaţiunile serioase op. 54 de Mendelssohn. Alexa a trecut la un alt nivel şi îi dorim succes în examenele ce vor urma. Pentru bis ne-a arătat şi o altă pasiune a sa, cântând o scurtă piesă la flaut, acompaniată de doamna Manfredi.

Pe Hutzel Levente îl remarcasem la recitalurile organizate de Şcoala de Arte, dar un program susţinut pe scena Filarmonicii în faţa unei săli aproape pline e cu totul alt gen de provocare. Mai ales că a cântat o mare varietate de piese, de la invenţiuni de Bach la studii de Liszt şi valsuri de Chopin, încheind cu Sonatina de Bartok, în caracter popular maghiar, şi oferind şi bisuri. Face pian de patru ani şi impresionează prin modul în care înţelege şi desenează pe claviatură structura lucrărilor abordate, foarte concentrat şi cerebral. A avut momente de reală strălucire în special în muzica lui Chopin şi Bartok, în timp ce Sonata “lunii” op. 27 nr. 2 de Beethoven, unde expresivitatea contează mai mult, a părut încă necizelată. Pentru stadiul în care se află tânărul pianist, un recital de peste o oră parcurs cu acurateţea pe care a demonstrat-o marţi seară este o reală performanţă, apreciată atât de publicul în care s-au aflat mulţi dintre colegii săi de la Liceul Ham Janos, cât şi de cunoscători. Sincere felicitări atât lui, cât şi profesoarei sale.

Cât priveşte Concertul de Mozart, scris iniţial pentru trei piane (comandat fiind de o aristocrată care avea două fiice) şi rescris apoi pentru două piane în 1780, el nu se numără printre cele mai inspirate compoziţii mozartiene, fiind plin de “locuri comune”, şi a fost primit politicos, dar rece, de publicul sătmărean joi seară, lucru care nu se poate reproşa în niciun caz celor două soliste. Partea pozitivă a serii este aducerea pe scenă a unor lucrări mai rar cântate, şi aici ne referim şi la Simfonia nr. 29, mult mai sincer aplaudată.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with