Image 1
Image 2

Naționalismul aduce voturi

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Fiecare campanie electorală își are specificul ei. În funcție de strategia partidelor intrate în cursă, de raportul dintre ele, de calitatea liderilor politici ai momentului și nu în ultmul rând de conjunctura internațională, se aleg temele. De data aceasta campania electorală se distinge prin abordarea unui subiect ce părea definitiv abandonat: naționalismul.

Sub presiunea refugiaților care asaltează Europa, pe marginea disputelor de ordin economic dintre țările dezvoltate și noii sosiți în Uniune, datorită tensiunilor dintre SUA și Rusia, a puciului datorită căruia Turcia este pe cale să-și modifice politica externă, și în România, sub masca patriotismului, se revigorează anumite curente politice naționaliste, șovine, revanșarde. Dacă după 1990, partide precum UNPR și PRM sau asociații civice de genul Vatra Românească, aveau o singură orientare, anti-maghiară, de data aceasta direcțiile de atac s-au diversificat. Sunt luate în vizor transnaționalele care au făcut din România o simplă piață de desfacere a produselor venite de aiurea, care practic distrug economia autohtonă. Se taie pădurile, apar nemulțumiri față de străinii care au cumpărat deja aproximativ 40% din suprafețele agricole. Tot mai des se vorbește despre statutul de colonie a României. S-a ajuns atât de departe încât se afirmă că și guvernul Cioloș, impus de afară, are sarcina de a vinde pe bucăți România. Asupra instituțiilor de forță planează bănuiala că distrug firmele românești pentru a face loc firmelor străine. Capitalul românesc se restrânge în favoarea celui străin care nu face altceva decât să exporte profitul, iar taxele le plătește în țara de origine.

De la simplul cetățean și micii intreprinzători până la firmele mari, abosolut toți au motive de nemulțumire. Hrănind și pregătind terenul pentru partidele de orientare naționalist-extremistă, aceste nemulțimiri se pot converti în voturi. Un partid ca PRU ar putea fi o divizie a PSD, înființată cu scopul de a capta voturile electoratului naționalist. Pe de altă parte, Alianța Noastră, înființată de Marian Munteanu, cu o strategie mai slăbuță decât a PRU, ar putea aduna și ea voturi din aceași zonă naționalistă pe care însă le va îndrepat spre PNL. Cu condiția să intre în Parlament. Deocamdată ambele formațiuni se află sub pragul electoral. Dar campania propriu-zisă nu a început.

Pentru a se manifesta, naționalismul are nevoie de evenimente pe măsură. Dacă nu există, sunt inventate. În Transilvania încă nu au fost cu totul uitate evenimentele de la Târgu Mureș. Onorabilă în sine, sărbătoarea de la |ebea, a fost un fel de premieră. Băsescu a fost huidut, lui Klaus Iohannis i s-a transmis că nu are ce căuta acolo, iar Liviu Dragnea a fost aplaudat ca un mare patriot care îl admiră pe Avram Iancu. În mod simetric, ca într-o oglindă, la o manifestare a maghiarilor, s-a cerut autonomia |inutului Secuiesc.

Până unde vor merge acțiunile naționalist-extremiste care se ascund sub masca patriotismului? Cele două mari tabere, aflate oarecum la egalitate în sondaje – PSD+ALDE au 47%, iar PNL-PMP-USR-UDMR adună 46% – nu vor ezita să apeleze la orice, inclusiv la acțiuni cu tentă naționalistă, pentru a mai aduna câteva voturi. Cele mai vulnerabile zone sunt cele cu populație mixtă. Transilvania poate deveni un teatru de război electoral cum nu s-a mai văzut. Indiferent de rezultate, aceste acțiuni, mai mult sau mai puțin iresponsabile, vor lăsa urme adânci în sufletul populației. În mod cu totul special, maghiarii și românii din Ardeal se află în fața unui nou examen. Se vor lăsa antrenați în jocul politic al partidelor sau vor rămâne calmi, privind campania electorală de sus, fără să se implice emoțional?

Moare calul sau se rupe alianța PNL-PSD?

Vorbele cu dublu înțeles, vorba în doi peri, proverbele în general, plac publicului, politicienilor, ziariștilor. Traian Băsescu, de cele mai multe ori, fără voia lui, a produs câteva perle.