"Monştri" explorează trauma singurătăţii în doi | Informaţia Zilei

“Monştri” explorează trauma singurătăţii în doi

Scris de Vasile Andreica, 26 octombrie 2019 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Cele două zile dedicate filmului românesc la Centrul Cultural “G.M. Zamfirescu” la finalul săptămânii trecute ne-au prilejuit întâlnirea cu un film care ar putea însemna un moment important în evoluţia stilului noului cinema românesc. Un film profund, sensibil, îndrăzneţ, inovativ în multe privinţe, care ar merita o promovare mai intensă, căci se adresează multor cupluri din vremea noastră.

Poate că în calea succesului de public stau însă câţiva factori: titlul “Monştri” nu ni se pare foarte inspirat, faptul că avem o scenă de sex gay (altfel foarte bine gândită şi livrată) poate îndepărta multă lume de acest film, iar sunetul suferă în cazul unor condiţii de proiecţie mai îndepărtate de idealul pe care Marius Olteanu, scenaristul şi regizorul aflat la debut, şi l-a imaginat. E păcat, pentru că drama singurătăţii în doi dintr-un cuplu în destrămare e tratată cu multă empatie şi grijă, procesul înstrăinării fiind redat minuţios. Cinefilii mai vechi îşi amintesc poate filmul sovietic “Gară pentru doi”. Acest “Monştri” ar putea fi negativul lui.

Ea e Dana. Longilină, finuţă, foarte tristă. Bântuie prin Bucureşti cu un taximetrist pe care-l plăteşte de cinci ori cât face, doar ca să n-o lase singură. Aşteaptă neaşteptatul, o rezolvare, ceva. Un vecin guraliv ia maşina – nevastă-sa stă să nască. Dana n-are copii. El e Arthur, cutra de bunică-sa îi zice şi Andrei. Băiat bine, din IT, corporatist. Homosexual secret, găseşte un tip pe net cu care întâlnirea se dovedeşte un fiasco, o împreunare nefirească a două angoase. O sună. Ea răspunde în doi peri. Se mută, şi ea stă, cu inima spartă, lângă un colet pe care scrie mare FRAGIL. Trec prin botezul copilei unor prieteni, iar bunica îi pisează abia ascunzându-şi frustrarea propriei maternităţi ratate: de ce nu faceţi un copil? Pentru că nu am decât incertitudine şi frică, răspunde rece Dana. Apoi, în pasajul feroviar din Giuleşti, unde fiecare făcuse de unul singur morţii cu ochiul, cărţile se dau parţial pe faţă şi teribila întrebare “de ce mai stai?”, pusă după 10 ani de convieţuire, încheie povestea într-o tristeţe mată, grea, strivindu-i pe cei doi odată cu îngustarea treptată a cadrului final.

Căci aici imaginile, multe din ele de adevărată poezie, de cele mai multe ori elegiacă, au parte de un cadru care are o viaţă a lui. În primele două segmente, care-i arată separat pe protagonişti, totul pare filmat cu telefonul, într-o vignetă de “live” de Facebook, imagini sociale, iar în segmentul final cadrul se lărgeşte sau se strâmtează după emoţia momentului. Munca din spatele camerei de filmat a lui Luchian Ciobanu merită un premiu doar al ei. Povestea ar trece ecranul chiar dacă ar fi un film mut.

Judith State este o revelaţie. Privirile ei abătute, suferinţa tot mai greu disimulată, speranţa care-i fulgeră tot mai rar pe chip dau adâncime unui rol mai mult şoptit, cu excepţia răbufnirii finale. Cristian Popa, debutant în cinema, compune un bărbat apăsat tot mai greu de secretul sexual pe care nici în ultima clipă nu reuşeşte să-l pună pe masa tăcerii de gheaţă din cuplu. Alexandru Potocean joacă firesc un taximetrist care doar face pe durul, un suflet strivit şi el, iar Şerban Pavlu confiscă scena întâlnirii celor doi bărbaţi, vulnerabilitatea unui om silit să îşi ascundă sinele real răzbătând din fiecare replică. Dorina Lazăr aduce în rolul bunicii ceva din vechea şcoală a comediei, iar cuplul vecinilor e ros şi el de monştrii lui (privirile Alinei Berzunţeanu spun totul). Cu acest film noul cinema se întoarce spre durerile ascunse ale cotidianului. Am zice că era timpul.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

  • Dacă vrei ca reclama ta să apară aici, sună la 0745.657.429 sau 0744.55.2345