Medicii cer sprijinul Avocatul Poporului pentru problemele generate de Platforma cardului de sănătate

Scris de Mihaela Ghiţă, 19 ianuarie 2016 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Calin Bumbulut, presedintele Colegiului Medicilor Satu Mare

Calin Bumbulut, presedintele Colegiului Medicilor Satu Mare

Societatea Naţională de Medicina Familiei a înaintat la sfârşitul săptămânii trecute un memoriu Avocatului Poporului prin care doreşte să atragă atenţia asupra disfuncţionalităţilor pe care le-au identificat în funcţionarea Platformei Informatice de Asigurări de Sănătate.Medicii de familie sesizează în documentul citat funcţionarea greoaie şi desele perioade de avarii ale sistemelor informative ale Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, invalidarea zilnică a serviciilor acordate pacienţilor datorită multiplelor intervale de timp în care elementele PIAS nu funcţionează toate sau pe rând, afectând astfel atât pacienţii, dar şi cabinetele. „Erorile informatice repetate realizează evidente beneficii pentru CNAS şi reduc obligaţiile de decontare către furnizori, realizând pierderi constante pentru cabinete, ambulatorii, spitale ori alţi furnizori de servicii medicale. Nimeni din cei care administrează sistemul nu este făcut răspunzător pentru erori, pentru nefuncţionare, pentru timpul pierdut de pacienţi când nu putem să le oferim serviciile necesare, pentru pierderile financiare constante ale cabinetelor, pentru riscurile de a ni se imputa ulterior reţete, trimiteri etc. Ba mai mult, toate aceste probleme pe care le semnalăm de ani de zile sunt constant ignorate sau catalogate de reprezentanţii CNAS drept minciuni ale medicilor sau metode prin care ne opunem implementării sistemelor informatice, de a evita, interesat, ordinea!” se arată în deschiderea memoriului SNMF.
În acelaşi document este sesizat faptul că medicii sunt presaţi să acorde servicii medicale atunci când sistemele nu funcţionează riscând să nu fie plătiţi, dar şi să plătească integral contravaloarea serviciilor acordate de ei sau alţi furnizori (medicamentele eliberate în farmacii, internările realizate în spitale, analizele efectuate de laboratoare etc.)

Medicii de familie arată însă că asistenţa primară este adesea singura accesibilă pacienţilor, mai ales în mediul rural, un  procent impresionant din pacienţii României neavând altă soluţie în sistemul medical în afara accesului la medicul de familie şi că implementarea cardului a fost susţinută de profesionişti încă de la bun început.

SNMF exemplifică problemele pe care le întâmpină prin expunerea lor nominal pe luni şi zile ca urmare a  monitorizării sistemului de la lansarea componentei pentru cardul de sănătate până la data de 16 decembrie.

Pe lângă semnalarea disfuncţionalităţilor PIAS, semnatarii memoriului fac şi câteva propuneri. Ei cer printre altele ca sistemul să funcţioneze ireproşabil 24 de ore din 24 de ore, pentru a nu perturba activitatea medicală, să existe un serviciu de call-center disponibil permanent 24/7 care să preia şi să rezolve imediat situaţiile de card blocat/invalid sau alte probleme legate de sistemul CEAS. Nu în ultimul rând SNMF solicită ca actualizările şi repornirile sistemului, activităţile de mentenanţă să se realizeze în afara perioadelor de activitate (seara, în weekend, nu în mijlocul zilelor lucrătoare etc.

„(…) Aproape zilnic însă ne confruntăm cu disfuncţionalităţi, unele mai mici, altele insurmontabile de la nivelul cabinetelor sau spitalelor. Nu se pot valida reţete, bilete, concedii, consultaţii, nu se poate verifica sau prelua calitatea de asigurat a pacienţilor noştri, nu se pot efectua raportările lunii precedente. Această situaţie a devenit insuportabilă, atât pentru pacienţii noştri cât şi pentru medici şi asistente”, este menţionat în memoriul semnat de preşedintele SNMF, dr. Rodica Tănăsescu.

Nu în ultimul rând oficialii SNMF au analizat efectul pe care l-ar avea introducerea cu titlu de obligativitate utilizarea cardului de sănătate la unităţile de primiri urgenţe. ~n opinia medicilor de familie o astfel de măsură va îngrădi şi mai mult accesul pacienţilor la serviciile de urgenţă, dar mai ales, la eliberarea reţetelor şi concediilor medicale de care aceştia vor avea nevoie în urma consultului primit din simplul motiv că nu e obligatoriu să aibă în permanenţă asupra lor cardul de sănătate sau adeverinţa înlocuitoare. SNMF consideră că o restructurare a sistemului de primiri- urgenţe, sprijinirea înfiinţării unor centre de permanenţă finanţate adecvat pe lângă UPU şi o responsabilizare adecvată a pacienţilor constituie metodele ideale de a detensiona camerele de gardă.

Abonează-te acum Online!
  1. Ghiţă a spus: 20 ianuarie 2016, ora 08:30

    Probabil se doreşte astfel de blocaje, de întreruperi.
    Şi o mare problemă rămăne … lipsa de fonduri (pentru marea majoritate)! Sunt oameni care decenii la rând au plătit CAS-ul, fără nici un beneficiu şi atunci când intervine un necaz sunt programaţi, de exemplu la CT sau RMN peste şase luni. Dacă vrea omul analize de sânge, trebuie să se umilească la diferite laboratoare, unde adesesea li se spune: NU AVEM FONDURI! Dacă îţi faci analize de sânge contra cost în aceeaşi zi la trei laboratoare, primeşte trei rezultate diferite (în acelaşi timp eşti şi sănătos şi bolnav). Cei care suferă cel mai mult sunt bătrânii. Mai ales cei fără relaţii

  2. Babacu a spus: 19 ianuarie 2016, ora 13:59

    Care Avocat al Poporului? Victor Ciorbea? Asta e o nulitate absoluta, nu e capabil de nimic decit daca ii ordona PSD-ul (sau alt partid, depinde cine il pune pe functie)

Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

Tastează numerele care apar! Exemplu: 7 5 unu şapte = 7517