10.07.2018 00.00 Agenda publică, cu Stela Cădar invitaţi: Lorand Turos, Romeo Nicoară, Alexandru Horvat. Titlul emisiunii: Război în coaliţia PSD-ALDE? (reluare) 01.35 Iată omul cu Gabriel Ghişan,invitat: Adrian Pristopan. 02.35 Cultură, Samfest jazz. 04.45 Cultură, La Poesss a avut loc Forumul Economic Invest. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea: Ilyes Ilona . 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul: Simona Niste . 08.00 Audienţe în direct, cu Mihai Sălceanu, invitat: Constantin Demian, Daniela Silaghi. Titlul emisiunii: Care sunt cele mai mari probleme ale adolescenţilor?(reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea: Ilyes Ilona. 09.30 Sănătate, frumuseţe, stil, cu Ioana Vladimirescu, invitat: Lia Marinela Avram. 10.30 Religie, cu Laczko Eva, invitaţi: Barta Barnabas, Gordan Dalma, Gsiszar Lorant. Titlul emisiunii: La Satu Mare se organizează Întâlnirea Naţională a Tineretului Catolic. 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Stela Cădar invitaţi: Lorand Turos, Romeo Nicoară, Alexandru Horvat. Titlul emisiunii: Război în coaliţia PSD-ALDE? (reluare) 13.00 Ştiri 13.30 Iată omul cu Gabriel Ghişan,invitat: Adrian Pristopan. 14.30 Teleshopping 14.50 Cultură, cu Vera Pop,invitat:Vari Vasile. Titlul emisiuni: O familie de artişti. 15.15 Educaţie ecologică, cu Cristina Bursuc, invitat: Alina Perşa. Titlul emisiunii: Asociaţia ACT4U, implicată în diverse activităţi ecologice. 16.00 Info Studio cu Laczko Eva. Titlul emisiuni: Casa zâmbetelor-oază de bucurie. 17.00 Panoramic sportiv, cu Constantin Demian, invitat: Dacian Nastai. Titlul emisiunii: Dacian Nastai a devenit antrenor cu licenţă pro. 18.00 Sănătate,cu Mihaela Ghiţă, invitat: Cătălin Cismaş. Titlul emisiuni: Cum controlăm furia? 18.30 Audienţe în direct. 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar. 21.30 Ştiri 22.00 Audienţe în direct. 23.00 Cultură, La Poesss a avut loc Forumul Economic Invest.

“Mătuşa lui Charley”, un musical de bonton al Trupei Harag

Scris de Vasile Andreica, 13 ianuarie 2018 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Toată distribuţia în scenă

Toată distribuţia în scenă

De zeci de ani Trupa Harag Gyorgy a Teatrului de Nord păstrează tradiţia de a prezenta în preajma Revelionului un spectacol muzical, întrucât opereta şi musicalul sunt genuri clasice pentru lumea teatrală maghiară, fiind foarte gustate în anii Austro-Ungariei în toate marile oraşe ale imperiului.

Compozitorii şi dramaturgii maghiari adaptau rapid piese de succes ca sâ râspundă cererii mari de spectacole noi. Aşa s-a întâmplat şi cu “Mătuşa lui Charley”, o piesă care la momentul scrierii sale, în 1892, a bătut toate recordurile de public, fiind jucată într-o serie de aproape 1.500 de reprezentaţii în Londra după premieră şi făcându-l faimos pe autorul ei, Brandon Thomas. Curând povestea celor două mătuşi (una reală şi “una” travestită) a luat Europa cu asalt, iar varianta muzicală în limba maghiară a fost realizată de Aldobolyi Nagy Gyorgy şi Szenes Ivan.

Comedia originală a lui Thomas nu a suferit prea multe modificări în noua formă de musical, deşi subiectul s-ar fi pretat la o localizare în lumea nobilimii maghiare şi ar fi devenit poate şi mai savuros. Căci textul nu este peste măsură de original ca subiect: doi studenţi sunt îndrăgostiţi de două fete şi au nevoie de mijlocire ca să obţină acordul tutorelui lor. Cum vizita aşteptatei mătuşi bogate din Brazilia întârzie, ei îşi conving un prieten să se travestească şi să joace rolul Donnei Lucia D’Alvadorez. Toate bune şi frumoase, până când îşi face apariţia adevărata Donna Lucia, fapt care încurcă grav iţele comediei. Dar, desigur, se va termina totul cu bine, în cel mai pur stil englezesc: patru nunţi şi, dacă vreţi, înmormântarea unui orgoliu (cel al păcălitului tutore). Nu lipseşte din toată tărăşenia valetul de rigoare.

Trei ”doamne”

Trei ”doamne”

Intrigă simplă, efecte comice garantate, spectacol de actori. O farsă relaxantă pentru Anglia victoriană, care nu pune foarte mari probleme nici regizorului, iar Bessenyei Istvan are experienţa musicalurilor. Greul stă în sarcina celor două Donna Lucia, iar rolul de travesti este evident cel mai complicat. Nagy Csongor Zsolt îl joacă cu dezinvoltură şi ironie, convingător, reuşind să evite un umor prea grosier şi să creeze uneori momente de reală emoţie (atunci când îşi regăseşte iubita, de pildă). În rolul mătuşii reale, Laszlo Zita e volubilă şi foarte frumoasă, iar duetul ei cu Bogar Barbara e cel mai izbutit moment muzical al spectacolului. Peter Attila Zsolt şi Gaal Gyula ţin o linie bufă clasică în rolul celor doi studenţi, iar momentul de “haka” este hilar în sensul bun al cuvântului. Dioszegi Attila îşi compune impecabil rolul tutorelui cărpănos, mai ales în momentele de jubilare (cum i-ar sta în rolul lui Malvolio?). Rappert Vencz-Gabor îi oferă colonelului o prezenţă aproape nobilă, acesta fiind singurul personaj cu totul dezinteresat din poveste. Bandi Johanna joacă frumos ingenuitatea lui Kitty în scena de dragoste şi face alături de Laczko Tekla un cuplu desprins parcă din comedia medievală. În fine, proaspătul manager al Teatrului de Nord, Nagy Orban, se face într-un fel purtător de cuvânt al autorului jucând un valet plin de “spleen” ironic, scorţos, dar mereu gata-gata să fie biruit de râs.

Am văzut spectacole mai bune în seria de Revelion, dar acesta îşi face treaba bine: oamenii se distrează, poate scapă o lacrimă în momentele mai sentimentale, actorii se simt bine în scenă, iar teatrul îşi face o promovare bună pentru spectacolele care vor urma. Decorul amenajat de Cristian Gătina şi mai ales costumele croite de Szabo Anna evocă potrivit epoca piesei. Remarcăm, ca de obicei, prestaţia orchesttrei live a Teatrului, condusă de la pian de Annamaria Manfredi.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.