Program ITV: 00.00 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină, invitat Călin Durla, titlul emisiunii: Începând de azi profesorii pot fi închişi pentru luare de mită (reluare) 01.00 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu, invitaţi Radu Ulmeanu, Mircea Dobra, Ciprian Costea, titlul emisiunii: Americanii ne spun că nu suntem pregătiţi pentru impozitul pe gospodărie (reluare) 02.22 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat Maria Oprea, titlul emisiunii: Afecţiunile tiroidei 03.20 Aniversarea Nunţii de Aur la Bixad 03.57 Să ne cunoaştem sportivii, secţia de judo de la CSM Satu Mare 04.17 Natura ne cheamă, cu Ioana Zaharia, invitat dr. Liana Strîmb, titlul emisiunii: Modalităţi de preparare în fitoterapie 05.30 Mesager educaţional, cu Vasile Nechita, invitat Csaba Csintalan, titlul emisiunii: Şansele învăţământului de la sate 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea Prinzinger Zsoka 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul Willy 08.00 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină, invitat Călin Durla, titlul emisiunii: Începând de azi profesorii pot fi închişi pentru luare de mită (reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea Prinzinger Zsoka 09.50 La psiholog, cu Ioana Vladimirescu, invitat Călin Secan, titlul emisiunii: Copiii, mediul virtual şi reţelele de socializare 10.30 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat Sidonia Lăţea, titlul emisiunii: Homeopatia pe înţelesul tuturor 11.22 Teleshopping 11.37 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu, invitaţi Radu Ulmeanu, Mircea Dobra, Ciprian Costea, titlul emisiunii: Americanii ne spun că nu suntem pregătiţi pentru impozitul pe gospodărie (reluare) 13.00 Ştiri 13.38 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş, titlul emisiunii: Bătrânii sunt frâna agriculturii 14.40 Teleshopping 14.57 Spiriduş Ghiduş 16.15 Danţu la Şură din Soconzel, tradiţie şi autenticitate 16.55 Educaţie ecologică, cu Cristina Bursuc, invitat Elisabeta Bekessy, titlul emisiunii: Compostarea deşeurilor biodegradabile o componentă în reciclare 17.40 Iată omul, cu Gabriel Ghişan, invitat Andreea Maria Paul 18.30 Audienţe în direct, cu Sergiu Podină 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu 21.30 Mesager educaţional, cu Vasile Nechita 22.20 Portret de artist, cu Ioana Vladimirescu 23.30 Ştiri

Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite sau a Sfântului Grigorie Dialogul

Scris de Mihaela Ghiţă, 20 martie 2017 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite sau a Sfântului Grigorie Dialogul

Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite sau a Sfântului Grigorie Dialogul

Pe lângă Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur şi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, în Biserică se mai săvârşeşte o a treia Liturghie, cu o rânduială deosebită, numită Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, care se oficiază doar în perioada Postului Mare. Originea Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite, afirmă Pr. prof. dr. Ene Branişte, în lucrarea sa „Liturgica”, trebuie căutată în sec. al IV-lea, cu toate că reglementarea, întrebuinţarea şi generalizarea ei au fost consfinţite abia în sec. al VII-lea, prin canonul 52 al Sinodului Trulan din anul 692. În ceea ce priveşte Postul Mare (Postul Paştilor), trebuie să menţionăm faptul că în primele cinci duminici se săvârşeşte Liturghia Sf. Vasile cel Mare (precum şi în Joia Mare şi în Sâmbăta Mare), iar sâmbăta (exceptând Sâmbăta Mare) şi în duminica Floriilor se săvârşeşte Liturghia Sf. Ioan Gură de Aur.

În sec. al IV-lea, Biserica a hotărât ca Liturghiile Sf. Ioan Gură de Aur şi Sf. Vasile cel Mare (considerate a fi slujbe de bucurie duhovnicească) să nu se mai săvârşească în toate zilele Postului Mare, care sunt zile de întristare, post şi pocăinţă, ci doar sâmbăta şi duminica (în restul zilelor săvârşindu-se diferite slujbe bisericeşti). Însă, credincioşii care ajunau şi posteau, doreau să se mărturisească şi să se împărtăşească şi miercurea sau vinerea, nu doar sâmbăta şi duminica. De aceea, s-a obişnuit să se păstreze în biserică o parte din Darurile sfinţite la Liturghia de duminică (Trupul şi Sângele Domnului Iisus Hristos), în vederea împărtăşirii cu acestea a credincioşilor în zilele în care nu se putea oficia Liturghia. Întrucât ajunau, credincioşii se împărtăşeau seara, după slujba Vecerniei, printr-un ritual simplu, la început. Astfel, s-a născut ceea ce noi numim astăzi Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, pe care tradiţia a pus-o pe seama Sf. Grigorie cel Mare sau Dialogul, episcopul Romei (+ 604), deşi alcătuirea rânduielii ei constituie o operă colectivă a întregii Biserici. Rânduiala ei e deosebită de cea a celorlalte două Liturghii prin faptul că e lipsită de Rugăciunea Sfintei Jertfe (Darurile fiind sfinţite mai înainte) şi prin faptul că e combinată cu slujba Vecerniei, care constituie prima ei parte.
La Liturghia de duminică, preotul va avea grijă să scoată şi să pregătească Sfântul Agneţ (unul sau mai multe) pentru Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite ce urmează să se săvârşească în cursul săptămânii care începe. Agneţul este o bucată din prescură, în formă pătrată, pe care se află înscrise iniţialele IS, HS, NI, KA, însemnând „Iisus Hristos biruieşte”. Preotul scoate agneţul înainte de Sfânta Liturghie, la Proscomidie, devenind, prin sfinţire, Trupul lui Hristos, din care se vor împărtăşi preoţii şi credincioşii la timpul potrivit şi în cadrul Liturghiei Darurilor. Agneţul Îl reprezintă pe Domnul Iisus Hristos. Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, ne spune părintele Ene Branişte, se poate oficia în toate zilele de rând din Postul Mare (de luni până vineri, inclusiv), în afară de luni şi marţi din prima săptămână a Postului, de Vinerea Mare (din Săptămâna Patimilor) şi de praznicul Bunei Vestiri. La fel procedăm şi noi la Catedrala ortodoxă „Adormirea Maicii Domnului” din municipiul Satu Mare. În trecut, această Liturghie se săvârşea la vremea Vecerniei, adică spre seară, când credincioşii puteau întrerupe ajunarea spre a se împărtăşi şi a mânca. Săvârşită în continuarea Vecerniei, Liturghia Darurilor era una vesperală (de seară), după cum arată până astăzi unele din rugăciunile ei: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta; ridicarea mâinilor mele, jertfă de seară” sau: „Să plinim rugăciunea noastră cea de seară Domnului”. Astăzi, în bisericile parohiale (şi chiar în mănăstiri), Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite se săvârşeste dimineaţa, adică la vremea reglementată pentru Liturghia propriu-zisă.
Liturghia Darurilor constituie o slujbă specială în cadrul cultului divin public al Bisericii, iar credincioşii o apreciază la adevărata ei valoare, dovadă fiind prezenţa lor numeroasă la biserică. În cadrul acestei Liturghii se folosesc mult lumânările, pe care preoţii le poartă în mâini. De altfel, lumina lumânării reprezintă lumina lui Hristos. Domnul Hristos este „Lumina lumii” (Ioan VIII; 12). El este Lumina adevărată spre care tindem în veşnicie şi, totodată, este Cel Care ne călăuzeşte spre această Lumină, ferindu-ne de rătăcire. Lumina lumânării constituie şi un semn al poziţiei verticale a creştinului în raport cu Dumnezeu şi cu semenii; oricum am ţine lumânarea, flacăra tinde mereu în sus. Postul Mare este o perioadă în care ne pregătim trupeşte şi sufleteşte pentru praznicul praznicelor, adică pentru Învierea Domnului. Dacă la Liturghia Darurilor privim lumânarea arzând, la Înviere vom vedea însăşi Lumina lumii, pe Hristos înviat din morţi, răspândind lumină pretutindeni şi dând viaţă tuturor.

Preot dr. Cristian Boloş

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.