Program ITV: 00.00 Un weekend la Hajduszoboszlo 00.50 Stand up comedy, cu Radu 01.45 Portret de artist, cu Ioana Vladimirescu, invitat Ash Band Transylvania 02.55 Natura ne cheamă, cu Ioana Zaharia, invitat dr. Liana Strîm, titlul emisiunii: Fructele autohtone, izvor de antioxidanţi 03.52 Info studio, cu Ioan Aniţaş, invitat Nicolae Cornea, titlul emisiunii: Apicultura românească, implicit cea sătmăreană în dificultate 04.50 Sport, meci de fotbal, FC Olimpia-Uta Arad 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul Barta Zsoltan 07.00 La psiholog, cu Ioana Vladimirescu, invitat Călin Secan, titlul emisiunii: Vacanţa de vară, bucuria copiilor 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenoarea Andreea Seleş 08.15 Cultură, cu Vasile Nechita, invitaţi, titlul emisiunii: Despre Vasile Scurtu, un ilustru profesor sătmărean 08.50 Educaţie ecologică, cu Cristina Bursuc, invitaţi Ioan Man, Tallian Katalin, titlul emisiunii: Ambrosia Artemisiifolia, factor de risc pentru sănătate şi mediu 09.30 Spiriduş Ghiduş 10.36 Mesager educaţional, cu Vasile Nechita, invitat Vlaicu Popescu, titlul emisiunii: Meserii moderne în învăţământul postliceal al Colegiului Tehnic Unio Traian Vuia 11.30 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat Florin Fodoruţ, titlul emisiunii: Petru şi Pavel, învăţători ai credinţei 12.02 Teleshopping 12.20 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş, titlul emisiunii: Monitorizarea lucrărilor agricole prin satelit 13.15 Sănătate, frumuseţe, stil, cu Ioana Vladimirescu, invitat Gaspar Gyorgy 14.07 Teleshopping 14.22 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitaţi Bogdan Pintea, Edita Ghilea, titlul emisiunii: Noi abordări în tratamentul afecţiunilor tubului digestiv 15.17 Zone folclorice, cu Ioana Vladimirescu, ediţie specială de Sânziene 16.26 Iată omul, cu Gabriel Ghişan, invitat Szabolcs Tatar 17.25 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu, titlul emisiunii: Colonel Popa Ovidiuraport la 1.040 de zile 18.30 Audiențe în direct, cu Sergiu Podină, invitați Ciprian Costea, Augustin Iștoc, titlul emisiunii: Impactul crizei politice asupra mediului de afaceri 19.30 Știri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitați Tiberiu Gunthner, Ciprian Crăciun, Adrian Pop, titlul emisiunii: Mihai Tudose este propunerea PSDALDE pentru funcția de premier 21.30 Panoramic sportiv, cu Ionuț Blăjean, invitați Marius Botan, Lorand Zsido, titlul emisiunii: Orașul Tășnad revine în Liga 3 după 25 de ani 22.30 Info studio, cu Ioan Anițaș, invitat Ioan Coroian, titlul emisiunii: Crime cu autor necunoscut 23.30 Știri

Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite sau a Sfântului Grigorie Dialogul

Scris de Mihaela Ghiţă, 20 martie 2017 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite sau a Sfântului Grigorie Dialogul

Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite sau a Sfântului Grigorie Dialogul

Pe lângă Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur şi Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, în Biserică se mai săvârşeşte o a treia Liturghie, cu o rânduială deosebită, numită Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, care se oficiază doar în perioada Postului Mare. Originea Liturghiei Darurilor mai înainte sfinţite, afirmă Pr. prof. dr. Ene Branişte, în lucrarea sa „Liturgica”, trebuie căutată în sec. al IV-lea, cu toate că reglementarea, întrebuinţarea şi generalizarea ei au fost consfinţite abia în sec. al VII-lea, prin canonul 52 al Sinodului Trulan din anul 692. În ceea ce priveşte Postul Mare (Postul Paştilor), trebuie să menţionăm faptul că în primele cinci duminici se săvârşeşte Liturghia Sf. Vasile cel Mare (precum şi în Joia Mare şi în Sâmbăta Mare), iar sâmbăta (exceptând Sâmbăta Mare) şi în duminica Floriilor se săvârşeşte Liturghia Sf. Ioan Gură de Aur.

În sec. al IV-lea, Biserica a hotărât ca Liturghiile Sf. Ioan Gură de Aur şi Sf. Vasile cel Mare (considerate a fi slujbe de bucurie duhovnicească) să nu se mai săvârşească în toate zilele Postului Mare, care sunt zile de întristare, post şi pocăinţă, ci doar sâmbăta şi duminica (în restul zilelor săvârşindu-se diferite slujbe bisericeşti). Însă, credincioşii care ajunau şi posteau, doreau să se mărturisească şi să se împărtăşească şi miercurea sau vinerea, nu doar sâmbăta şi duminica. De aceea, s-a obişnuit să se păstreze în biserică o parte din Darurile sfinţite la Liturghia de duminică (Trupul şi Sângele Domnului Iisus Hristos), în vederea împărtăşirii cu acestea a credincioşilor în zilele în care nu se putea oficia Liturghia. Întrucât ajunau, credincioşii se împărtăşeau seara, după slujba Vecerniei, printr-un ritual simplu, la început. Astfel, s-a născut ceea ce noi numim astăzi Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, pe care tradiţia a pus-o pe seama Sf. Grigorie cel Mare sau Dialogul, episcopul Romei (+ 604), deşi alcătuirea rânduielii ei constituie o operă colectivă a întregii Biserici. Rânduiala ei e deosebită de cea a celorlalte două Liturghii prin faptul că e lipsită de Rugăciunea Sfintei Jertfe (Darurile fiind sfinţite mai înainte) şi prin faptul că e combinată cu slujba Vecerniei, care constituie prima ei parte.
La Liturghia de duminică, preotul va avea grijă să scoată şi să pregătească Sfântul Agneţ (unul sau mai multe) pentru Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite ce urmează să se săvârşească în cursul săptămânii care începe. Agneţul este o bucată din prescură, în formă pătrată, pe care se află înscrise iniţialele IS, HS, NI, KA, însemnând „Iisus Hristos biruieşte”. Preotul scoate agneţul înainte de Sfânta Liturghie, la Proscomidie, devenind, prin sfinţire, Trupul lui Hristos, din care se vor împărtăşi preoţii şi credincioşii la timpul potrivit şi în cadrul Liturghiei Darurilor. Agneţul Îl reprezintă pe Domnul Iisus Hristos. Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite, ne spune părintele Ene Branişte, se poate oficia în toate zilele de rând din Postul Mare (de luni până vineri, inclusiv), în afară de luni şi marţi din prima săptămână a Postului, de Vinerea Mare (din Săptămâna Patimilor) şi de praznicul Bunei Vestiri. La fel procedăm şi noi la Catedrala ortodoxă „Adormirea Maicii Domnului” din municipiul Satu Mare. În trecut, această Liturghie se săvârşea la vremea Vecerniei, adică spre seară, când credincioşii puteau întrerupe ajunarea spre a se împărtăşi şi a mânca. Săvârşită în continuarea Vecerniei, Liturghia Darurilor era una vesperală (de seară), după cum arată până astăzi unele din rugăciunile ei: „Să se îndrepteze rugăciunea mea ca tămâia înaintea Ta; ridicarea mâinilor mele, jertfă de seară” sau: „Să plinim rugăciunea noastră cea de seară Domnului”. Astăzi, în bisericile parohiale (şi chiar în mănăstiri), Liturghia Darurilor mai înainte sfinţite se săvârşeste dimineaţa, adică la vremea reglementată pentru Liturghia propriu-zisă.
Liturghia Darurilor constituie o slujbă specială în cadrul cultului divin public al Bisericii, iar credincioşii o apreciază la adevărata ei valoare, dovadă fiind prezenţa lor numeroasă la biserică. În cadrul acestei Liturghii se folosesc mult lumânările, pe care preoţii le poartă în mâini. De altfel, lumina lumânării reprezintă lumina lui Hristos. Domnul Hristos este „Lumina lumii” (Ioan VIII; 12). El este Lumina adevărată spre care tindem în veşnicie şi, totodată, este Cel Care ne călăuzeşte spre această Lumină, ferindu-ne de rătăcire. Lumina lumânării constituie şi un semn al poziţiei verticale a creştinului în raport cu Dumnezeu şi cu semenii; oricum am ţine lumânarea, flacăra tinde mereu în sus. Postul Mare este o perioadă în care ne pregătim trupeşte şi sufleteşte pentru praznicul praznicelor, adică pentru Învierea Domnului. Dacă la Liturghia Darurilor privim lumânarea arzând, la Înviere vom vedea însăşi Lumina lumii, pe Hristos înviat din morţi, răspândind lumină pretutindeni şi dând viaţă tuturor.

Preot dr. Cristian Boloş

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.