Image 1
Image 2

La jumătatea campaniei electorale

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Caracterizată prin căutări, nesiguranță, ezitări, nehotărâri, dar și certuri în interiorul partidelor, în prima jumătate a campaniei electorale nu s-a reușit o departajare clară a candidaților. Sondajele sunt, în cele mai multe cazuri, simple improvizații, cifre aranjate pentru încurajarea candidaților. În primele două săptămâni abia a fost trezit electoratul, prin tot felul de mijloace. Vizite în teritoriu, lansări de candidați, mai mult sau mai puțin spectaculoase, stabilirea sloganelor, prezentări în mass media a unor fragmente de programe.

Campania propriu-zisă se desfășoară în partea a doua a campaniei. Următoarele două săptămâni sunt decisive. De aici înainte nu mai este loc pentru certuri și supărări în interiorul partidelor. Întreaga energie trebuie folosită împotriva adversarilor. Adevăratele proiectile într-o campanie electorală sunt prezentările adecvate ale proiectelor. Atacurile sunt arme secundare. Dacă înjuri un partid, un candidat, nu înseamnă că aduci automat voturi spre tine. Dacă partidul A înjură partidul B voturile pot merge spre partidul C. Mai concret, dacă PNL atacă PSD este foarte posibil ca voturile să meargă spre USR-PLUS.

Sau, la Satu Mare, dacă PNL atacă UDMR voturile se pot îndrepta spre USR-PLUS, spre PSD sau Pro România.

Dacă se recurge la atacuri directe la adresa adversarului, aceste atacuri trebuie însoțite de programe concrete. Ca să încercăm o metaforă în stilul politicienilor, forța unui partid stă în baionetă, dar ranița trebuie să fie plină de proiecte.

La începutul campaniei am prezentat în linii mari starea partidelor. Am remarcat lipsa tandemurilor primar-președinte de consiliu județean. La majoritatea partidelor acest cuplu strategic primar-președinte nu era în armonie.

Din diverse motive, ținând de situația internă a fiecărei formațiuni. Situația din județul Satu Mare se poate extrapola la nivelul întregii țări. În organizația PNL încă s-a simțit competiția dintre fostul PDL și fostul PNL. Organizația PSD era fracturată. Latura conservatoare, fidelă liniei Dragnea, nu colaborează cu grupul care trece drept adeptul reformării partidului. USR își face propria campanie, diferită de PLUS. La nivelul UDMR, dacă la început exista o anumită răceală între echipele de la primărie și consiliul județean, acțiunile par să se uniformizeze, să se completeze reciproc.

Doar la partidele mijlocii și mici se acționează unitar. Șansele lor de a trece pragul electoral și a urca spre procente cu două cifre crește dacă lasă impresia că toți candidații acționează la unison, transmit aceleași mesaje.

Dacă în prima parte a campaniei o atenție aparte s-a acordat întâlnirilor “clandestine” a liderilor partidelor cu persoanele influente din teritoriu, primari, preoți, intelectualii satelor, în partea a doua a campaniei contează prestația proprie a fiecărui candidat. În partea a doua a campaniei electorale, alegătorii sunt mai atenți la programele propuse de partide. Încearcă să înțeleagă programele, să le cântărească, să le compare între ele.

Este foarte posibil ca anul acesta să nu se dea votul în orb. Din cauza pandemiei însăși deplasarea la secția de votare va fi un act de curaj. Bănuim că din cauza măsurilor de protecție nu  se vor putea duce alegătorii la vot cu microbuze, cu automobile.

Electoratul din mediul rural este în bună parte mobilizat prin mass media, prin ziare, televiziune, ceva mai puțin prin internet. În ciuda dificultăților de deplasare, prezența la urne va fi ceva mai mică, dar nu foarte mică. Oamenii sunt interesați de viitor și deja cunosc forța votului propriu. Dar așteaptă ofertele. Cine este decis să meargă la vot vrea să audă ce are de spus fiecare candidat, ce promite fiecare candidat pentru a vota bine.

După trecerea primei jumătăți a campaniei electorale, după mai multe ezitări, s-ar putea spune că majoritatea candidaților-locomotivă și-au găsit tonul. Și ne referim aici la candidații la municipiul reședință de județ și la candidații la președinția consiliului județean. Mesajele s-au limpezit. Prezența constantă la televiziune le dă o anumită siguranță de sine. Se simt în elementul lor când se află în fața a zeci de mii de telespectatori transmițându-le în mod direct realizările și proiectele de viitor.

Nu mai puțin importanți sunt candidații la funcțiile de primari din orașe și comune. Fiecare candidat  la primărie poartă stindardul partidului, aduce voturi pentru propriul partid în folosul consilierilor județeni, al candidatului la funcția de președinte al consiliului județean.

În următoarele 15-16 zile fiecare partid trebuie să demonstreze că este o forță unită, că acționează pentru binele întregii comunități.

  Dezvoltarea fiecărui județ, a fiecărei localități, în următorii patru ani depinde de votul fiecărui alegător.

Dar, într-o democrație, până la urmă responsabilitatea este transferată, tot prin vot, în mâinile politicienilor.