Image 1
Image 2

Krisztian Kallo, un tânăr sătmărean dornic să ajungă dirijor de elită

Alături de Daniel Podlovschi și de orchestră, în 12 aprilie la Carei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Krisztian Kallo
Krisztian Kallo

În Joia Mare din acest an, concertul Filarmonicii “Dinu Lipatti” a fost dirijat de un tânăr sătmărean aflat la debut în această postură. Krisztian Kallo, șef de promoție la Academia de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj-Napoca în 2015, țintește spre o carieră dirijorală la nivel european, fiind în prezent angajat al Operei Maghiare din Cluj-Napoca.

S-a născut în 5 martie 1992 la Satu Mare și a absolvit Liceul de Artă “Aurel Popp” la clasa de vioară a profesorului Nagy Lajos. În 2015 a absolvit cursurile Academiei din Cluj cu o lucrare de licență dedicată Requiemului de John Rutter, lucrare pe care a și prezentat-o alături de corul Ave Musica al Academiei. A dirijat acest Requiem în 28 aprilie 2015, în primă audiție integrală, în Catedrala Romano-Catolică din Cluj, ca examen de licență.

În 12 aprilie 2017 la Carei și o zi mai târziu la Satu Mare a dirijat orchestra Filarmonicii “Dinu Lipatti” într-un concert Mozart cu Uvertura “Directorul de teatru”, Simfonia nr. 1 și Concertul nr. 7 pentru vioară, alături de celebrul violonist Daniel Podlovschi. Această din urmă lucrare a devenit și tema dizertației sale de masterat, urmând să abordeze studiile doctorale. A participat și la cursuri de măiestrie cu Noam Zur și Luis Salomon.

Am stat de vorbă cu el zilele trecute  și l-am descusut pe tema pasiunilor sale muzicale.

– Cum de te-ai îndreptat spre dirijat? Ce satisfacții îți aduce această formă de exprimare artistică?

– Ideea de a continua studiile pe calea dirijatului mi-a venit în clasa a IX-a când am început să fac parte din corul “Excelsior”, ansamblul Liceului de Arte “Aurel Popp”. Fiind elev la secția instrumentală – vioară în clasa prof. Nagy Lajos, cântarea în cor a fost o experiență foarte interesantă. Am observat că dirijoarea corului, o profesoară de excepție, Ecaterina Țuțuraș, era întotdeauna inspirată de noi, fiecare repetiție a fost specială, iar concertele au fost de calitate atât prin repertoriul prezentat, cât și prin frumusețea vocilor, remarcând omogenitatea corului.

Arta dirijorală este o formă de exprimare artistică care îmi aduce satisfacții atât în plan profesional cât și în plan uman, deoarece mă consider o persoană căreia îi place activitatea de organizare și coordonare.

– Cum a fost concertul cu maestrul Podlovschi? Ce impresie ți-a lăsat dânsul ca muzician și ca om? Dar orchestra?

Alături de Daniel Podlovschi și de orchestră, în 12 aprilie la Carei
Alături de Daniel Podlovschi și de orchestră, în 12 aprilie la Carei

– A fost o experiență foarte frumoasă. Am fost foarte încântat când directorul Filarmonicii din Satu Mare, dr. Rudolf Fátyol, m-a invitat și mi-a oferit posibilitatea de a dirija orchestra instituției și un artist reputat, ca maestrul Podlovschi. Colaborarea cu maestrul Podlovschi a fost deosebită, dânsul este un muzician de excepție, un artist adevărat care m-a inspirat, iar concertul a avut succes atât în Teatrul din Carei, cât și în Sala Filarmonicii.

Colaborarea cu instrumentiștii poate fi definită drept una excelentă, atât în plan profesional cât și în plan uman, iar rezultatul a fost deosebit sub aspect artistic.

De-a lungul anilor de studiu, am avut ocazia să dirijez ansamblurile Academiei de Muzică, precum corul Ave Musica, condus de dirijorul Ciprian Para, care mi-a fost și profesorul de specialitate la Academia de Muzică. Concertul din aprilie a fost un “debut” foarte important, am avut ocazia să lucrez cu o orchestră profesionistă, iar pe de altă parte, era o dorință împlinită, deoarece am avut șansa să dirijez în orașul în care am crescut> ansamblul Filarmonicii din Satu Mare este foarte importantă pentru devenirea mea ca artist.

După concertul din aprilie, în luna iunie am absolvit studiile de masterat cu o lucrare de disertație despre W. A. Mozart, coordonată de mentorul meu, conf. univ. dr. Bianca Temeș. Actualmente mă pregătesc pentru studiile de doctorat.

-Ce perioade, stiluri, compozitori preferi și intenționezi să promovezi ca dirijor?

– Aș dori să promovez muzica secolului XX și muzica compozitorilor contemporani, deoarece fiecare autor aduce inovații și aspecte interesante. Compozitorii au nevoie de sprijin, pentru a prezenta lucrările proprii și pentru a promova muzică de calitate.

– De ce muzica clasică? E o moștenire de familie?

– Nu este o moștenire de familie. Educatoarea din grădiniță și familia mea au observat că îmi place să cânt, să fredonez diferite melodii și să ascult discuri vinyl.

– Ce crezi că mai au de oferit muzica clasică și opera în lumea de azi?

Muzica este cea mai pură sursă de inspirație. Muzica creează atmosferă, oricând, oriunde, și se adresează tuturor.

– Un model de muzician (fie instrumentist, fie dirijor)?

Nu aș putea să zic că am un model, dar am câteva dirijori preferați precum Leonard Bersntein, Daniel Barenboim sau Michael Tilson Thomas, personalități multilaterale, intelectuali deștepți, care știu și simt muzica.

– Ce zici de sătmărenii tineri care se afirmă (Alexandra Prodaniuc, Alexa Stier, Isabela Voropciuc, Vlad Răceu)?

– Sunt artiști extrem de talentați. Mă bucur foarte mult pentru ei și sper că o să colaborez cu ei în viitor.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with