Image 1
Image 2

Inspectoratul Şcolar măreşte ponderea învăţământului tehnic în dauna celui teoretic

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

 Între anii 2007 şi 2015, numărul de elevi din gimnazii şi licee a scăzut cu câte 3 mii

În Planul Local de Acţiune pentru Învăţământul Profesional şi Tehnic 2016-2025, prezentat de inspectorul şcolar general Călin Durla şi în şedinţa Comisiei de dialog social şi afişat de Inspectoratul Şcolar Judeţean, este analizat învăţământul profesional şi tehnic (IPT) din judeţ.

Potrivit documentului prezentat, IPT oferă imaginea actualizată a capacităţii sistemului educaţional de a răspunde nevoilor de calificări pe nivelele reglementate în raport cu cererea conturată. “Evoluţia ofertei de IPT, urmărită şi documentată pentru ultimii 10 ani (pentru majoritatea indicatorilor relevanţi) scoate în evidenţă reducerea ponderii ofertei IPT, datorată în primul rând declinului demografic care a afectat oferta judeţeană, dar şi a atractivităţii scăzute a învăţământului profesional şi tehnic, în contextul unei slabe orientări profesionale în rândul elevilor şi părinţilor”, se precizează în document.

Scăderi drastice ale efectivelor de elevi în gimnazii şi licee

Într-un paragraf, este descrisă evoluţia numărului de elevi din două cicluri de învăţământ. De fapt, această evoluţie înseamnă scăderi drastice de efective. Astfel, în învăţământul gimnazial erau înscrişi 17.296 în 2007, 14.227 în 2015, ceea ce reprezintă un minus de 3.069 elevi. În învăţământul liceal figurau 13.480 de elevi în 2007 şi 10.129 în 2015, ceea ce reprezintă o diferenţă de 3.351 elevi.
În schimb, în învăţământul profesional erau înscrişi 4.995 de elevi în 2007, 279 în 2011 şi 1.625 2015; în învăţământul postliceal erau 573 de elevi în 2007 şi 1.699 de elevi în 2015; în învăţământul profesional şi tehnic erau înscrişi 11.023 în 2004 şi 5.465 în 2016.
Alte precizări din document relevă gradul de cuprindere în învăţământ a populaţiei de vârstă 3-23 ani, care în 2015 era 61,2% (în regiunea NV 75,2%). Ponderea IPT era de 62,2% în 2004 şi de 47,1% în 2015). Totodată, ponderea învăţământului profesional era de 34,1% în 2004, de 1,8% în 2011 (prin desfiinţarea şcolilor profesionale) şi de 14% în 2015.
Procentele reprezintă o comparaţie cu ponderea învăţământului teoretic.

Ponderea anuală a ÎPT în planul de şcolarizare

În planul de şcolarizare pe 2017-2018 a fost aprobată o pondere de 58,00% şi s-a realizat 54,27% (raportat la ponderea liceelor teoretice). Astfel, constatăm o evoluţie favorabilă în comparaţie cu anul şcolar 2014-2015 ( 52,54% aprobată şi 49,33% realizată).
În ceea ce priveşte reţeaua şcolară, avem 21 unităţi de învăţământ IPT, din care patru în mediul rural.
Ca ţinte derivate din Strategia educaţiei şi formării profesionale din România pentru perioada 2014-2020, planul îşi propune: rata de ocupare a absolvenţilor din IPT: 63% (faţă de 59,8% în 2015) – măsură a relevanţei IPT pentru piaţa muncii; ponderea elevilor cuprinşi în IPT: 60% (faţă de 49,8% în 2014); participarea adulţilor la IPV: 10% (faţă de 1,5% în 2014).
Din analiza pe meserii a situaţiei locurilor de muncă vacante la nivelul AJOFM Satu Mare, rezultă că cele mai căutate calificări (2014-2016) au fost pentru domeniile: Mecanică; Industrie textilă; Fabricarea produselor din lemn; Comerţ; Construcţii; Electric; Prelucrarea maselor plastice şi a cauciucului; Turism şi alimentaţie; Mecanică agricolă; Industrie alimentară.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with

Zece ani de politică la Satu Mare

Noul site Informația Zilei readuce în actualitate “Oamenii anului 2014”. O mulțime de nume, de la politicieni la oameni de afaceri, de la oameni de cultură, directori de instituiții, până la primari, avocați, medici și sportivi.