În perioada 2017-2018, în judeţ erau 129 de şcoli cu personalitate juridică

Scris de Vasile Nechita, 24 ianuarie 2019 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Elevi de la Colegiul National Ioan Slavici la Targul Educational de anul trecut

Elevi de la Colegiul National Ioan Slavici la Targul Educational de anul trecut

Numărul elevilor de la oraşe este în creştere, al celor de la ţară în scădere

Potrivit Raportului privind starea învăţământului în anul şcolar 2017-2018, afişat de Inspectoratul Şcolar Judeţean (ISJ) Satu Mare, reţeaua şcolară a judeţului Satu Mare în anul şcolar 2017-2018 a fost alcătuită din: 129 de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, din care 63 în mediul urban şi 66 în mediul rural; 159 de structuri şcolare arondate unităţilor de învăţământ cu personalitate juridică, din care 37 în mediul urban şi 122 în mediul rural; 5 unităţi conexe cu 6 structuri conexe arondate; 6 unităţi de învăţământ particular.
 
La nivelul reţelei şcolare, faţă de anul şcolar 2016-2017 au intervenit modificări, urmare a reorganizării reţelei şcolare. S-au desfiinţat două unităţi de învăţământ cu personalitate juridică, respectiv Şcoala Gimnazială “Soltesz Janos” Ambud şi Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 1 Satu Mare, devenind structuri şcolare arondate altor unităţi de învăţământ cu personalitate juridică.

Reorganizarea reţelei şcolare s-a făcut şi la nivelul unităţilor de învăţământ arondate, astfel ca urmare a scăderii efectivelor de elevi s-au desfiinţat cinci grădiniţe cu program normal (Grădiniţa cu Program Normal Solduba, Grădiniţa cu Program Normal Cioncheşti, Grădiniţa cu Program Normal Cuţa, Grădiniţa cu Program Normal Soconzel şi Grădiniţa cu Program Normal Portiţa) şi o şcoală primară (Şcoala Primară Tarna Mare nr. 2). De asemenea s-a comasat ciclul primar de la Şcoala Gimnazială Decebal la unitatea de învăţământ cu personalitate juridică Şcoala Gimnazială Vetiş.
 
Cuprinderea şcolară în toate nivelurile de învăţământ
 
În judeţul Satu Mare, în anul şcolar 2017-2018, numărul elevilor care au studiat în învăţământul preuniversitar de stat, la nivel preşcolar, primar, gimnazial, liceal, profesional şi postliceal, a fost de 53.009 elevi din care 32.725 în mediul urban şi 20.284 în mediul rural. Cea mai mare pondere de cuprindere într-o formă de învăţământ preuniversitar se constată în mediul urban, 61,73%, în mediul rural ponderea fiind de 38,27%.

Raportat la mediile de rezidenţă, în anul şcolar 2017-2018 se constată o creştere a efectivelor în mediul urban şi o scădere în mediul rural, se precizează în raportul citat.

Şase unităţi de învăţământ particular
 
        În judeţ funcţionează doar şase instituţii de învăţământ particular autorizate. În aceste unităţi, în anul şcolar 2017-2018 au fost înscrişi la nivel preşcolar, liceal şi postliceal un număr de 636 de elevi. Raportat la anul şcolar 2016-2017, când existau 529 elevi, s-a constatat o creştere semnificativă, cu precădere la nivel postliceal. 

Cele şase unităţi de învăţământ particular constau în două grădiniţe (cu 58 de copii), două licee (cu 128 de elevi) şi două şcoli postliceale (cu 450 de elevi). Cinci dintre acestea funcţionează în mediul urban şi o unitate în mediul rural.
Am aflat din alte surse că este vorba de Grădiniţa “Magic Kids” Satu Mare, Grădiniţa Adventistă cu Program Prelungit “Albinuţa” Halmeu, Liceul Teoretic “George Pop de Băseşti”, Liceul Teoretic “Horea” Livada – care practic s-a desfiinţat în anul şcolar 2018-2019, Şcoala Postliceală “Vasile Goldiş” şi Şcoala Postliceală “Henri Coandă”. 

Deşi sindicatele din învăţământ şi funcţionarii din domeniu nu sunt încântaţi de extinderea reţelei de învăţământ particular din ţara noastră, experţii independenţi consideră că în acest fel se pun bazele unei competiţii care ar putea duce la schimbări radicale în educaţie.

Ei contează pe o îmbunătăţire a calităţii educaţiei pe baza unei finanţări suplimentare, la care contribuie părinţii elevilor din şcolile particulare. În al doilea rând, contează pe o libertate mai mare care s-ar acorda în stabilirea disciplinelor opţionale, fapt care ar atrage din ce în ce mai mulţi elevi.

Cel puţin la nivelul judeţului Satu Mare, ponderea redusă a învăţământului particular îl face să nu conteze în competiţie cu cel de stat. Doar în Capitală scolile private au o pondere semnificativă.
Desigur, părinţii plătesc de la 5.000 şi până la aproape 19.000 de euro, bani care motivează şi profesorii. Dar şi calitatea învăţământului este alta. La o şcoală privată un profesor se ocupă de 10-15 elevi, nu de 30 ca la şcolile de stat.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.

Tastează numerele care apar! Exemplu: 7 5 unu şapte = 7517