Image 1
Image 2

Hârtia de tipărit s-a scumpit cu până la 70% și nici nu se găsește

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Prețurile hârtiei pentru tipărituri au crescut brusc, în numai 2 luni (octombrie, noiembrie) ajungându-se la scumpiri cuprinse între 50 și 70%. Astfel s-a creat o adevărată panică pe piața presei tipărite, ziare și reviste, și a editurilor. Criza hârtiei afectează editurile și tipografiile din întreaga lume, însă în România ea se manifestă mai puternic, întrucât toată marfa provine din import, nemaiexistând niciun producător autohton.

Si nu e vorba numai de preț, hârtia de tipărituri se găsește tot mai greu, și numai cu ”banii jos”, astfel că multe tipografii nu mai pot garanta onorarea comenzilor.

Un exemplu este Tipografia Garamond, din Cluj Napoca, care tipărește între 85 și 90% din piața cotidianelor și revistelor din Banat și Ardeal: mai are hârtie pentru a asigura doar două săptămâni apariția celor peste 70 de titluri pe care le printează.

Scumpirile și, la fel de importantă, lipsa continuității livrărilor de hârtie ar putea să determine multe publicații să renunțe la print, întrucât ies cu mult din costurile asumate. “Iar în momentul în care o publicație își încetează apariția în print este greu de crezut că va mai reveni în acest format”, a explicat János Tasnádi, contabilul șef al Tipografiei Garamond, potrivit cursdeguvernare.ro.

Directorul general al Artprint din București, Cezar Răsuceanu, atrage atenția că nu este singurul produs scumpit exacerbat în acest această perioadă și care pune presiune pe prețurile tipografice. Costul unei reviste crește cu 30 – 50%, după acoperirea de către tipografii a unei părți din costul suplimentar de producție și diminuarea profiturilor.

Criza containerelor, unul din factorii determinanți

În 2020, China era cel mai mare exportator de hârtie din lume, cu 13,3% din exporturile la nivel global.

La jumătatea anului, a crescut presiunea pe capacitățile de transport din China, ceea ce a dus la așa-numita criză a containerelor. Prețul transportului a urcat de la o medie de 2.500 de euro la 19.500 de euro un container de 24 de tone. „În contextul acesta, marfa chinezească, cea care dicta prețul înainte, a devenit necompetitivă și toată presiunea a căzut pe capacitățile de producție din Europa, care și-au redus însă capacitatea anterior, când nu s-au putut adapta la concurența chineză”, a declarat Cezar Răsuceanu.

În pandemie a crescut profitabilitatea producerii hârtiei pentru ambalaje

În momentul apariției problemelor pe relația China, consumatorii de hârtie au luat cu asalt fabricanții europeni, care nu pot face față, sub nicio formă, unei cereri atât de mari. Producătorii din Europa pot furniza doar 35 – 40% din cererea de pe continent, potrivit directorului general Artprint, cu atât mai mult cu cât 10 mari capacități s-au închis în ultima perioadă. Fabricile de hârtie s-au luptat ani de zile să supraviețuiască, pe măsură ce publicațiile în print și-au redus paginile și au trecut în online. Costul hârtiei de ziar a coborât, pentru ca liniile de producție să nu se închidă, dar situația s-a răsturnat în ultimii ani, când antreprenorii din domeniu au început să-și diversifice producția, adaptându-se noilor cereri. Ceea ce a însemnat, în primul rând, reprofilarea către produse tot mai solicitate, ambalajele, mai ales că pandemia a impulsionat comerțul online.

Cel puțin 10 mari capacități de producție din Europa s-au închis ori s-au retehnologizat pentru a produce cartoane, în ultimii ani, majoritatea din Norvegia și Germania. Norske Skog, o companie norvegiană de hârtie, a anunțat în iunie închiderea fabricii Tasman, veche de 66 de ani, din Noua Zeelandă. Compania finlandeză UPM a anunțat, tot anul acesta, vânzarea fabricii de hârtie de ziar Shotton, din Wales, unui producător turc de materii prime și ambalaje din carton, scrie euwid-paper. În Rusia, la JCS Volga, unde 70% din producție o reprezenta hârtia pentru ziare, ambalajele reprezintă acum 50% din producție.

Fabrica din Slovenia care alimenta România a renunțat la afacere 

Furnizorul de hârtie pentru ziare și reviste care alimenta tipografiile din România și mare parte dintre editurile din Europa de Est și-a suspendat activitatea în vara aceasta, după o problemă tehnică și refuzul acționarilor de a aproba planul de restructurare, considerat mult prea costisitor. În acest moment, proprietarii fabricii Vipap Videm au decis renunțarea la afacere și caută un cumpărător. Era singura fabrică europeană cu prețuri competitive pentru presa din Europa de Est, marile companii din nordul Europei fiind prea scumpe și cu producția rezervată pentru clienții lor tradiționali.

În noua situație, editurile și-au îndreptat atenția spre posibilii furnizori din est, Belarus și Rusia.

Soluția pe termen scurt este hârtie de la Rezervele de stat. Garamond a solicitat Administrației Nationale a Rezervelor de Stat și Probleme Speciale eliberarea unei cantități din stocurile naționale, o cerere căreia i s-au alăturat și alte edituri. Potrivit informațiilor primite de la Administrație, subiectul este analizat zilele acestea, pentru a vedea cantitatea disponibilă și calitatea acesteia.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with