Image 1
Image 2

Filarmonica i-a reunit în concert pe Bartok și Brahms

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Violonistul Ștefan Șimonca-Oprița i-a cucerit pe sătmăreni

Concertul de joi seară al Filarmonicii ”Dinu Lipatti” ar putea servi oricui ca o bună introducere în muzica simfonică, prin cele două surse care au dat naștere lucrărilor din program: filonul folcloric al muzicii lui Bartok Bela și simfonismul academic al lui Johannes Brahms.

Protagoniști ai serii au fost doi tizi: Ștefan Novak, dirijor permanent al orchestrei simfonice sătmărene, și Ștefan Șimonca-Oprița, violonist laureat al Concursului ”Remember Enescu”, cu reputație de virtuoz recunoscută atât în țară cât și în Germania, unde studiază și este concert-maestru al orchestrei universitare din Saarbrucken.

La cei 20 de ani neîmpliniți, solistul serii s-a dovedit un muzician complet. A reușit să reprezinte convingător maniera lăutărească, fundamentală în creațiile lui Bartok pe care le-a interpretat. Pasionat culegător de folclor, compozitorul maghiar folosește melodii populare autentice atât în Dansurile Românești, cât și în cele două Rapsodii pentru vioară și orchestră, acestea din urmă construite cu mijloace moderniste pe osatura unor melodii maghiare străvechi. Un violonist mai puțin talentat le-ar fi făcut să sune sec, chiar dacă notele erau redate corect. Dar Șimonca-Oprița a dovedit că înțelege spiritul acestei muzici, limpezimea interpretării fiind completată de finețea frazării și nuanțelor, fondul lăutăresc înnobilat de prelucrarea simfonică fiind mereu scos în evidență. Aplaudat la scenă deschisă, violonistul arădean a oferit un bis cu trimitere tot înspre lumea lăutarilor: ”Dimineața după nuntă” de Ion Voicu, lucrare plină de (auto)ironie.

Partea a doua a fost dedicată monumentalei prime simfonii a lui Brahms, oglindă a unui travaliu creator care a durat aproape 15 ani, căci umbra lui Beethoven a apăsat mereu asupra compozitorului, fiind sesizabilă în armoniile și ritmurile aspre ale primei părți și recunoscută în final, când este citată o temă din Simfonia a IX-a. Lirismul elevat al lui Brahms a ieșit la rampă în emoționantul și elegiacul Andante sostenuto, ajutat de tempii largi impuși de dirijor. Simfonia a avut parte de aplauze prelungi, pe deplin meritate.

Brahms va deschide și programul săptămânii viitoare, într-un concert care mai cuprinde lucrări de Mozart și Beethoven, cu participarea pianistului Viniciu Moroianu. Iar sâmbăta viitoare pe sătmăreni îi așteaptă un program de rock simfonic.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with