00.00 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Ştefan Ressler, Romeo Pop. Titlul emisiunii: Ministrul de interne Carmen Dan a plecat din guvern înainte de a fi dată afară. (reluare) 01.30 Viaţa la Ţară cu Ioan Aniţaş. 02.15 Ne Cheamă Natura 03.30 Concert de jazz la Satu Mare 05.30 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Csaba Csintalan. Titlul emisiunii: Un alt mod de cuantificare a rezultatelor –BAC 2019. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Audienţe în direct, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Adrian Marc. Titlul emisiuni: Noi obiective ale Spitalului Judeţean de Urgenţă Satu Mare. (reluare) 09.00 Viaţa la Ţară cu Ioan Aniţaş. 09.30 Religie cu Mihaela Ghiţă, invitaţi: Marcel Malanca, Nicolae Pop, Adriana Huja. Titlul emisiuni: Activităţi dedicate satului românesc în Protopopiatul Ortodox Oaş. 10.30 Tabără de creaţie la Ocoliş 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Ştefan Ressler, Romeo Pop. Titlul emisiunii: Ministrul de interne Carmen Dan a plecat din guvern înainte de a fi dată afară. (reluare) 13.00 Ştiri 13.30 Iată omul, cu Gabriel Ghişan,invitat: Sebastian Borleştean. 14.50 Teleshopping 15.10 Zone Folclorice cu Ioana Vladimirescu. 16.10 Cultură, Strigăt disperat al firmelor de construcţii, întâlnirea patronilor din construcţii la Poesis 17.00 Panoramic sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat: Darius Şchiop. Titlul emisiunii: Halep, prima româncă campioană la Wimbledon! Cum stă tenisul sătmărean? 18.00 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Maria Pop. Titlul emisiunii: Uleiurile esenţiale – cum le întrebuinţăm? 18.30 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş (direct) 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Mihai Sălceanu (direct) 21.30 Ştiri 22.00 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş (reluare) 23.30 Sănătate, frumuseţe, stil cu Ioana Vladimirescu şi Ioana Zaharia, invitat: Rafaelo Varga. 16.07.2019

False rezolvări

Scris de Dumitru Păcuraru, 29 iunie 2019 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Până la urmă PSD a înţeles că nu cele câteva sute de mii de voturi din străinătate înclină balanţa. Prelungirea timpului de vot la secţiile din străinătate rezolvă o problemă care doar la prima vedere este în favoarea opoziţiei.

Cozile lungi au dat naştere „emoţiei” atât de necesară pentru a scoate oamenii la vot. Având trei zile la dispoziţie s-ar putea ca numărul votanţilor să nu crească extraordinar de mult. În ultima zi s-ar putea să fie o înghesuială la fel de mare la urne. Dacă nu-i bâlci la ce bun să ieşi din casă?

S-a rezolvat, după o lună, şi problema validării referendumului. Curtea Constituţională a decis că a fost constituţional să fie incluse două întrebări în una singură. Este vorba de cea de-a doua întrebare, destul de greu de ţinut minte, fiind cam îmbârligată. Oricum, esenţa este că guvernul nu mai poate modifica prin ordonanţe de urgenţă legile Justiţiei. Este un fel de a spune, pentru că referendumul mai are de trecut o etapă, votul în Parlament. Dar cum a rămas literă moartă şi referendumul lui Traian Băsescu poate fi uitat şi referendumul preşedintelui Iohannis. Ambele şi-au atins scopul: au scos mai mulţi oameni la vot. S-ar părea că din rândul votanţilor iniţiatorilor.

Ceea ce duce la concluzia că şi la următoarele alegeri prezidenţiale ar fi de un real folos încă un referendum.

Presupunând că guvernul va renunţa la ordonanţele de urgenţă din domeniul Justiţiei, că va traduce în viaţă referendumul lui Iohannis, că va rezolva problema votului din străinătate, ce-i mai rămâne opoziţiei de criticat? Codul Administrativ. Adoptat prin ordonanţă de urgenţă, guvernul a modificat Codul administrativ în câteva puncte esenţiale. USR a cerut Avocatului Poporului să atace ordonanţa la CCR. La fel şi PNL, invocând lipsa urgenţei. Cele două partide par să fie nemulţumite pentru că printre modificări se numără şi alegerea preşedinţilor de consilii judeţene prin vot direct, dintr-un singur tur. Se presupune că noua formulă de alegere ar avantaja baronii PSD. Dar baronii sunt baroni indiferent de culoarea politică, PNL, UDMR sau oricare alt partid.

Pornind de la rezultatele de la europarlamentare, alegerea preşedinţilor de consilii judeţene prin vot direct, într-un singur tur, la fel ca alegerea primarilor, avantajează PNL şi USR, dar numai ca alianţă. Separat pot pierde în faţa PSD.

În cazul alegerilor locale, partidele consideră că dacă au candidat propriu la primărie, acum şi la consiliul judeţean, câştigă mai multe voturi pe lista consilierilor locali şi judeţeni. Candidatul acţionează ca o locomotivă. Poate pierde, dar trage partidul. Este o strategie în care crede fiecare partid. Prin modificare, PSD le-a oferit tuturor partidelor şansa de a avea o locomotivă care să tragă lista consilierilor judeţeni. De ce nu le convine celor de la USR şi PNL? Pentru că refuză să se alieze chiar şi atunci când au mai mult de câştigat dacă merg împreună, nu separat. USR vrea să se afirme ca partid de sine stătător. Acest lucru se vede şi în cazul alegerilor prezidenţiale, luând decizia de a avea candidat propriu. Preferă să-şi asume riscul de a pierde decât să pară o formaţiune de mâna a doua, la cheremul PNL.

Se pare că destinul dreptei politice este să fie divizată. PNL şi PDL au fuzionat pentru a avea un mare partid de dreapta, dar iată că a apărut USR şi astfel voturile alegătorilor de dreapta se împart din nou.

La stânga nu se produce acelaşi proces de divizare. Victor Ponta nu a reuşit să creeze efectiv o alternativă de stânga la PSD. A trecut pragul electoral la europarlamentare, dar nu va fi validat ca partid decât la viitoarele alegeri. Într-un fel, Pro România repetă istoria UNPR. Iar acest lucru nu depinde într-o foarte măsură de cum vor decurge azi alegerile la congresul PSD. Aşa cum nici viitorul USR şi PNL nu depinde de câte sesizări fac la CCR sau la Avocatul Poporului. S-ar părea că toate partidele se lasă seduse de falsele rezolvări. În mod paradoxal şi când deciziile sunt favorabile, problemele rămân.

Abonează-te acum Online!