Image 1
Image 2

Expoziţia aniversară a pictorului Budahazi Tibor s-a deschis la Muzeul de Artă

Budahazi Tibor (dreapta) revine cu lucrările sale la Satu Mare
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Budahazi Tibor (dreapta) revine cu lucrările sale la Satu Mare
Budahazi Tibor (dreapta) revine cu lucrările sale la Satu Mare

La 60 de ani de viaţă împliniţi în februarie şi la aproape 40 de ani de la prima sa expoziţie personală, care a avut loc la Satu Mare în 1976, artistul plastic Budahazi Tibor a venit şi în oraşul unde şi-a început studiile de specialitate, ca să împărtăşească sătmărenilor lucrările reunite într-o expoziţie personală retrospectivă.

Născut în 1954 la Remetea, a absolvit cursurile Liceului de Artă din Satu Mare, iar studiile superioare în domeniu le-a făcut în Ungaria, la Szeged. Stabilit de aproape trei decenii în ţara vecină, locuieşte la Zalaegerszeg. A avut expoziţii personale şi colective în mai multe ţări europene, iar în 2001 a fost premiat de Ministerul Culturii din Ungaria ca recunoaştere a activităţii sale. Este membru al Uniunii Artiştilor Plastici din Ungaria.

Expoziţia deschisă ieri ilustrează câteva din temele care revin obsesiv în creaţia d-lui Budahazi: simbolurile creştine )triunghiul, ca semn al Treimii, şi crucea în felurite ipostaze – simplă, dublă, a Sfântului Petru, a Stântului Andrei), veneraţia pentru trecut şi arhaic, exprimată prin tonurile folosite pentru fundaluri şi impresia de străvechi pe care multe din lucrări o lasă, folosirea foarte deasă a scrisului de mână care serveşte ca fond contextual pentru formele desenate. Multe tablouri sunt reunite în cicluri, denumiri ca “Semn”, “Fragment”, “Figură” revenind mereu şi lăsând privitorului libertatea propriei interpretări.

Ceva mai figurativ este un “Cuib” deasupra căruia sunt trasate etapele naşterii formei, dar şi cele două “Ziduri”, tapetate cu umbre sacre. Subiectele apar ca spărturi în uniformitatea cenuşie a fundalurilor, ieşiri din inform întru formă, dacă putem spune aşa. Interesante sunt cele câteva lucrări dedicate “semnelor direcţionale”, nu lipsite de o oarecare ironie la adresa oscilaţiilor de sens cu care ne întâlnim zilnic. Stingher, chiar la intrare, un tablou cu doi gospodari vânjoşi mărturiseşte începuturile drumului artistului.

2 comentarii

Lasă un răspuns

Connect with