21.02.2019 00.00 Agenda publică, cu Stela Cădar invitaţi: Gabriel Zetea, Adrian Albu, Ciprian Ardelean. Titlul emisiuni: Iohannis a făcut o analiză populistă a bugetului populist.(reluare) 01.40 Cultură – Concert dedicat Centenarului Mari Unirii. 03.40 Iată omul cu Gabriel Ghişan, invitat: Giura Ioan. 04.40 În Slujba Comunităţi cu Mihai Sălceanu, invitat: Popa Ovidiu Adrian. Titlul emisiuni: Popa Ovidiu Adrian – raport la 1.640 zile. 05.45 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Vasile Fernea. Titlul emisiunii: Acoperiţii versus descoperiţii din administraţia publică. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş, invitat: Daniel Dragoş. Titlul emisiunii: Pesta Porcină Africană şi soarta vânatului în judeţul Satu Mare.(reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 09.30 Sanatate frumusete stil 10.30 Religie, cu Laczko Eva, invitat: Pallai Bela. Titlul emisiunii: Viaţa Greco-catolică. 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Stela Cădar invitaţi: Gabriel Zetea, Adrian Albu, Ciprian Ardelean. Titlul emisiuni: Iohannis a făcut o analiză populistă a bugetului populist.(reluare) 13.00 Ştiri 13.30 Viaţa la Ţară, cu Ioan Aniţaş 14.30 Teleshopping 14.50 În Slujba Comunităţi cu Mihai Sălceanu, invitat: Popa Ovidiu Adrian. Titlul emisiuni: Popa Ovidiu Adrian – raport la 1.640 zile. 16.00 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Vasile Fernea. Titlul emisiunii: Acoperiţii versus descoperiţii din administraţia publică. 17.20 Cultură – Hoinar prin Satu Mare 18.00 Sănătate, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Marcel Nichita. Titlul emisiunii: Semnele îmbătrânirii pielii. 18.30 Audienţe în direct 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar 21.30 Ştiri 22.00 Audienţe în direct (reluare) 23.00 Cultură cu Ioan Aniţaş, invitaţi: Dana Criste, Gheorghe Cormoş. Titlul emisiunii: Poezia sătmăreană în contextul globalizării.

Esenţe tari de romantism în concertul Filarmonicii

Scris de Vasile Andreica, 16 septembrie 2018 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Marco Celli Stein la pupitrul orchestrei

Marco Celli Stein la pupitrul orchestrei

Al doilea concert simfonic în formatul tradiţional din această stagiune a fost unul triumfal pentru orchestra Filarmonicii ”Dinu Lipatti”, făcând publicul numeros din sală să aplaude în picioare la final, lucru destul de rar şi care spune multe despre calitatea serii muzicale de joi.

Programul ales de dirijorul Marco Celli Stein, care vizitează orchestra sătmăreană pentru prima dată, pare să-şi fi propus să ilustreze două aspecte fundamentale pentru romantismul muzical: virtuozitatea debordantă şi supralicitarea emoţiei şi patosului. Nu puteau fi găsite lucrări mai potrivite pentru asta decât Dansul macabru de Liszt, respectiv Simfonia a 4-a de Ceaikovski. Între acestea şi-a făcut un binemeritat loc Concertul nr. 1 de Liszt, care combină aspectul de strălucire tehnică solistică şi rafinamentul de nuanţe dinamice, acesta din urmă în special în secţiunea lentă, unde solistul şi-a putut etala fineţea tuşeelor în mai multe rânduri.

Prima parte a serii a aparţinut mai ales pianistului. Mihai Ungureanu are ani buni de experienţă în spate şi o siguranţă dezarmantă în pasaje extrem de complicate, iar joi seară a reuşit să evite o capcană în care cădea adesea însuşi Franz Liszt: virtuozitatea epatantă, de dragul showului, care ajunge să sufoce muzica. Rezolvările lui, cu toată măiestria tehnică evidentă, nu au dezechilibrat balanţa între pianul solist şi orchestra acompaniatoare. Cele două piese din program au curs foarte bine, au ţinut publicul în priză, iar cei care au avut o vedere bună asupra claviaturii pianului au avut ce admira la digitaţia solistului. S-a văzut că Ungureanu are o viziune personală a felului cum trebuie cântat Liszt şi o transpune cu mare uşurinţă în fapt. Iar acompaniamentul dirijoral, ferm şi atent, marcând cu mare acurateţe accentele ritmice, promitea multe pentru simfonia ce avea să urmeze după pauză. Pianistul a oferit şi un bis, în aceeaşi notă de sobrietate elevată şi bine primit de spectatori.

Simfonia a 4-a a lui Ceaikovski, dedicată Nadejdei von Meck, prietenă de o viaţă şi sponsor, se putea intitula chiar ”Nadejda”, cuvânt care înseamnă ”speranţă”. Tot elanul creator şi sentimentalismul compozitorului e turnat aici din plin, cu repetările obsedante ale unor melodii de mare frumuseţe şi fineţe, cu acele crescendo-uri răbdătoare care duc muzica spre paroxism, cu autoironia din celebrul Scherzo ”pizzicato ostinato” în contrapunct cu delicatele fraze rezervate suflătorilor în Trio, totul terminându-se cu uraganul declanşat de corzi în mişcarea finală, peste care la un moment dat tună ameninţător motivul destinului, readus de la început, acel ”fatum” care l-a obsedat pe Ceaikovski toată viaţa. E o partitură pentru dirijori de elită, iar oaspetele italian a oferit o interpretare memorabilă, plină de forţă şi expresivitate personală, inspirând muzicienii sătmăreni să dea tot ce au mai bun. A fost o simfonie care ar fi meritat să fie înregistrată în condiţii tehnice demne de valoarea ei. Strigăte de ”Bravo” au izbucnit imediat după final, iar publicul s-a ridicat apoi în picioare, apreciind dăruirea orchestrei şi calitatea interpretării în toate secţiunile, excelent coordonate de la pupitru. Sperăm că a fost doar începutul colaborării Filarmonicii cu acest dirijor.

Marco Celli Stein s-a născut la Roma şi a început studiile muzicale sub îndrumarea mamei sale, A terminat studiile de flaut la Academia Santa Cecilia din Roma. După ce s-a specializat în dirijat sub îndrumarea marelui Leonard Bernstein în Italia şi Germania, a susţinut mai multe concerte în calitate de dirijor pentru cauze caritabile. A participat la comemorarea aniversării a 50 de ani de la masacrul de la Fosse Ardeatine, dirijând lucrările compozitorului Leone Sinigaglia, martir evreu în timpul celui de-al doilea război mondial.

Mihai Ungureanu a studiat pianul la Academia de Muzică din Bucureşti, mai întâi cu Dan Grigore şi apoi cu Iona Minei. În 1985 şi 1987 a fost distins cu Premiul Întâi al Festivalului Naţional pentru solişti, iar în 1986 a primit premiul Uniunii Criticilor de Muzică şi Teatru. Este solistul concertist al Filarmonicii de Stat din Craiova, instituţie pe care a condus-o mult timp ca director artistic.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.