Image 1
Image 2

După 108 ani cursa de tren Satu Mare – Bixad a fost scoasă din funcţiune

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Peste 100 de navetişti din Dumbrava şi Vânătoreşti sunt nevoiţi să meargă zilnic 12 km pe jos
Peste 100 de navetişti din Dumbrava şi Vânătoreşti sunt nevoiţi să meargă zilnic 12 km pe jos

Anul 2013 s-a încheiat nu tocmai bine pentru oamenii din Dumbrava şi Vânătoreşti, care depindeau de transportul feroviar. În 14 decembrie 2013 cursa care mergea în mod regulat de trei ori pe zi dinspre Satu Mare spre Bixad şi retur s-a anulat. Cu toate că navetiştii împreună cu controlorii au încercat tot ce le stătea în putinţă ca acest tren să nu fie scos din circulaţie, nu au reuşit absolut nimic. Primarii localităţilor sunt legaţi de mâini deoarece firma de transport feroviar este particulară, iar Consiliul Judeţean nu a făcut încă nimic pentru a-i ajuta pe cetăţeni.

Compania feroviară a scos trenul din circulaţie fără niciun avertisment

Încă din anul 1906, exista un tren care străbătea ruta Satu Mare – Bixad şi retur. Dacă la început acolo a fost o linie îngustă pentru trenuri de mici dimensiuni, aproximativ în anul 1980 s-au construit liniile pe ecartament normal. Ruta a fost deţinută şi deservită de către Căile Ferate Române până în data de 21 februarie 2009 când o companie privată a preluat în exploatare secţia de circulaţie Satu Mare – Botiz – Bixad. Pentru o perioadă de cinci ani de zile totul a funcţionat la fel ca şi până atunci, doar că firma a decis fără nici un avertisment să anuleze trenul în decembrie 2013. Potrivit informaţiilor pe care le deţinem, firma prestatoare a beneficiat de sprijin financiar din partea statului român indiferent de gradul de eficienţă, pe toată durata celor cinci ani. Având în vedere că banii nu mai vin, ruta Satu Mare- Bixad nu mai este profitabilă.

Compania care a câştigat prin licitaţie în anul 2009 secţia de circulaţie Satu Mare – Bixad, Via Terra, a fost înfiinţată în anul 2001 şi este singura de acest gen din Transilvania care asigură atât transport de marfă cât şi de persoane. Directorul comercial al acestei companii este Anca Tulbure, nepoata lui Vasile Tulbure, fostul director general al CFR Marfă. În momentul înfiinţării conducerea firmei nu a vrut să comenteze relaţia de rudenie, aşa cum şi Tulbure a refuzat clar să vorbească despre respectiva firmă, care s-a înfiinţat la doar trei luni după numirea sa ca mai mare peste transportul de marfă în România.

“Contractul pe care l-am semnat în anul 2009 cu Societatea Naţională de Căi Ferate Române s-a încheiat la sfârşitul anului 2013. Operatorii au decis să nu îl mai prelungească din motive de nerentabilitate. Noi am predat secţia de circulaţie Satu Mare – Botiz – Bixad societăţii naţionale, aceştia având posibilitatea să semneze pe mai departe un contract cu orice altă companie feroviară privată din ţară. Subvenţie din partea statului român se primeşte, dar aceasta nu este distribuită anticipat, nu acesta fiind motivul pentru care am renunţat la respectiva secţie de circulaţie feroviară“, a declarat un reprezentat al companiei Via Terra.

Navetiştii sunt disperaţi

Dumbrava şi Vânătoreşti sunt cele mai afectate localităţi din această zonă deoarece nu au ieşire la drumul european E81. Aproximativ 100 de persoane care făceau naveta din aceste localităţi riscă să rămână fără locuri de muncă ori să nu mai ajungă la şcoală. Din informaţiile pe care le avem, oamenii au semnat petiţii care au fost trimise la sediul central din Cluj Napoca prin care cereau insistent ca acest tren să nu fie scos din circulaţie, dar fără niciun rezultat.

Navetiştii din Dumbrava, localitate aflată la şase kilometri de oraşul Livada, nu mai au niciun mijloc de transport până în Satu Mare. “Toţi cei care de ani de zile facem naveta în Satu Mare pentru a merge la muncă trecem în fiecare dimineaţă printr-o adevărată aventură. Ne trezim la ora cinci dimineaţa, trebuie să ne rezolvăm de cu seară transport cu maşina sau orice altceva pentru a ajunge în Livada, iar de acolo stăm la ocazie sau dacă suntem norocoşi mergem cu microbusul ce transportă persoane de la Negreşti spre Satu Mare, asta dacă nu este plin deja. Înapoi este şi mai greu deoarece mulţi lucrează şi peste program, în acest fel nu poţi şti dacă vei avea cum să te întorci acasă. Dacă ai noroc şi prinzi un mijloc de transport, ajungi până în Livada, iar de acolo dacă nu este nici un consătean cu maşina care să meargă spre Dumbrava trebuie să parcurgi pe jos cei şase kilometri. Este un calvar ceea ce se întâmplă. Dacă nu se găseşte o rezolvare în cel mai scurt timp, foarte multă lume va fi nevoită să renunţe la locurile de muncă “, a declarat Alina Vezentan din Dumbrava.

În ceea ce îi priveşte strict pe copiii care învaţă în şcoli şi licee din Satu Mare, putem spune că este un pic mai simplu doar până într-un anumit punct. Primăria Livada a achiziţionat recent un microbus care transportă elevii din Dumbrava la şcolile şi liceele din Livada. Astfel şi copiii care studiază în Satu Mare şi aleg acestă variantă se pot deplasa până în Livada cu acest microbus. Cu toate acestea, având în vedere că mijlocul de transport ajunge în comună la ora 7.30, mulţi tineri, pentru a ajunge la timp la ore, preferă să se descurce la fel ca toţi ceilalţi. “Trebuie să mă trezesc foarte devreme dimineaţa, dacă am noroc prind ceva şi ajung în Livada, iar de acolo tot dacă sunt norocos reuşesc să prind ceva şi să ajung în Satu Mare“ a mărturisit Molnar Darin, elev la Colegiul Naţional „Ioan Slavici“.

Copiii a căror părinţi au maşină şi sunt acasă dimineaţa ajung mai uşor până în Livada sau chiar Satu Mare. Melinda Borz este una dintre aceşti copii, tatăl ei ducând-o în fiecare dimineaţă până în Livada, iar de acolo fiind nevoită să aştepte la ocazie. „De foarte multe ori întârziu la prima oră, trebuie să mă învoiesc de la ultima oră, iar când ajung acasă după atâtea peripeţii sunt foarte obosită“, a declarat Melinda Borz, elevă la Liceul Gheorghe Dragoş din Satu Mare.

Soluţii şi promisiuni

O rezovare poate veni din partea Consiliului Judeţean Satu Mare împreună cu primăria din Agriş. În 2009 s-a făcut un proiect de drum care să unească satul Ciuperceni din comuna Agriş cu Dumbrava Mică, astfel scurtându-se mult drumul pe care cetăţenii trebuie să îl străbată până în comuna Dumbrava respectiv spre Satu Mare. Drumul are trei kilometri şi i s-a aprobat statutul de drum comunal. “Proiectul, studiile de fezabilitate sunt terminate de multă vreme, aşteptăm sprijin din partea Consiliului Judeţean şi a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană pentru a primi finanţare“, a declarat primarul din Agriş, Szabo Elek.

Există zvonuri că din 15 ianuarie 2014 o altă companie feroviară particulară va prelua secţia de circulaţie Satu Mare – Botiz – Bixad. Aceasta va beneficia şi ea la rândul ei de sprijin financiar din partea statului.

2 comentarii

  1. Sant o victima aa scoateri trenului .SATU MARE-BIXAD dupa 25 de ani de serviciu te trezesti ca te trimit in somaj.Am lucrat la CFRdin 1987 ca vanzator de bilete in Halta Orasul Nou si acum ne trezim ca nu mai vor CFR sa ne ia inapoi cica nu mai au nevoie de noi . Spunetimi ce ar trebui sa fac la 51 de ani ………………….?

Lasă un răspuns

Connect with