Image 1
Image 2

Cum sună proiectele și sloganele în pandemie?

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Diferențele dintre campania electorală pentru locale și  campania pentru parlamentare încep să se vadă. Implicare, avânt, mai puține infectări, timp frumos și nu în ultimul rând interesul direct și personal a făcut din campania pentru locale un adevărat spectacol al competențelor, o confruntare frumoasă între partide și între candidați.

|inând seama de numărul tot mai mare de infectări, de nefericitul eveniment de la Spitalul din Piatra Neamț, actuala campanie demarează foarte greu. Partidele par obosite, electoratul neinteresat, iar candidații nou incluși pe liste încă nu și-au arătat potențialul. Mai mișcă un pic candidații aflați pe locurile eligibile, fără să primească prea mult ajutor din partea celor de pe locurile secundare. Rolul acestora, chiar dacă nu au șanse, nu trebuie minimalizat. Au fost cazuri când au ajuns în parlament candidați aflați și pe ultimul loc, prin retragerea parlamentarului.

Dacă și în cazul parlamentarilor ar funcționa aceeași lege ca în cazul consilierilor, adică pierderea mandatului dacă trece la alt partid, ar fi interesați și ne-elegibili să se implice pentru partid.

Contează în primul rând procentul pe care îl obține partidul la nivel național și abia în al doilea rând rezultatele obținute în fiecare județ.

Există în cazul alegerilor parlamentare un interes național și unul local. Ideal este ca interesele să coincidă. Un alt lucru important este ca parlamentarul care a obținut un mandat pe lista unui partid să rămână fidel până la capăt.

Deși au trecut zece zile de campanie, programele partidelor sunt extrem de puțin cunoscute. Nu s-au impus nici măcar sloganele, care își au și ele importanța lor. Recunoscut pentru capacitatea mare de mibilizare, PSD nu mai are dinamismul de altădată. Câteva zile social democrații și-au pierdut vremea cerând interzicerea unui slogan banal, în fond, “O Românie fără hoție” folosit de USR. Sloganele PSD sunt prinse în titlurile proiectelor, “Dezvoltare pentru bunăstare”, “O Românie bazată pe respect”, “O dezvoltare sustenabilă”, “Un parteneriat pentru viitor” etc. Programe promițătoare, dar nesusținute și insufiecient explicate de candidați.

  PNL continuă să pună în prim plan măsurile anti-pandemie. Liberalii mizează pe figurile cunoscute, pe cei care au fost în ultima vreme în prim-plan.  Statul de drept, economie liberală de piață, sunt concepte generale. PNL se bazează, poate prea mult, pe imaginea președintelui Iohannis, pe implicarea lui directă în campanie. ~ncă nu s-a impus printr-un slogan ferm, care să mobilizeze electoratul de dreapta. Activitatea guvernului este prioritară față de a partidului. Cândva, nu foarte de demult, premierul Emil Boc recunoștea că a fost o greșeală concentrarea pe guvernare, și mai puțin pe partid. PDL pierdea alegerile respective.

USR își propune să fie cel mai dinamic și agresiv partid din această campanie. Atacă în stânga și în dreapta cu aceeași armă numită “Fără penali în funcții publice”. Este însă departe de a se impune ca un partid justițiar.

Dacă ne imaginăm USR și PLUS ca o pereche de cai care încearcă să tragă din noroi o căruță grea, și un novice poate observa că cei doi bidivii nu trag în mod egal. PLUS pare un mânz încă neobișnuit cu greutățile.

Alianța USR-PLUS pare să se bazeze mai mult pe arme ușoare, de concurs, arcul cu săgeți, praștia și bățul, și deloc ciomagul. Ca să nu mai vorbim de tun. Mai mult scarpină adversarii decât le aplică lovituri în ton cu sloganele “Fără penali în funcții publice” și “O Românie fără hoție”. Lipsesc exemplele.

Pro România este un partid de lider. Victor Ponta după fuziunea cu ALDE, a concentrat totă puterea în mâna lui. A sărit peste etapa copreședinților. Modelul lui pare să fie un partid cu un singur centru de putere, așa cum a fost PSD în timpul lui Ion Iliescu și Adrian Năstase. Sloganul “Pro România unește oamenii!” este prea general ca să fie ținut minte. Sub această deviză nu poți porni la război, mai ales la un război împotriva tuturor partidelor, începând cu PNL și sfârșind cu PSD, așa cum procedează Victor Ponta. 

PMP pare cel mai cuminte partid. Traian Băsescu, aparent retras în linia a doua, și-a moderat discursul, partidul propune proiecte de mare interes,  cu prioritate pe Sănătate,  pe fondurile europene. Cumințenia îi vine din faptul că vrea să intre la guvernare, alături de PNL, unde se află foștii grei ai PDL.

Un slogan interesant a adoptat UDMR, pe două nivele:  “Acum e musai să fim uniți” și “Mai bine împreună”.

Cum își susțin partidele sloganele, cum își prezintă și își promovează proiectele?Ar trebui întrebați alegătorii. Noi, prin telefon, i-am întrebat. Nu știu mare lucru. Mai precis, nu știu aproape nimic. Unii nici că este campanie electorală și că urmează alegeri.