20.04.2019 00.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Victor Ponta, Corina Creţu. Titlul emisiunii: Pro România şi-a lansat eurocandidaţii la Satu Mare.(reluare) 01.00 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Mihai Sas. Titlul emisiunii: Colectivizarea şi mentalul colectiv. 01.45 Panoramic sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat: David Seletye. Titlul emisiunii: ACR Satu Mare are un an 2019 bogat în competiţii automobilistice. 02.30 Lansare de carte la Poessis 03.50 Iată omul cu Gabriel Ghişan 04.45 Cultură cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Viorel Ciubotă, Viorel Câmpean. Titlul emisiuni: 19 Aprilie 1919, intrarea armatei Române în Satu Mare. 05.40 Viaţa la Ţară, cu Ioan Aniţaş 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Audienţe în direct, cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Sorin Faur, Marius Gînţă. Titlul emisiunii: Greviştii de la Electrolux, în a şaptea săptămână de grevă. (reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 09.30 La Psiholog 10.00 Spiriduş Ghiduş 11.15 Teleshopping 11.30 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Victor Ponta, Corina Creţu. Titlul emisiunii: Pro România şi-a lansat eurocandidaţii la Satu Mare.(reluare) 13.00 Ştiri 13.30 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Nicolae Dumuţa. Titlul emisiunii:Sfaturi pentru Sărbătorile Pascale. 14.30 Teleshopping 14.50 Zone Folclorice 16.00 Info Studio(HU), cu Laczko Eva, invitat: Nicolae Dumuţa. Titlul emisiunii: Sădire de arbori pentru viitor. 17.00 Panoramic sportiv, cu Ionuţ Blăjean, invitat: David Seletye. Titlul emisiunii: ACR Satu Mare are un an 2019 bogat în competiţii automobilistice. 17.30 Taina Credinţei(HU), cu Laczko Eva, invitaţi: Pallai Bela, Roman Janos. Titlul emisiunii: Húsvét: az igazi győzelem(Paştele: adevărata victorie). 18.30 Cultură – Gheorghe Bulgăr a intrat în istoria de bronz a sătmarului. 19.15 Cultură – Ziua Poeziei Maghiare 20.00 Viaţa la Ţară, cu Ioan Aniţaş 21.00 Iată omul cu Gabriel Ghişan invitat: Dan Brumboiu. 22.00 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Marinela Gliga. Titlul emisiunii: Îmbracă un copil de Sfintele Paşti. 22.30 Concert – Corurile Bisericeşti Otodoxe din municipiul Satu Mare 21.04.2019 00.00 Cultură – Opera filozofică a lui Vasile Lucaciu, repusă în circulaţie dupa 130 de ani. 01.00 Info Studio cu Ioan Aniţaş, invitat: Nicolae Dumuţa. Titlul emisiunii:Sfaturi pentru Sărbătorile Pascale. 02.00 Concert – Concert dedicat Centenarului 03.30 Viaţa la Ţară, cu Ioan Aniţaş 04.3 Iată omul cu Gabriel Ghişan invitat: Dan Brumboiu. 05.40 Cultură cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Viorel Ciubotă, Viorel Câmpean. Titlul emisiuni: 19 Aprilie 1919, intrarea armatei Române în Satu Mare. 06.30 Gimnastica de dimineaţă. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă. 08.00 Audienţe în direct, cu Eva Laczko, invitat: Kereskenyi Gabor. Titlul emisiunii: Puţini bani, multe sarcini.(reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă. 09.30 Taina Credinţei(HU), cu Laczko Eva, invitaţi: Pallai Bela, Roman Janos. Titlul emisiunii: Húsvét: az igazi győzelem(Paştele: adevărata victorie). 10.00 Spiriduş Ghiduş 11.40 Teleshopping 12.00 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Cristian Boloş. Titlul emisiunii: Săptămâna Patimilor. 13.00 În Slujba Comunităţi cu Mihai Sălceanu, invitat: Sînziana Cristea. Titlul emisiuni: Sînziana Cristea – raport la 4420 de zile. 14.00 Concert - Calea Cruci la Calvaria 15.40 Teleshopping 16.00 Cultură – Gheorghe Bulgăr a intrat în istoria de bronz a sătmarului. 16.40 Cultură – Ziua Poeziei Maghiare 17.30 Concert – Corul Biserici Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel 18.00 Educaţie Ecologică cu Cristina Bursuc, invitat: Elisabeta Bekessy. Titlul emisiunii: Programe de mediu şi campanii de colectare la Satu Mare. 18.30 Info Studio(HU), cu Laczko Eva, invitat: Nicolae Dumuţa. Titlul emisiunii: Sădire de arbori pentru viitor. 19.30 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Marinela Gliga. Titlul emisiunii: Îmbracă un copil de Sfintele Paşti. 20.00 În Slujba Comunităţi cu Mihai Sălceanu, invitat: Sînziana Cristea. Titlul emisiuni: Sînziana Cristea – raport la 4420 de zile. 21.00 Iată omul cu Gabriel Ghişan invitat: Dan Brumboiu. 22.00 Cultură cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Viorel Ciubotă, Viorel Câmpean. Titlul emisiuni: 19 Aprilie 1919, intrarea armatei Române în Satu Mare. 23.00 Cultură – Lansare de carte Nicolae Breban la Poesis. 22.04.2019 00.00 Cultură – Opera filozofică a lui Vasile Lucaciu, repusă în circulaţie dupa 130 de ani. 01.45 Ne cheamă natura 02.50 Cultură – 10x10 Născut în România 03.50 Cultură cu Mihai Sălceanu, invitaţi: Viorel Ciubotă, Viorel Câmpean. Titlul emisiuni: 19 Aprilie 1919, intrarea armatei Române în Satu Mare. 05.30 Info Studio(HU), cu Laczko Eva, invitat: Nicolae Dumuţa. Titlul emisiunii: Sădire de arbori pentru viitor. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 08.00 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş, invitat: Adrian Beşa. Titlul emisiunii: Evreii sătmăreni în contextul actual. (reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia. 09.30 Taina Credinţei(HU), cu Laczko Eva, invitaţi: Pallai Bela, Roman Janos. Titlul emisiunii: Húsvét: az igazi győzelem(Paştele: adevărata victorie). 10.00 Educaţie Ecologică cu Cristina Bursuc, invitat: Elisabeta Bekessy. Titlul emisiunii: Programe de mediu şi campanii de colectare la Satu Mare. 10.30 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Cristian Boloş. Titlul emisiunii: Săptămâna Patimilor. 11.00 Teleshopping 11.15 Concert - Calea Cruci la Calvaria 12.00 Concert – Corul Biserici Sfinţii Apostoli Petru şi Pavel 13.30 În Slujba Comunităţi cu Mihai Sălceanu, invitat: Sînziana Cristea. Titlul emisiuni: Sînziana Cristea – raport la 4420 de zile. 14.40 Teleshopping 15.00 Religie, cu Mihaela Ghiţă, invitat: Marinela Gliga. Titlul emisiunii: Îmbracă un copil de Sfintele Paşti. 15.30 Zone Folclorice 17.00 Info Studio(HU), cu Laczko Eva, invitat: Nicolae Dumuţa. Titlul emisiunii: Sădire de arbori pentru viitor. 17.30 Iată omul cu Gabriel Ghişan invitat: Dan Brumboiu. 18.30 Audienţe în direct 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar 21.30 Ştiri 22.00 Panoramic Sportiv 23.00 Audienţe în direct

Cum şi-a creat Mark Zuckerberg imperiul Facebook?

Scris de I. Z., 14 aprilie 2018 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Facebook

Facebook

În timpul audierii de marţi, 10 aprilie, de la Senatul american, Mark Zuckerberg, creatorul Facebook, a fost întrebat dacă firma sa este un monopol. A răspuns cu jumătate de gură: “Uneori aşa pare”.

Cum a ajuns un proiect studenţesc să adune 2 miliarde de utilizatori şi să aibă o influenţă uriaşă în lume? Vă povestim mai jos, pe scurt, istoria Facebook.

Povestea din spatele filmului

Dincolo de filmul „The Social Network”, care prezenta în 2010 cum a luat naştere reţeaua şi cum colegii de la Harvard au ajuns duşmani, istoria e ceva mai complicată. Într-o seară de februarie în 2004, Mark Zuckerberg, Dustin Moskovitz, Chris Hughes şi Eduardo Saverin lansau „The Facebook”, o reţea de socializare pentru studenţii de la Harvard. În doar o lună, reţeaua se extindea şi la universităţile Stanford, Columbia şi Yale şi prindea atât de bine încât ajungea la 800 de campusuri universitare din State.

Nu ştiu dacă vă puteţi imagina un Facebook fără Wall, dar la început aşa a fost. Conceptul de „Wall” se inaugura pe 1 septembrie 2004. După 3 luni  serviciul ajungea la 1 milion de utilizatori, iar în 2005 intra şi în licee.

Intra pe fir încă de la mijlocul lui 2004 antreprenorul Sean Parker, celebru pentru că a fondat controversata platformă de streaming Napster, acum forţa din spatele Spotify şi Yammer. Acesta a devenit primul preşedinte al Facebook şi a atras contribuţia financiară a lui Peter Thiel, cofondator PayPal. De abia în 2005 se renunţa la particula „The” din numele reţelei şi ajungea doar Facebook.

Domeniul a costat 200.000 de dolari

Domeniul facebook.com a costat 200.000 de dolari. Începeau să curgă şi investiţiile, printre care şi 12.7 milioane de dolari de la Accel Partners şi 1 milion de dolari de la Jim Breyer. Dincolo de facultăţi şi licee, Zuckerberg a fost de acord să intre în reţea şi angajaţi Apple sau Microsoft. Facebook Photos debuta de abia pe 1 octombrie 2005 şi ajungea pe terminalele mobile şi în 2006.

Marea lovitură a fost dată pe 26 septembrie 2006, când Facebook a fost deschis oricui avea cel puţin 13 ani şi o adresă validă de e-mail. În 2007 compania avea deja 100.000 de pagini ale unor afaceri şi companii postate, permiţând companiilor să se promoveze şi să atragă clienţi. Giganţii deveneau interesaţi, iar Microsoft cumpăra o cotă de 1,6% în Facebook pentru 240 de milioane de dolari.

Cinci ani fără profit

Anul 2008 a adus o mutare a sediului internaţional în Dublin, Irlanda, în timpul procesului cu gemenii Winklevoss. Aceştia îl angajaseră pe Zuckerberg în 2004 să le creeze o reţea de socializare numită HarvardConnection.com şi afirmau că Zuck le-a furat ideile şi a creat un produs rival. Investigaţia a dus şi la proces, iar Mark s-a înţeles cu cei doi, oferindu-le 1.2 milioane de acţiuni la companie.

În 2009, Facebook a reuşit să obţină prima oară profit şi tot în acelaşi an devenea cea mai folosită reţea de socializare din lume. Lucrurile începeau să galopeze atunci, compania ajungând la 500 de milioane de utilizatori în iulie 2010. Maturitatea companiei a venit în 2012, când Facebook a fost listată la bursă, cu un preţ al acţiunii de 38 de dolari şi o evaluare a firmei la 104 miliarde de dolari.

Achiziţii şi scandaluri

Au apărut şi câteva scandaluri la nivel financiar şi procese, pentru că o serie de mari analişti şi economişti au scăzut predicţiile legate de veniturile companiei, fix când se lista la bursă, ducând acţiunile la un picaj. A urmat o investigaţie şi un proces, dar aparent totul a fost pus pe seama unor glitch-uri de sistem. Până la finalul lunii mai 2012, Facebook a pierdut un sfert din valoarea acţiunilor sale, ceea ce a făcut Wall Street Journal să scrie că ideea a fost un eşec.

În octombrie 2012, reţeaua lui Zuckerberg trecea de 1 miliard de utilizatori pe lună. Începea şi bătălia cu Google în 2013, prin Facebook Graph Search. Se mişcau lucrurile şi în domeniul controlului parental şi al luptei contra trollilor, haterilor şi celor ce făceau discriminare pe FB.

Tot în 2013 erau introduse hashtag-uri clickabile, iar în 2014 se ajungea la 1,23 miliarde de utilizatori activi pe lună. În acelaşi an se realiza şi achiziţia celor de la Whatsapp pentru 19 miliarde de dolari. De la începutul lui 2015, Facebook a început să filtreze conţinuturi false sau care induc publicul în eroare, chiar dacă această plagă a continuat să apară, dovada fiind şi isteriile create în timpul alegerilor din SUA de anul trecut. Atunci a început o nouă etapă de filtrare.

Zuckerberg a avut şi un discurs special în mai 2016, detaliind planurile FB pe următorii 10 ani: o axare pe AI, conectivitate crescută, VR şi AR.

Sunt multe tranzacţii şi lovituri date de Facebook, precum achiziţia Instagram în 2012 la suma de 1 miliard de dolari. Facebook Live a debutat în 2016 şi permite oricui să facă streaming de pe smartphone la rezoluţie HD.

Problema datelor private a fost privită de Zuckerberg cu ambiguitate: chiar din 2004 se minuna într-un e-mail cum “tâmpiţii ăştia” (dumb fucks) îi încredinţează atât de uşor date personale. 14 ani mai târziu scandalul Cambridge Analytica l-a adus în faţa Congresului, şi cu siguranţă vor urma măsuri legislative severe în acest sens.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.