Image 1
Image 2

Cum află Fiscul că persoanele fizice obțin mai mulți bani decât declară?

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Cum anume ajunge Fiscul la concluzia că cineva are mai mult decât declară și fiscalizează? In legătură cu metodele reglementate legal de care se folosește, avocatnet.ro ne oferă amănunte.

Ordinul ANAF nr. 675/2018 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor și a procedurii de aplicare a acestora este actul normativ la care ne raportăm, alături de Codul de procedură fiscală.

Inaintea desfăşurării verificării fiscale, contribuabilul va fi înştiinţat printr-un aviz de verificare

Potrivit ordinului, metodele indirecte de stabilire a veniturilor sunt: metoda sursei și a utilizării fondului; metoda fluxurilor de trezorerieș metoda patrimoniului net.

Pentru verificarea situaţiei fiscale personale a persoanei fizice, organul fiscal central efectuează următoarele activităţi preliminare: analiza de risc; selectarea pe baza analizei de risc a persoanelor fizice care vor fi supuse verificării situației fiscale personale.

Fiscul se concentrează pe aflarea situației fiscale reale a unei persoane, despre care mai mulți indicatori i-au dat de gândit că ar putea să încalce obligațiile fiscale care-i revin. Analiza de risc este efectuată de organul fiscal astfel: din  rezultate din controale fiscale; identificate ca urmare a unor sesizări.

În ceea ce privește selectarea persoanelor fizice care urmează a fi supuse verificării situației fiscale personale, aceasta este efectuată de către organul fiscal  din lista persoanelor care prezintă risc de neconformare la declararea veniturilor neimpozabile în ordinea descrescătoare a nivelului riscului.

Verificarea situației fiscale a persoanei fizice se efectuează cu colaborarea acesteia și constă în examinarea drepturilor și obligațiilor de natură patrimonială, a fluxurilor de trezorerie etc. Inaintea desfăşurării verificării fiscale, contribuabilul va fi înştiinţat printr-un aviz de verificare, care va fi transmis, în scris, cu cel puţin 15 zile înainte de data începerii verificării fiscale.

Avizul de verificare trebuie să cuprindă: temeiul juridic al verificării, data de începere a verificării, perioada ce urmează a fi supusă verificării, posibilitatea de a solicita amânarea datei de începere a verificării, locul desfăşurării verificării şi persoana de contact la care se va prezenta contribuabilul, informaţiile şi înscrisurile relevante pentru verificare, solicitarea de depunere a declarației de patrimoniu și de venituri.

Metoda sursei și utilizării fondului, metoda fluxurilor de trezorerie, și metoda patrimoniului

Selectarea metodei indirecte de stabilire a veniturilor care se utilizează în cadrul verificării se face în funcție de cerințele specifice ale acestora, de situația fiscală a persoanei fizice verificate și de natura informațiilor ori a documentelor disponibile.

Astfel, metoda sursei și utilizării fondului este selectată când se constată că persoana fizică verificată a utilizat fonduri în valoare mai mare decât sursele identificate și constă în: determinarea valorii fondurilor utilizate; determinarea valorii fondurilor disponibile provenite din surse identificate; determinarea veniturilor impozabile și a celor neimpozabile, încasate din sursele identificate; determinarea veniturilor impozabile declarate și a celor nedeclarate, încasate din sursele identificate.

Cât privește metoda fluxurilor de trezorerie, aceasta constă în: determinarea valorii intrărilor de fonduri în conturile bancare și financiare; identificarea intrărilor de fonduri provenite din surse neimpozabile; determinarea cheltuielilor efectuate cu numerar; identificarea cheltuielilor efectuate cu numerar provenit din surse neimpozabile; determinarea venitului suplimentar nedeclarat, cu surse identificate; determinarea venitului suplimentar nedeclarat, cu surse neidentificate.

În fine, metoda patrimoniului constă în: determinarea patrimoniului net al persoanei verificate la începutul și sfârșitul perioadei impozabile, ca diferență între, pe de o parte, valoarea totală a bunurilor, activelor și a altor titluri și dețineri și valoarea totală a datoriilor, pe de altă parte;

determinarea creșterii patrimoniului net pe parcursul perioadei impozabile, ca diferență între valoarea patrimoniului net la sfârșitul perioadei și valoarea patrimoniului net la începutul perioadei; stabilirea venitului suplimentar nedeclarat, ca diferență între venitul impozabil și venitul declarat încasatș determinarea venitului suplimentar nedeclarat.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with