Image 1
Image 2

Conducerea ARACIP avertizează directorii de şcoli împotriva colaborării cu firme de consultanţă

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP) trage un semnal de alarmă cu privire la practicile apărute în ultima vreme, în ceea ce priveşte procesul de evaluare a unităţilor de învăţământ din ţară.


Astfel, ARACIP semnalează că firme private trimit oferte conducerilor şcolilor cu documente standard cerute la evaluare (inclusiv privind implementarea Codului de Control Managerial Intern). Acestea pun astfel „sub semnul lipsei autenticităţii şi utilităţii documentelor de planificare necesare: proiecte de dezvoltare, planuri operaţionale, planuri manageriale etc.”, consideră Şerban Iosifescu, directorul ARACIP.

Practici ilegale şi imorale

Reacţia vine ca urmare a semnalelor transmise din ţară de evaluatorii ARACIP, care au constatat că numeroase firme de consultanţă se adresează şcolilor, propunându-le să le furnizeze ”la cheie” documentele mai sus menţionate, lucru care contravine responsabilităţii legale a managerilor de şcoli, de a întocmi propriile documente interne. Mai mult, prin modul de redactare a acestor documente, cu formulări vagi şi foarte generale, valabile pentru orice unitate de învăţământ, nu se dă măsura eforturilor concrete pe care fiecare unitate de învăţământ le face pentru îmbunătăţirea calităţii. Documentele furnizate de aceste firme, şi nu de persoanele care fac parte din conducerile şcolilor, nu reflectă specificul şi nici nevoile de dezvoltare ale unităţilor de învăţământ în cauză.
ARACIP dezavuează practicile acestor firme, considerându-le imorale şi pentru că induc şi menţin, în rândul conducerilor unităţilor de învăţământ, ideea că evaluarea calităţii este una formală şi se reduce la evaluarea unor hârtii. Nu în ultimul rând, atragem atenţia că, pentru realizarea documentaţiei respective, reprezentanţii firmelor private capătă acces la informaţii confidenţiale şi la datele de interes personal, ceea ce contravine, de asemenea, prevederilor legale.

Apel

ARACIP face apel la directorii de şcoli să refuze astfel de oferte, care contravin principiilor unui management sănătos şi responsabil faţă de comunitatea şcolară. Pe de altă parte, menţionăm că ARACIP nu a solicitat şi nu solicită alte documente în afara celor prevăzute explicit în legislaţia în vigoare. Activitatea de evaluare externă are în vederea evaluarea calităţii activităţii din şcoală prin răspunsuri (formulate în raportul de evaluare externă) la întrebări fundamentale privind capacitatea unităţii de învăţământ de a obţine rezultatele învăţării şi de a asigura starea de bine a preşcolarilor/elevilor, precum şi privind capacitatea managerială.
Tocmai pentru a nu transforma acest proces într-unul formal, experţii ARACIP au fost formaţi ca, în timpul vizitelor de evaluare, să pună accent pe observarea directă a activităţii şi a facilităţilor oferite de şcoală, pe evaluarea satisfacţiei tuturor părţilor interesate, pe cunoaşterea şi aplicarea legislaţiei în vigoare. În mod expres, s-a solicitat evaluatorilor externi să nu consume mai mult de 1/3 din timpul dedicat vizitei de evaluare externă studiului şi analizei documentelor şcolii.

Recomandări

Mai mult, pentru a uşura munca directorilor de şcoli şi pentru a eficientiza activitatea de evaluare externă, reprezentanţii unităţilor de învăţământ pot folosi platforma https://calitate.aracip.eu, unde pot încărca, în timp, documentele necesare evaluării.
Aspectele semnalate ne-au fost confirmate şi de profesorul Csaba Csintalan, expert ARACIP. El îi sfătuieşte pe directorii de şcoli să nu furnizeze date confidenţiale din şcoli firmelor private (cum ar fi procese verbale din cadrul şedinţelor consiliilor de administraţie şi ale consiliilor profesorale. Mai mult decât atât, firmele de consultanţă nu au experţi în domeniu, iar managerii de şcoli au sarcina de a întocmi ei înşişi propriile documente interne. De asemenea, la finalul evaluării, experţii pot acorda informaţii, soluţii privind remedierea unoir deficienţe din activitatea unităţii şcolare evaluate.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with