Image 1
Image 2

Concertul în aer liber, o tradiție vie a Filarmonicii “Dinu Lipatti”

Orchestra a cântat în fața Casei de Cultură
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Orchestra a cântat în fața Casei de Cultură
Orchestra a cântat în fața Casei de Cultură

În pregătirea stagiunii 2017-2018, care va începe cu o ediție jubiliară, a 40-a, a festivalului “Zilele Muzicale Sătmărene”, Filarmonica “Dinu Lipatti” i-a invitat din nou pe sătmăreni în Piața 25 Octombrie la o seară în compania muzicii simfonice, așa cum face deja de aproape un deceniu.

Când a fost lansat Festivalul Fanfarelor în parcul din Piața Libertății, notam într-un articol din Informația Zilei că ar fi o idee bună ca Filarmonica să aducă muzica sa specifică într-un eveniment în aer liber, mai ales că Franz Lamprecht, directorul ei muzical, avea experiența unor asemenea concerte, pe care le organizează de mai bine de 20 de ani în Germania. Răspunsul conducerii Filarmonicii a fost imediat, așa că în mai puțin de o lună s-a organizat primul concert simfonic estival în aer liber în Piața 25 Octombrie, eveniment care a devenit o tradiție a orașului în ultimele zile ale verii.

 

Muzica pentru toți

 

Evident, rostul principal al concertului este de popularizare a orchestrei și muzicii simfonice, un gen muzical care are o reputație nedreaptă printre “oamenii de rând”. Auzim mereu păreri că această muzică este prea dificilă – o impresie întreținută de snobismul multor critici și interpreți și de faptul că se scrie și se vorbește despre ea într-un limbaj complicat adesea cu dinadinsul, în timp ce contactul direct cu ea dezminte adesea aceste impresii adunate la mâna a doua sau a treia. Desigur, nici elitismul unor evenimente ca Festivalul “Enescu” nu ajută, prețurile biletelor începând de la nivelul unui salariu minim în România. Și totuși, orchestra din Satu Mare are prețuri chiar rezonabile pentru concertele sale, dar are mare nevoie de momente cum este concertul din finalul verii, pentru a-i face pe oameni conștienți de existența și rostul ei, dar mai ales de frumusețea și accesibilitatea produsului pe care ea îl promovează. Asta pentru că, oricât de mirobolant ar scrie un cronicar și oricât de bine s-ar auzi o piesă pe înregistrări audio sau video, contactul viu cu sunetul și posibilitățile unei orchestre simfonice nu poate fi înlocuit de nimic. Observația e valabilă, desigur, în cazul tuturor artelor – un tablou văzut pe viu întrece orice reproducere tipărită, fie ea cât de fidelă și de excelentă din punct de vedere tehnic.

De aceea credem că faptul cel mai important observat joi seară în Piața 25 Octombrie se leagă de mamele care le explicau copiilor ce este o orchestră, ce se cântă și ce înseamnă un concert. Muzica a fost plăcută, accesibilă, lucrări semnate de Charles Gounod, John Williams, Johann Strauss-fiul, Iosif Ivanovici, Ennio Morricone, Leo Delibes, A. Lortzing, o frumoasă transpunere simfonică a cunoscutului hit “Unchained Melody” și multe altele. Nu au fost prezentate cu nume și prenume, dar nici nu prea contează: important e că lumea și-a scăldat sufletul în muzică și s-a simțit bine într-o formă elevată de divertisment, pe care occidentalii o cunosc și o respectă de multă vreme.

 

Planurile noii stagiuni

 

După această regăsire cu publicul, orchestra va reveni în sala de concerte din Pasajul Ștefan Ruha joi, 7 septembrie, cu un program dirijat de Shinya Ozaki, un alt colaborator binecunoscut al Filarmonicii sătmărene. În program figurează Concertul pentru două piane de Francis Poulenc, inedita Simfonie neterminată, a treia, de Aleksandr Borodin și Uvertura-fantezie “Romeo și Julieta” de Ceaikovski.

O săptămână mai târziu Filarmonica dedică un concert aniversării de 80 de ani a reputatului dirijor Ilarion Ionescu-Galați, care va conduce programul avându-l ca solist, ca de obicei, pe fiul său, violonistul Florin Ionescu-Galați. Prima parte cuprinde lucrări de bravură violonistică – “Trilul Diavolului” de Tartini sau Melodiile lăutărești ale lui Pablo de Sarasate – în timp ce a doua este dedicată Simfoniei “Din lumea nouă“ de Antonin Dvorak. Franz Lamprecht revine la pupitrul orchestrei în 21 septembrie, cu un nou program din seria “Bijuterii muzicale”, cu o oarecare tentă spaniolă.

Deschiderea Festivalului Internațional “Zilele Muzicale Sătmărene” îl va aduce în fața sătmărenilor, în 28 septembrie, pe pianistul spaniol Josu de Solaun, laureat al Concursului “George Enescu” în 2014, concertul inaugural urmând să fie dirijat de irlandezul Robert Houlihan. Au fost anunțate două lucrări: Concertul pentru pian și orchestră nr. 3 de Bela Bartok și Simfonia a doua în do minor de Ceaikovski.

Printre artiștii invitați în ediția jubiliară a Zilelor Muzicale se numără dirijorul bucureștean Tiberiu Soare, pianistul rus Alexei Nabiulin (care va susține atât un concert simfonic cât și un recital solo), Cvartetul Tiberius din Târgu Mureș, Cvartetul de saxofon din Budapesta sau dirijorul Ladislau Rooth. Violonistul Rudolf Fatyol va cânta alături de orchestra de cameră “Szabolcsi” din Nyiregyhaza.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with

O MICA INTRODUCERE IN PICTURA ABSTRACTA

Cum sa descoperim arta abstracta

Albert Irvin (1922 – 2015) a fost un artist britanic prolific, cunoscut mai ales pentru picturile sale exuberante, acuarele, serigrafiile și guașele sale. S-a născut la Londra și a continuat să trăiască și să lucreze acolo de-a lungul vieții. Arta sa se concentrează pe surprinderea și explorarea experienței de a fi în lume.

SATU MARE LA 1-2 MAI 1872

A fost un moment crucial pentru cultura română

Ca în toate oraşele vechi şi în Satu Mare sunt locuri, străzi şi case cu valoare simbolică pe care prea puţini le cunosc. Sunt, de asemenea, evenimente, care au marcat profund istoria, evenimente şi oa- meni daţi cu totul uitării. Patriotismul, ne referim aici doar la cel local, se limitează la arborarea steagului, la defilări şi intonarea unor cântece patriotice.