Image 1
Image 2

Comisionul pentru plata cu cardul prin Ghişeul.ro va fi suportat de instituţia publică beneficiară

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Comisionul aferent plăţii electronice cu cardul prin intermediul Ghişeul.ro va fi suportat de instituţia publică beneficiară a plăţii, prevede Hotărârea adoptată, miercuri, de Executiv, privind modificarea şi completarea HG nr. 1235/2010, în vederea realizării Sistemului Naţional Electronic de Plată (SNEP) online a taxelor şi impozitelor utilizând cardul bancar.

Prin Hotărârea de Guvern, se reglementează o situaţie apărută ca urmare a intrării în funcţiune a Sistemului Naţional Electronic de Plată a taxelor şi impozitelor, în condiţiile în care exista o discriminare a contribuabilului care plăteşte utilizând cardul prin intermediul SNEP faţă de contribuabilul care plăteşte utilizând cardul la sediul instituţiei publice, deoarece acesta din urmă nu plăteşte comision. Totodată, actul normativ extinde mijloacele electronice de plată online.

În forma iniţială a actului normativ, se arăta că fiecare instituţie publică beneficiară decidea cine plăteşte comisionul pe operaţiune, respectiv plătitorul sau beneficiarul. Din momentul intrării în vigoare a HG, comisionul aferent operaţiunii de plată online a taxelor şi impozitelor va fi suportat de instituţia publică beneficiară a plăţii. Pe de altă parte, plătitorul va suporta doar comisionul prevăzut de contractul său individual cu banca pentru operaţiunile pe care le efectuează.

Prin intermediul modificărilor aduse HG 1235/2010, se extinde considerabil plata electronică a taxelor şi impozitelor în România, fiind introduse sistemele de Internet banking şi Mobile banking ca mijloc de plată a taxelor şi impozitelor.

Conform Notei de fundamentare a proiectului de act normativ, modificarea prevederii din HG 1235/2010, conform căreia beneficiarul plăţii (instituţia publică) putea impune contribuabilului care plăteşte cu cardul un comision perceput beneficiarului de către prestatorul său de servicii de plată, a fost necesară pentru evita, în primul rând, sesizarea Comisiei Europene.

În acest fel, nu mai poate fi vorba despre discriminarea contribuabilului care plăteşte utilizând cardul prin intermediul SNEP online a taxelor şi impozitelor faţă de contribuabilul care plăteşte utilizând cardul la sediul instituţiei publice, având în vedere că, în cazul din urmă, contribuabilul nu plăteşte niciun comision.

Pe de altă parte, exista riscul ca acei contribuabili cărora li se percepeau în mod nejustificat şi nelegal acest comision de către instituţiile publice puteau să le acţioneze în instanţă în vederea recuperării prejudiciului.

Odată cu adoptarea modificărilor la prezenta HG se menţine scopul legislaţiei europene în vigoare, de a încuraja plăţile electronice, dar şi extinderea mijloacelor electronice de plată online (cu cardul, internet banking, mobile banking, fără a se limita la acestea).

Potrivit documentului, instituţiile publice care desfăşoară activităţi de încasare a taxelor şi impozitelor au obligaţia să se înregistreze în SNEP atât pentru furnizarea informaţiilor privind cuantumul obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat, ale contribuabililor persoane fizice care utilizează mijloace electronice de plată sau alte mijloace de plată, cât şi pentru asigurarea unei soluţii de plată electronică a acestora.

Monitorizarea implementării mijloacelor de plată se realizează de Ministerul pentru Societatea Informaţională /MSI/, împreună cu Ministerul Finanţelor Publice /MFP/.

Instituţiile publice acceptă toate mijloacele electronice de plată online (internet banking, mobile banking, fără a se limita la acestea), iar, în cazul în care optează pentru plata impozitelor şi taxelor utilizând cardul bancar, este necesar să îşi selecteze furnizorul de servicii de acceptare de plăţi electronice, conform legislaţiei în vigoare.

Virarea sumelor încasate prin mijloace de plată, altele decât cele privind plata online cu cardul, se realizează, potrivit metodologiei aprobată prin ordin comun emis, de către MSI, MFP şi MDRAP /Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice/.

Comisioanele percepute de furnizorii de servicii pentru operaţiunile de tranzacţionare online cu cardul bancar, aferente încasării taxelor şi impozitelor prin intermediul SNEP nu vor depăşi tarifele maximale aprobate prin ordin comun emis de aceleaşi trei instituţii, se arată în Nota de fundamentare.

Prin intermediul Ghişeul.ro se pot plăti impozite pe proprietăţi şi taxe stabilite de instituţiile beneficiare înrolate în sistem, sau amenzile contravenţionale, cu deducerile aferente plăţii în 48 de ore.

SNEP pune la dispoziţia utilizatorilor două secţiuni, respectiv una de plată cu autentificare şi alta de plată fără autentificare. Pentru secţiunea de plată fără autentificare nu sunt necesare credenţiale (nume de utilizator şi parolă), dar nu este disponibilă consultarea în timp real a obligaţiilor de plată şi istoricul tranzacţiilor.

Totodată, la secţiunea de plată cu autentificare, sunt necesare informaţii de tipul nume de utilizator şi parolă, care se generează automat în momentul în care s-a finalizat procesul de înregistrare a primăriei de care aparţine plătitorul.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with