Image 1
Image 2

Ce nu se face în șase luni nu se face nici în patru ani

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Una dintre puținele, foarte puținele idei lansate în precampania electorală, apoi în campanie, îi aparține vicepremierului Vasile Dîncu. Din păcate este singurul membru al Cabinetului care are o viziune clară despre ce trebuie făcut în viitorul apropiat.

Astfel Vasile Dîncu propune o dezbatere publică despre regionalizare și descentralizare care ar trebui pornită de la un referendum.

În acest fel am ști dacă populația vrea sau nu vrea regionalizare. Dacă rezultatul ar fi negativ, ar trebui mers pe linia descentralizării. Unitățile administrative teritoriale rămân așa cum sunt, urmând să se lucreze la descentralizare. Ideea este simplă, logică, ușor de realizat.

 

Dar tot sociologul Vasile Dîncu afirmă că dacă lucrurile nu sunt demarate în primele șase luni de guvernare nu se vor face nici în cei patru ani de mandat. Are perfectș dreptate. După 2012 USL a demarat o dezbatere despre modificarea Constituției. Din inițiativă au rămas doar vorbele.

Privind mai cu atenție, lucrul este valabil și la nivel național și local. Deciziile majore se iau la început de mandat sau nu se mai iau deloc. Încă din primele luni se vede dacă premierului, ministrului, directorului, primarului, președintelui de consiliu județean i se profilează personalitatea. Din primele zile se vede dacă omul este potrivit pentru funcția respectivă sau doar întâmplarea, trecută prin voința politică a unui partid, l-a plasat în funcția respectivă.

PNL uzează de acest lucru în cazul premierului Dacian Cioloș. Din modul în care s-a comportat trage concluzia că este potrivit pentru funcția de prim-ministru și își gîndește întreaga strategie în jurul premierului Cioloș. PSD este văduvit de această oportunitate, dar continuă să facă trimitere la realizările guvernului PSD condus de Victor Ponta. Un partid mai mic, PRU, a intuit că în campanie este nevoie de un țel și continuă să-și lege imaginea de Victor Ponta. Desigur, în plan secund apare figura lui Vlad Țepeș, în varianta Dracula.

Nu se văd foștii miniștri tehnocrați. Înscriși pe listele USR, prestația lor este slabă spre inexistentă. Niciunul nu se compară cu vicepremierul aceluiași guvern de tehnocrați, Vasile Dîncu.

Într-o campanie electorală pentru parlamentare, un rol decisiv îl joacă primarii, consilierii locali, oamenii cu funcții de conducere de la diferite instituții locale. Întâi de toate ei trebuie să mobilizeze lumea la vot. În al doilea rând, lor le revine sarcina din partea partidelor cărora le datorează poziția socială să aducă voturi. Voturi în schimbul funcției de care beneficiază, el și familia lui, prietenii și clientela politică din jurul lui. 

Cele mai bune argumente pentru adunarea de voturi sunt rezultatele. Un primar bun adună voturi multe pentru partidul său. Un primar slab nu va fi ascultat de nimeni. Un consilier care intră în campanie cu toată forța și convingerea își merită locul în consiliul local sau județean. Altul care nu se implică nu-și merită funcția acordată de partid. Mai simplu de atât nu se poate.

Practic, fiecare primar, fiecare consilier local este monitorizat de propriul partid și în funcție de cât de mult s-a implicat în campanie va fi susținut în continuare. În funcție de voturile obținute localitatea va primi fonduri dacă respectivul partid vine la guvernare. După campanie, vine și reversul. Dacă un primar sau un consilier local nu se implică, măsurile coercitive nu vor întârzia să apară.

Consilierul poate fi schimbat, iar primarul nu mai pupă al doilea mandat. Cine nu muncește în campanie este eliminat. Iar primarii care au făcut ceva în aceste prime cinci luni de zile vor face și campanie și vor continua să facă lucruri bune pentru comunitate și în următorii ani ai mandatului.