Image 1
Image 2

Casa de Asigurări de Sănătate a simplificat procesul de contractare şi a renunţat la anumite condiţii

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol
Georgeta Pop, invitata in Studioul Informatia TV
Georgeta Pop, invitata in Studioul Informatia TV

Este un pas mare în direcţia debirocratizării procesului de contractare a serviciilor medicale cu furnizorii din judeţ

Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Satu Mare a mai făcut şi în acest an un pas în direcţia debirocratizării procesului de contractare a serviciilor medicale cu furnizorii din judeţ. Dacă până nu demult medicii şi ceilalţi furnizori de servicii medicale din Sănătate trebuiau să facă câteva drumuri până la

casa de asigurări în vederea depunerii de documente şi semnării noilor contracte, iată că din acest an instituţia simplifică un pic lucrurile.

“Ca de obicei contractarea pe care noi, casele de asigurări de sănătate, o avem ca activitate de bază aduce câteva noutăţi în planul asigurărilor şi a infrastructurii din Sănătate. Anul acesta s-au făcut câteva modificări de substanţă. (…). Toate cererile şi documentele necesare contractării au fost transmise electronic către casa judeţeană de asigurări de sănătate prin asumarea semnăturii electronice de către fiecare reprezentant legal, lucru care a însemnat economie de timp, mai puţină hârtie şi a însemnat într-adevăr un element de progres în sistem”, a spus ec. Georgeta Pop, preşedintele-director general al Casei Judeţene de Asigurări de Sănătate Satu Mare. în cadrul emisiunii “Audienţe în direct”, de la Informaţia TV.

Un alt element de noutate în planul contractării a fost cel al eliminării unor condiţii impuse până acum furnizorilor. Acestea au fost tăiate de pe listă de CJAS, întrucât nu se mai justificau după noile modificări din sistem. De exemplu, în cazul contribuţiei la sănătate (gestionată în prezent de ANAF), trebuia prezentat până acum un certificat fiscal din care să rezulte că nu au datorii la fond, însă odată cu transferul atribuţiilor de gestionare a Fondului Naţional Unic al Asigurărilor de Sănătate de la casele de asigurări la ANAF şi această condiţie a fost eliminată la contractare.

De asemenea, nu s-a mai solicitat din partea medicilor nici contractul de malpraxis. După cum a explicat preşedinta casei, acest document este impus de Colegiul Medicilor ori de câte ori medicii se autorizează în cadrul colegiilor judeţene.
“Pot să spun că foarte puţini medici au avut de transmis documente la casă, pentru că majoritatea actelor erau în termenul de valabilitate”, a explicat ec. Georgeta Pop.

Centrele de permanenţă asigură asistenţă indiferent de statutul
pacientului

În planul asiguraţilor modificările aduse de normele şi contractul cadru pentru anul 2018 încearcă să uşureze traseul şi accesul la serviciile medicale.
Georgeta Pop a ţinut să reamintească printre altele importanţa faptului de a fi pacienţii informaţi asupra drepturilor pe care le au, pornind de la traseul general pe care îl au de făcut pentru a beneficia de servicii medicale, cu o primă adresare la cabinetul medicului de familie.

În cazul în care medicul nu este la cabinet atunci când intervine problema de sănătate, pacienţii pot să ia în considerare alternativa centrelor de permanenţă şi să se adreseze acestora fără nicio rezervă.

Centrele de permanenţă deservesc toţi asiguraţii. CJAS a avut în urmă cu aproximativ 4 săptămâni o şedinţă cu reprezentanţii centrelor de permanenţă din judeţ în cadrul căreia au fost reiterate obligaţiile pe care le au aceste unităţi de asistenţă medicală. Conducerea casei a insistat pe acordarea serviciilor medicale tuturor persoanelor care apelează, indiferent dacă acestea sunt sau nu pe lista medicilor care lucrează în centrul respectiv.

”În aceste centre de permanenţă nu respectăm listele de pacienţi pe care le au medicii care lucrează în centru. Se pot acorda servicii medicale indiferent de domiciliul pe care îl au pacienţii.

Serviciile medicale în centrele de permanenţă se asigură pentru toată lumea, indiferent dacă sunt asigurate sau nu”, a explicat preşedinta CJAS Satu Mare.
În cazul unei urgenţe majore pacientul se adresează direct unităţilor de primiri urgenţe sau camerei de gardă.

Când nu este obligatoriu biletul de trimitere?

Pentru o problemă de sănătate localizată, primul pas se face prin adresarea la cabinetul de familie, iar dacă depăşeşte competenţa acestuia la cabinetul de specialitate, cu bilet de trimitere.

Georgeta Pop a subliniat că sunt şi situaţii când nu este necesar biletul de trimitere pentru specialităţile clinice. Este cazul bolilor cronice, care sunt nominalizate pe anexa 13 din norme, cunoscute de medicii din ambulatoriul de specialitate.

”Sunt şi pacienţii cronici care sunt luaţi în evidenţa cabinetelor care au nevoie de o monitorizare regulată, periodică (pacienţii cu diabet, pacienţii din programele naţionale, pacienţii cu afecţiuni oncologice etc.). Medicii sunt cei care trebuie să cunoască acest lucru şi să îi informeze pe pacienţi când nu este obligatoriu biletul de trimitere. (…)

Din păcate acest lucru nu este cunoscut la ora actuală de către toţi specialiştii care lucrează în zona ambulatoriului de specialitate şi asistăm la astfel de situaţii în care pacienţii sunt trimişi inutil la medicii de familie. Pacienţii nu vin să reclame această situaţie pentru că din păcate oamenii consideră că ar face un rău medicului să vină la casă şi să sesizeze această situaţie.

Medicii de familie sunt cei care ne semnalează acest lucru, prin faptul că sunt pacienţi care ajung la ei trimişi de medicii specialişti pentru bilet de trimitere cu toate că ei sunt pacienţi cronici”, a adăugat preşedinta casei.

În acest sens, conducerea CJAS Satu Mare a trimis informări atât ambulatoriilor de specialitate de stat cât şi celor private, informaţii legate de situaţiile în care se impune solicitarea unui bilet de trimitere şi care sunt excepţiile, respectiv anexa 13, în care sunt cuprinse bolile cronice.

Cât despre confirmarea calităţii de asigurat, preşedinta CJAS Satu Mare a spus că pacienţii nu trebuie trimişi la casă decât în situaţia în care nu sunt asiguraţi. Invitata a menţionat că acele probleme care au existat în urmă cu 5-6 ani au fost rezolvate.

La vremea respectivă instituţiile care alimentau cu informaţii statutul de asigurat pe Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) produceau efecte mai târziu sau se făceau rectificări pe anumite zone şi astfel apăreau diferenţe între realitate şi ceea ce era în platformă.

“Acum am ajuns la situaţia în care fiecare instituţie care transmite informaţii în platformă îşi asumă responsabilitatea pentru realitatea datelor. Legea 95 a fost modificată în decembrie anul trecut pe zona aceasta şi toate instituţiile care transmit informaţii în PIAS îşi asumă răspunderea producerii efectelor din momentul alimentării informaţiei în sistem”, a spus ec. Georgeta Pop.

Din iulie pacienţii pot alege oricare laborator de analize din ţară

Întrebată de un telespectator care este situaţia fondurilor alocate laboratoarelor de analize medicale pentru luna iulie, preşedinta casei a informat audienţa asupra unor schimbări ce vor avea loc în scurt timp. Georgeta Pop a spus că niciun laborator nu are fonduri alocate pentru luna care vine şi nici pentru celelalte întrucât din iulie 2018 se modifică regula de adresare.

Prin urmare Casa Naţională de Asigurări de Sănătate nu a alocat bugetele, tocmai în ideea de a face o analiză concretă a adresabilităţii populaţiei pentru aceste servicii.

”Din 1 iulie pacienţii vor putea merge cu biletul de trimitere pentru analize de laborator şi în alt judeţ. Dacă pacientul are un bilet de trimitere pentru analize făcut de un medic din judeţul Satu Mare, se poate merge la un laborator din Cluj, din Baia Mare sau Oradea sau de oriunde de pe teritoriul României.

În această idee s-a analizat adresabilitatea şi urmează ca fondurile să fie direcţionate altfel decât până acum. Sunt judeţe la care va fi înregistrată o diminuare a fondurilor, alte judeţe la care va fi păstrat acelaşi nivel de până acum şi sunt judeţe care vor primi bani în plus”, a anunţat preşedinta CJAS Satu Mare, ec. Georgeta Pop.

Fila de buget va fi anunţată până la sfârşitul lunii iunie, iar pe baza ei CJAS va face alocări de sume pentru perioada iulie-decembrie 2018.
Emisiunea “Audienţe în direct” cu tema ”Ce noutăţi aduce Casa de Asigurări de Sănătate în 2018” a cărei invitată este ec. Georgeta Pop, preşedinta CJAS Satu Mare, poate fi urmărită integral şi pe site-ul Informaţia TV, www.informatiatv.ro.

2 comentarii

  1. Cand lucrurile devin simple, ne rupem capul sa le complicam. O lista cu afectiunile pentru care pacientii nu au nevoie de trimitere de la medicul de familie, afisata la cabinete, ar ajuta mult. Dar cine sa se gandeasca sa faca asa ceva? Pacientul are dreptul sa umble pana crapă.
    Sanatatea populatiei nu intereseaza pe nimeni, altfel cum s-ar explica preturile exorbitante pe care un pacient disperat le are de achitat lunar la farmacii? Compensare există, dar, de cele mai multe ori, mică sau deloc: de pilda, aspirina, aspacardin si multe alte medicamente.
    Grav!

Lasă un răspuns

Connect with

MONITORIZAREA FUNCȚIEI TIROIDE

7 sfaturi pentru o tiroidă sănătoasă

Glanda tiroidă, o mică structură în formă de fluture situată în partea anterioară a gâtului, joacă un rol crucial în menținerea stării de sănătate și echilibru a organismului  uman. Această glandă, care produce hormoni tiroidieni are o influenșp semnificativă asupra metabolismului, a funcționării organelor și a stării de bine a fiecăruia dintre noi.