Image 1
Image 2

Casa Corpului Didactic a reluat proiectul „Ştafeta poveştilor”

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

P1130338(1)Parteneriatul concurs interjudeţean „Biblioteca: fereastră deschisă spre nenumărate vieţi. Ştafeta poveştilor”, demarat de Casa Corpului Didactic Satu Mare, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Satu Mare şi cu Biblioteca Judeţeană Satu Mare în luna octombrie 2013 se apropie de finalizare.

Miercuri, la Şcoala Gimnazială „Lucian Blaga” din Satu Mare a avut loc predarea Ştafetei între elevii şcolii gazdă şi elevii de la Şcoala Gimnazială Nr. 10 din Satu Mare. Au fost prezenţi la eveniment: din partea Inspectoratului Şcolar Judeţean – inspector de specialitate dr. Natalia Boloş, din partea Bibliotecii Judeţene – directoarea Lacrima Camelia Istrăuan, din partea Casei Corpului Didactic – bibliotecar documentarist profesoara Camelia Dumitru, din partea şcolii invitate: directoarea adjunctă Adriana Roatiş, profesoara pentru învăţământ primar Tünde Mihalca şi bibliotecara Ramona Mureşan, iar din partea gazdelor: directorul Ioan Gozar, directorul adjunct Ioan Şepeţan, profesoarele Felicia Donca, Carmen Pop şi Rodica Corondan. Programul festiv a fost susţinut de elevi din ambele şcoli.

Obiectivele proiectului

P1130343Acest proiect constituie un demers motivaţional pentru lectură. Iniţiatorii şi partenerii lor din echipele didactice coordonatoare au urmărit eliberarea cititului, a lecturii de latura obligatorie, pentru ca această deprindere să se transforme într-o activitate agreabilă, să devină pentru elevi o reală sursă de informare pentru a şti mai multe, pentru a putea face mai multe, de a transforma cititul într-o activitate care să le satisfacă dorinţa de frumos, de aventură, de visare sau de cunoaştere. A fost o metodă educaţională care a provocat interacţiune, a condus la întrebări frecvente şi discuţii, a creat „punţi” de legătură între parteneri şi a condus la creşterea cooperării şi la dezvoltarea de produse educaţionale inovatoare. Prin produsele rezultate a adus dezvoltare personală, le-a sporit copiilor stima de sine prin valorizarea talentelor precum şi prin beneficiile de imagine produse actului educaţional cu ajutorul mediatizării în presă, prin participarea directă a invitaţilor din diferite instituţii, cu aportul părinţilor.

Tipuri de învăţare

P1130381Echipele didactice au acordat elevilor sprijin personalizat pentru o învăţare colaborativă, creând legături între educaţia formală, învăţarea nonformală şi informală; au dezvoltat abordări noi şi inovatoare pentru creşterea calităţii ofertei educaţionale, resurse educaţionale deschise şi mobilitate. Elevii din echipele de proiect s-au transformat în urma participării la activităţile incluse în calendar în prieteni statornici ai bibliotecilor şi au ajuns să considere cartea ca pe un minunat şi statornic OM care îi uneşte şi îi transformă. Au legat prietenii între ei şi s-au delectat. Copiii au dovedit că stârnirea interesului pentru lectură se poate realiza cu mai multă uşurinţă dacă activităţile desfăşurate în acest sens depăşesc spaţiul sălii de clasă, bibliotecile şcolare şi centrele de documentare şi informare fiind medii potrivite ce oferă posibilitatea familiarizării cu ambientul ce păstrează atmosfera de lucru. Totdată, acestea consolidează relaţia de colaborare pluridisciplinară între cadrele didactice, precum şi dezvoltarea independenţei elevilor în crearea de produse de lectură.
Prin schimbul real de experienţă dintre participanţi, copiii s-au convins reciproc cu privire la valoarea culturală şi spirituală a cărţilor, fiind determinaţi să descopere şi să înţeleagă că ele sunt rodul spiritului uman, că de fapt cărţile pot deveni cei mai fideli prieteni şi cei mai dragi profesori.
Elevii participanţi la proiect s-au familiarizat cu actul de creaţie, dar au şi redescoperit farmecul manifestărilor artistice, care le pun în valoare aptitudinile şi talentele. Aceştia şi-au exersat atât talentul literar, cât şi pe cel plastic, pe cel actoricesc, valoarea momentelor artistice prin care au celebrat fiecare predare a Ştafetei sporind direct proporţional cu numărul volumelor create şi predate de la o şcoală la alta.

Sprijin în reuşita şcolară

Proiectul a fost un cadru ce a oferit elevilor suport pentru reuşita şcolară în ansamblul ei, fructificarea talentelor personale şi corelarea aptitudinilor cu atitudinile caracteriale, dar şi educarea unei atitudini pozitive faţă de abordarea metodelor interactive. A urmărit totodată conştientizarea părinţilor cu privire la rolul lor în dezvoltarea şi educaţia propriilor copii, creşterea implicării lor în activitatea şcolii, fapt dovedit prin prezenţa acestora în număr mare şi prin sprijinul acordat în derularea activităţilor.

Moment artistic

Elevii Şcolii Gimnaziale “Lucian Blaga” au susţinut un moment artistic complet. Coordonatorii proiectului au precizat că aici, la această şcoală s-a zămislit proiectul, când în urmă cu doi ani şi purtând acelaşi nume el se derula între elevii din clasele a V-a şi a VI-a de la Şcoala “Lucian Blaga” şi de la Şcoala “Grigore Moisil”. Astăzi, frecventând cursurile claselor a VII-a, respective a VIII-a, elevii Şcolii “Lucian Blaga” au evocat cu plăcere excursia documentară efectuată în cadrul proiectului la bibliotecile judeţene partenere din Transilvania (Biblioteca „Astra” Sibiu, Biblioteca „Lucian Blaga” Alba Iulia, Biblioteca „O.Goga” Cluj-Napoca), dar şi întâlnirile repetate între elevii din ambele şcoli la activităţile de aniversare a unor personalităţi literare sau de recomandare spre lectură a cărţilor preferate. Elevii clasei a V-a A au evocat momentul de lansare a Ştafetei poveştilor, în toamna anului trecut, precizând cu bucurie că sunt fericiţi ca aceasta să poposească din nou „acasă”, pentru a fi predată altor copii care să-i continue maratonul.
Prin programul oferit, elevii şcolii gazdă, din clasele a V-a A, a V-a B, a VI-a B, a VII-a B şi a VIII-a A, ne-au delectat atât prin plăcutele întâlniri cu personaje recreate din basmele, poveştile şi operele literare preferate, cât şi prin farmecul personal şi talentul interpretărilor, fie în jocuri de rol, fie în recitare, cântec şi plăcerea cu care au participat la acest moment festiv. La fel de entuziasmat a fost şi publicul numeros prezent în spaţiul festiv al Şcolii „Lucian Blaga”, constituit din elevi şi părinţi, care i-au răsplătit cu aplauze şi urale nu numai pe colegii, ci şi pe profesorii lor. Un moment din program, aşa cum s-a petrecut în fiecare şcoală gazdă a Ştafetei poveştilor, le-a aparţinut elevilor din clasele a III-a, a IV-a şi a V-a de la Şcoala Nr. 10 care au preluat volumul de poveşti creat de colegii lor pentru a-l transmite mai departe în Ştafetă, majoretele fiind cele care au încheiat programul într-un mod deosebit de plăcut publicului.
Coordonatorii proiectului au precizat că Ştafeta poveştilor nu-şi va frânge zborul, răspunzând astfel speranţei copiilor, ci că s-a relansat o nouă ediţie pentru anul şcolar 2014-2015, urmând ca în parcursul său Ştafeta poveştilor să plece la elevii din judeţul Sibiu, prin intermediul partenerilor de acolo, dar şi în judeţul nostru, fiind invitaţi cu acest prilej toţi cei dornici să acceseze înscrierea în programul proiectului. Dumitru Camelia a mai precizat că în acest an proiectul beneficiază de un grant de 1.000 de cărţi obţinut de Casa Corpului Didactic prin aplicarea cu proiectul la programul „Books 4 youth” oferit de Fundaţia Mereu Aproape.

Rolul lecturii în educaţie

A determina un copil să citească, înseamnă astăzi să aprinzi un foc, nemăsurată fiind puterea cărţii, bibliotecile fiind casa acestor buni şi fideli prieteni şi învăţători. De aici şi titlul proiectului: spunem că biblioteca este o fereastră deschisă spre nenumărate vieţi, căci acolo copiii descoperă nenumărate experienţe ale autorilor, ale eroilor, ale personajelor, istoria popoarelor şi pot trăi alături de aceştia aventura cunoaşterii. În cărţi găsiţi, dragi copii, cele mai multe răspunsuri la întrebările care vă frământă, dar şi cele mai palpitante aventuri. Din mulţimea de cărţi aşezate într-o bibliotecă imaginile şi cuvintele vă cuprind, ajutându-vă să descoperiţi istoria, prezentul, dar şi ceea ce poate deveni ziua de mâine. Chiar voi puteţi crea aceste legături peste timp, devenind scriitori, povestitori, autori ai cărţilor pe care le vor citi copiii de mâine. Căutaţi şi redescoperiţi eroi ca Făt-Frumos şi Ileana Cosânzeana.
Înţelegând că educaţia se dobândeşte cel mai uşor prin intermediul cărţii, că prin literatură se pot construi valori umane, se aleg modele în viaţă, se pot forma şi dezvolta personalităţi, se pot cultiva capacităţi de cunoaştere, de exprimare, gândire, imaginaţie, se pot educa procese afective, motivaţionale şi volitive, credem că activităţile desfăşurate în cadrul acestui proiect educaţional vor determina copiii să preţuiască valorile tradiţionale.
Informaţiile ne-au fost comunicate de profesoara Camelia Dumitru, bibliotecar documentarist al Casei Corpului Didactic.

1 comentariu

Lasă un răspuns

Connect with