Image 1
Image 2
Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

După doi ani și jumătate în care a fost uitat cu desăvârșire, sau a fost pomenit doar cu o anumită ironie, sloganul folosit de Klaus Iohannis în campania prezidențială din 2014 este readus în actualitate. Cristian Bușoi, odată cu depunerea canidaturii la președinția PNL, anunță că este momentul reîntoarcerii la “România lucrului bine făcut”. Cum și în ce fel se va realiza acest lucru, și mai ales la ce folosește un slogan este greu de explicat pentru un partid aflat în opoziție.

Prin noua sa compoziție, adică după fuziune, este și greu de calculat de când se află PNL în opoziție. Se neagă și perioada USL-istă. Chiar și Crin Antonescu a ajuns la concluzia că a fost folosit de PSD, iar partidul său nu a fost altceva decât o cârjă de care s-au folosit social democrații. PNL a fost păcălit rău. În urma cumetriei cu PSD nu s-a ales cu nimic. Dacă este luată în considerare mișcarea lui Călin Popescu Tăriceanu, s-a ales cu o fracționare. Unii vorbesc despre trădare când vine vorba despre înființarea ALDE. Cei de la ALDE, dimpotrivă, consdieră că PNL a trădat liberalismul.

Seria de trădări și reproșuri poate fi extinsă. Fiecare partid are ceva de reproșat. S-au produs prea multe rupturi. :i toate în rândul partidelor de dreapta. Începând de la PNL, la PDL,  de la ALDE la PMP, ca să numim doar partidele parlamentare, toate sunt fracțiuni care tind să refacă întregul. Nu au reușit și nu sunt semne că vor reuși în viitorul apropiat.

Singurul element de legătură a rămas Klaus Iohannis. Prin victoria din 2014, el a reușit să demonstreze că electoratul de dreapta poate fi adunat sub aceeași pălărie. Cu condiția să aibă un proiect comun.

Cristian Bușoi retrimite la sloganul din anul victoriei unui candidat al dreptei, fără să se bazeze pe ceva foarte concret. Uzează de sloganul din campania prezidențială pentru a semnala că are susținerea președintelui Klaus Iohannis. Este și asta ceva. Este o manevră ce denotă o anumită inteligență politică, o anumită aplecare spre subversiv.

Fără să fi demonstrat că are calități de comunicator ieșite din obișnuit, fără un discurs atrăgător și chiar fără carismă, dar și fără rezultate remarcabile, Cristian Bușoi a avut o ascensiune fulminantă în raport cu alți colegi de generație. În spatele figurii crispate mai degrabă se poate bănui un personaj alunecos decât un politician cu opinii ferme. Este o caracteristică generală a liderului politic de azi.

Contracandidatul său la președinția PNL, Ludovic Orban, nu doar că pare făcut din alt aluat, dar este și adeptul radicalizării discursului politic față de putere. Nu pare a fi susținut de președintele Klaus Iohannis. Nu-l susține nici Crin Antonescu, acesta anunțându-și sprijinul pentru Cristian Bușoi. Prin urmare se profilează dacă nu victoria lui Bușoi, cel puțin o direcție spre care se va îndrepta PNL în viitor. Este cea reprezentată nu foarte pregnant de candidatul care pare să aibă cele mai multe susțineri, fără însă să-și fi creat o imagine de lider adevărat, cu opinii ferme.

Dar așa cum se întâmplă în mai toate cazurile, politicienii își manifestă talentele întâi în interiorul partidului. După ce urcă pe scara ierarhică internă, prin metode nu întotdeauna corecte, se avântă în luptă contra adevăraților adversari.

Dacă direcția imprimată de candidatul Bușoi este cea corectă rămâne de văzut. În desemnarea liderului național ultimul cuvânt îl au organizațiile județene. Care la rândul lor sunt împărțite în grupul fostului PNL și fostului PDL. De reținut că fostul PDL nu și-a spus încă ultimul cuvânt. Dar mai are un cuvânt de spus?

A început nebunia sondajelor

Făcute din propria inițiativă de casele de sondaje, comandate de partide, de candidați, făcute chiar de către partide, în mod neprofesionist, sondajele sunt instrumente electorale care avantajează sau dezavantajează partide sau candidați.