Image 1
Image 2

Campania electorală din jurul celor 80 de miliarde de euro

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Cu mai mulți sau mai puțini infectări, campania electorală se apropie cu pași repezi.  Zi după zi noi teme încarcă programele partidelor, a candidaților care se vor confrunta fără milă în următoarele campanii electorale.

Agenda electorală cuprinde tot mai multe teme. Până acum principala dezbatere părea că se va desfășura în jurul pandemiei, punând claie peste grămadă măsurile de redresare economică, măsurile de relaxare și restricțiile, necesitatea izolării, a carantinei, afacerile pe seama cornavirusului etc.  etc.

Odată cu repartizarea fondurilor UE pentru redresare economică intră în arenă dezbaterea pe marginea celor 80 de miliarde de euro. Raportați la lipsa proiectelor deja scrise sunt bani mulți. Mulți încep să se îndoiască de capacitatea noastră de a-i accesa. Avem în urmă istoria tristă și neonorabilă procentului de accesare de numai 30%. Este adevărat că nu exlcusiv din cauza guvernelor și funcționarilor, ci din cauza birocrației stufoase, intenționat complicate de UE pentru a impiedica țările novice să  acceseze fondurile. Să nu mai vorbim de faptul că birocrației europene i s-a adăugat birocrația specifică instituțiilor din România. Dacă poți face un lucru complicat, de ce să-l faci simplu? Acesta părea să fie cuvântul de ordine după care s-a lucrat în România de la intrarea în UE.

Așteptăm cu nerăbdare să vedem cum vor aborda tema fondurilor europene candidații la cele mai importante funcții administrative locale. După cum s-a putut constata până acum, nivelul de accesare a fondurilor europene a ținut de capacitatea primarilor, a conducerilor consiliilor județene. Este dat ca exemplu demn de urmat primarul din Oradea, primarul din Cluj, din Alba Iulia.

Din acest motiv credem că cei 80 de miliarde de euro vor deveni o temă importantă în viitoarea campanie electorală. Fiind la guvernare, PNL are avantajul de a-și putea prezenta primele proiecte. Are în același timp și dezavantajul de a nu putea prezenta ceva concret. De teorii toată lumea este sătulă. Toată lumea știe că trebuie construite autostrăzi, spitale, școli, grădinițe. Dincolo de acestea mai există și altceva. Agricultura trebuie să se modernizeze,  dar numai prin acordarea de subvenții  poate deveni competitivă. Cultura,  turismul, industria timpului liber înseamnă nu doar civilizație, ci și noi locuri de muncă. Nu doar autostrăzile ar putea readuce acasă forța de muncă plecată în străinătate, ci și prin refacerea structurii turismului autohton. Oamenii care nu au unde-și petrece timpul liber își iau lumea în cap, caută alte locuri, înafara țării. 

Printre altele, pandemia ne-a dat și o lecție despre importanța turismului în propria țară. :i nu arată deloc bine.  Izolați sau nu, închiși în case, oamenii au nevoie de locuri în care să-și petreacă timpul liber. Va trebui să urmărim cu atenție proiectele propuse de viitorii candidați în acest domeniu. Repet, despre nevoia de autostrăzi, trotuare, școli, grădiniție, poate vorbi oricine. Despre cultură și educație, despre petrecerea timpului liber în localitatea ta, în județul tău, nu poate vorbi orice novice care-și propune să devină primar sau președinte de consiliu județean.

Campaniile electorale sunt singurele ocazii când se dă raportul despre ce s-a făcut în ultimii patru ani și ce se propune pentru următorii patru ani. Cei mai mulți candidați cred însă că într-o campanie trebuie să-și arați mușchii, să ataci adversarii fără a propune o alternativă la fosta administrație. Unul din axele în jurul căreia se va învârti caampania electorală în care se intră în aceste zile vor fi cei 80  demiliarde de euro pe care UE vrea să-i arunce peste România.   Din păcate, într-o campanie electorală nu se discută despre nimic concret, se calcă totul în picioare,  fără să se câștige nimic în schimb.

Sigla Informatia Zilei

Alegerile se apropie, ce face opoziţia?

Punându-i-se eticheta de partid “extremist” practic AUR este scos pe linie moartă. Degeaba urcă în sondaje, uneori plasat pe locul doi, înaintea PNL, alteori cu două puncte în spate, pentru că nu este luat în serios.

Sigla Informatia Zilei

România şi modelul german

Asculta acest articol Din cauza avionului de lux cu care a călătorit în Japonia, şi vizitele preşedintelui Iohannis programate pentru

Sigla Informatia Zilei

Există baroni locali?

Asculta acest articol Supra-optimistul Nicolae Ciucă nu se dezminte: “România are resursele energetice de care are nevoie pentru prezent şi