Bianca Angela Cionca îşi lansează la Poesis volumul „Monografia Ţării Oaşului – repertoriul de nuntă”

Afis Bianca Cionca
Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Satu Mare, cu sprijinul Consiliului Judeţean Satu Mare şi în parteneriat cu Informaţia TV Satu Mare, organizează joi 22 septembrie 2022, de la ora 17.00, la Centrul Multicultural Poesis lansarea volumului „Monografia Ţării Oaşului – repertoriul de nuntă” de drd. Bianca Angela Cionca.
Prezintă dr. Mara Lobonţ Puşcaş, dr. Mihaela Grigorean, dr. Adriana Zaharia, dr. Felician Pop; moderator – Robert Laszlo. În program vor evolua Maria Petca Poptean şi Ansamblul Folcloric „Florile Tărnii”.
Bianca Angela Cionca este referent cultural la Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Satu Mare, coordonatoarea Ansamblului Folcloric „Florile Tărnii”, absolventă a Academiei Naţionale de Muzică “Gheorghe Dima” din Cluj – licenţă (2020) şi masterat (2022), şi doctorandă (2022) în cadrul aceleaşi instituţii, cu tema etnomuzicologică „Ţâpuritura – ca reper de identitate folclorică”.
De asemenea, realizează emisiunea de folclor – „Zone Folclorice” la Informaţia TV, este membră a Ansamblului de Muzică Vocală Tradiţională „Icoane” – îndrumător prof. univ. dr. Ioan Bocşa, a Ansamblului „Măgura-Oaş” din Târşolţ – coordonatoare Maria Petca-Poptean; solist colaborator al Ansamblului Folcloric Studenţesc „Mărţişorul” – dirijor Tudor Căucean şi colaboratoare a Ansamblului Folcloric al Judeţului „Doruri Sătmărene”.
„Volumul Monografia Ţării Oaşului – repertoriul de nuntă” reprezintă o direcţionare a atenţiei autoarei asupra unui repertoriu folcloric deosebit de valoros şi cu linii ritmico – melodice aparte, dar care nu a beneficiat de incursiuni analitice amănunţite. Din acest motiv, activitatea de cercetare a tinerei Bianca – Angela Cionca reprezintă un meritoriu demers de restaurare şi valorificare a unui tezaur imaterial deosebit de important.
Cartea evidenţiază principalele obiceiuri specifice din Ţara Oaşului, cu o clară centrare asupra obiceiurilor de nuntă, eveniment de cotitură din viaţa tinerilor, cu o mare încărcătură emoţională, fapt ce a oferit un repertoriu cu o largă paletă de sentimente, de la cântecele de despărţire de casa părintească, până la piesele de joc din cadrul petrecerii de nuntă. Traiectul analitic nu se limitează doar la aceste melodii, pentru că volumul surprinde şi celelalte evenimente importante din viaţa omului – cântece de leagăn, funebre sau colinde – alături de un bogat repertoriu neocazional.
Un semnificativ aport adus de către autoare este şi acela că marea majoritate a pieselor supuse travaliului analitic reprezintă un repertoriu complet necunoscut până în momentul de faţă, datorită faptului că melodiile sunt culese recent, o importantă activitate de înregistrare, transcriere, analizare şi aducere la lumină a unor noi piese care altfel ar fi fost uitate în negura timpului.
Cântecele folclorice reprezintă o oglindă a sufletului ţăranului român, o descătuşare a sentimentelor, un motiv de bucurie sau din contră, de tristeţe, un lucru firesc care se alătură şi însoţesc parcursul vieţii. Tocmai datorită acestor fapte, aceste piese trebuie păstrate şi valorificate, iar acest volum reuşeşte cu prisosinţă să îndeplinească aceste cerinţe şi pune sub lumina tiparului un repertoriu de o frumuseţe distinctă, aşa cum este în totalitate Ţara Oaşului”, spune conf. univ. dr. Lucian Ghişa de la Academia Naţională de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj Napoca, coordonatorul lucrării de licenţă – „Monografia Ţării Oaşului – repertoriul de nuntă”.