Image 1
Image 2

Apa de gură, sloganele și programele electorale

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Cea mai năstrușnică știre despre combaterea coronavirusului vine din Marea Britanie. Un profesor de la Universitatea Cardiff, în urma unor cercetări, a ajuns la concluzia că banala apă de gură distruge în proporție de 99,99% virusul Covid 19. Dacă miraculoasa descoperire era făcută în Statele Unite, apa de gură care bate coronavirusul îl ajuta pe Donald Trump să rămână președinte.

Așadar, apa de gură se dovedește mai puternică decât pălinca noastră. Dacă nu este o glumă este de așteptat ca apa de gură să se vândă la tonă. Ne amintim ce înghesuială este la împărțirea apei sfințite de Bobotează. Cum va fi distribuită salvatoarea apă de gură? Ceva mai ușor decât vaccinul despre care se tot vorbește, dar nu mai sosește. Vaccinul anti-Covid începe să semene cu promisiunile partidelor și politicienilor. Toată lumea lucrează la el, dar nimeni nu reușește să-i dea de capăt. Chiar atât de primitivă (și neputincioasă) este, totuși, știința secolului 21?

În timp ce britanicii anunță că salvarea poate veni de la apa de gură, un oficial OMS anunță că la orizontul anului viitor ne așteaptă un val și mai puternic al pandemiei. Acuză, în același timp că țările nu au fost capabile să ia măsuri unitare, valabile peste tot. Fiecare țară face ce îi trece prin cap, în funcție de conjunctura politică internă.

România fiind în campanie electorală măsurile și restricțiile trebuie înțelese în logică electorală. Asta înseamnă că toate măsurile luate de guvern vor fi contestate de partidele de opoziție.

În timpul dezbaterilor electorale este suficient să vezi de la ce partid este candidatul sau reprezentantul partidului respectiv pentru a ști ce va spune. Dacă un politician de la partidul de guvernare ar fi spus că apa de gură distruge coronavirusul în proporție de 99,99% ar fi fost pus la stâlpul imfamiei, bătut cu pietre, desigur în mod simbolic, de adversari.

Ce învățăminte putem trage din această știre? Că atunci când se spun lucruri concrete riscul de a fi combătut este mult mai mare.

De pildă USR propune “zero taxe” pe salariul minim. Toate site-urile, mai mult sau mai puțin obscure, sunt pline de poze ale candidaților lângă care scrie “zero taxe pe salariul minim”. Este o gogomănie mai mică decât apa de gură care te ferește în proporție de 99,99% de coronavirus?

PSD are un slogan mai metaforic, “Siguranța unui trai mai bun.” Cum vine asta? Este mai greu de tradus în cheia miraculoasei apă de gură. Tradus în limba curentă  înseamnă că dacă votezi PSD ai siguranța că vei trăi mai bine. În ciuda optimismului pe care-l emană, tot un fel de apă de ploaie rămâne.

Sloganul pe care pariază PNL este la fel de general: “Dezvoltăm România”. Să-l conjugăm cu prezentul: eu dezvolt, tu dezvolți, el/ea dezvoltă. Noi dezvoltăm, voi dezvoltați, ei/ele dezvoltă. Problema cu  acest slogan este că este valabil numai pentru persoana întâi singural și plural. Nu poți spune că un el  sau o ea, niște ei sau ele de la PNL dezvoltă România.

Cum se poate dezlega misterul acestui slogan, aplicând principiul apei de gură? În felul următor: întâi vor primi salvatoarea apă de gură cei de la persoana întâi singular și plural, iar ce rămâne se dă la cei de la persoana a doua, singular și plural, respectiv tu și voi. Ceilalți, el și ea, ei și ele, fiind în opoziție, nu vor primi niciun stropt din apa de gură care combate coronavirusul în proporție de 99,99%.

Se poate glumi pe seama multor lucruri. Unul dintre lucrurile pe seama căruia nu este permis să se facă glume este coronavirusul. Dacă o universitate americană prestigioasă a ajuns la leacuri băbești înseamnă că până și lumea științifică a luat-o razna.

Atunci ce să ne mai mirăm de niște biete partide și de niște bieți politicieni care încearcă și ei să intre în parlament vânzând slogane în care nici ei nu cred?

Campania electorală nu trebuie să semene cu o banală apă de gură. Într-o campanie trebuie discutate programe concrete, trebuie aduse la cunoștința publicului prin cuvinte, clare, concise, nu prin poze și slogane.

Mai sunt doar câteva zile bune de campanie. Partidele ar trebui să nu se concentreze pe “apa de gură”, ci pe popularizarea programelor proprii, pe probleme concrete pentru ca astfel alegătorul să-și dorească să meargă la vot, nu să fie dus cu forța.