Image 1
Image 2

Alegeri fără surprize spectaculoase

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Unul din prestigioasele instituţii de sondare a opiniei publice arăta, înainte de alegeri, că doar 26% dintre alegători sunt foarte interesaţi de vot, iar 32% destul de interesaţi, iar 14% deloc interesaţi. Prezenţa mare contrazice doar în parte datele iniţiale. Din două una: ori alegătorii sunt nesinceri, ori eşantioanele nu sunt reprezentative.

Eu înclin spre prima variantă nu pentru că îi cred pe români mincinoşi, ci pentru că nu le place să arate ce gândesc.

Poate că le este teamă, poate că nu au încredere în cei care le pun întrebări. Preferă să spună că nu merg la vot decât să spună că nu au încredere în cei care le cer votul.

Este posibil ca votul din străinătate, început încă de vineri, să fi trezit pofta alegătorilor din ţară de a trânti ştampila pe un nume, mai mult sau mai puţin potrivit cu aşteptările lor.

Pe întreaga durată a procesului electoral, interesul major a rămas fixat pe lupta pentru locul doi. Competiţia nu a fost atât de strânsă. Mircea Diaconu a rămas mult în spate, iar candidatul USR-PLUS nu a reuşit să se apropie de candidatul PSD, să-i sufle în ceafă, cum se spune.

Chiar dacă exit-poll-urile vor avea o eroare de peste 3%, nimic nu poate schimba rezultatele la vârf. Viorica Dăncilă şi-a atins obiectivul: a intrat în turul doi. PSD, în această situaţie, nu mai poate fi o pradă uşoară pentru Pro România. Scorul obţinut de Mircea Diaconu, 7-8 %, este departe de aşteptările ALDE şi Pro România. Scorul obţinut de partidele lui Ponta şi Tăriceanu, nu este de natură să încurajeze formarea unei alianţe electorale, în cazul în care aveau de gând să meargă împreună la locale şi parlamentare.

Prezenţa slabă la vot a electoratului maghiar îl pune pe Kelemen Hunor într-o situaţie jenantă. Cu 4%, acelaşi procent ca la alegerile din 2014, UDMR nu are siguranţa că va intra în parlament la următoarele alegeri parlamentare. 

Votul de duminică doar aparent a răsturnat toate previziunile. Rezultatele s-au încadrat în schema tradiţională a confruntării dintre principalii doi candidaţi. În finală se vor întâlni ca de obicei candidaţii celor două partide mari.

Intrând în finală cu Viorica Dăncilă, cu un avantaj mare în primul tur,  Klaus Iohannis şi-a asigurat deja cel de-al doilea mandat prezidenţial. 

PSD nu a reuşit să depăşeasă contraperformanţa de la euroalegeri, obţinând acelaşi procent, 22- 22,5 %. O intrare la limită în turul doi.

Fără să fie luate în calcul alegerile din străinătate, s-au profilat marii perdanţi: Dan Barna şi Mircea Diaconu. Aceste alegeri contrazic mitul despre supremaţia reţelelor de socializare ca principal vehicul electoral pentru USR-PLUS. Cele două partide au căzut de pe valul pe care pluteau la euroalegeri. Dacă la preşedinţie candidatul lor a obţinut doar 16% sunt slabe şanse ca la viitoarele alegeri, locale şi parlamentare, ele să reprezinte un adversar redutabil al PNL.

Chiar dacă exit-poll-urile vor avea o eroare de peste 3%, nimic nu poate schimba rezultatele la vârf. Viorica Dăncilă şi-a atins obiectivul: a intrat în turul doi. Este o performanţă la care mulţi din propriul partid nu se aşteptau.

PSD, în această situaţie, nu mai poate fi o pradă uşoară pentru Pro România?  Nu s-a schimbat mare lucru.

Scorul obţinut de Mircea Diaconu? Departe de aşteptări, rezultatele nu sunt de natură să încurajeze formarea unei alianţe electorale Pro România-ALDE, în cazul în care aveau de gând să meargă împreună la locale şi parlamentare.

Ce urmează? Al doilea tur. După două săptămâni de campanie. Cum va fi campania cu doar doi candidaţi? Klaus Iohannis are deja temele făcute: va ataca în continuare PSD. Viorica Dăncilă? Va avea o sarcină grea. Pe de o parte va fi felicitată pentru că a reuşit în intre în turul doi, pe de altă parte va fi acuzată că a dus partidul la cel mai mic scor obţinut vreodată de un candidat prezidenţial PSD.

Restul partidelor se vor replia, fiecare căutând cea mai profitabilă poziţionare pentru cele două rânduri de alegeri de anul viitor.

Sigla Informatia Zilei

PNL, un partid neperformant

Asculta acest articol România are multe probleme de politică externă care-şi aşteaptă rezolvarea. Aşadar, cel puţin prima jumătate a anului

Lobby sau trafic de influenţă?

Este o adevărată desfătare să urmăreşti nu atât modul în care se comentează unele articole de pe site-uri, cât pseudonumele, mai exact “codurile” alese.