Image 1
Image 2

AFEER: Furnizorii de energie nu mai pot face protecţie socială în locul statului

Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Membrii Asociaţiei Furnizorilor de Energie din România – AFEER îşi exprimă îngrijorarea că, nici până acum, la aproape patru luni de la adoptarea legislaţiei şi emiterea primelor facturi, nu au primit înapoi banii cheltuiţi cu plafonarea şi compensarea preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, potrivit unui comunicat remis, pe 21 februarie, Agerpres.

Mai mult, prin noul Ordin comun al miniştrilor Muncii, Energiei şi Finanţelor privind decontarea facturilor, se prelungeşte nejustificat termenul de rambursare a sumelor cheltuite de furnizori, spre limite absolut insuportabile.

“Atragem atenţia cu fermitate că riscul de a intra în insolvenţă sau chiar faliment creşte exponenţial cu timpul în care statul nu decontează cheltuielile făcute de către furnizori. Mai mult, un eventual blocaj financiar în plină iarnă ar fi devastator pentru siguranţa sistemului energetic naţional. Cu mici excepţii, care nu totalizează mai mult de 0,1% din piaţa de energie, companiile nu au primit niciun ban, deşi facturile cu plafonările şi compensările cuvenite consumatorilor au început să fie emise din noiembrie 2021. Până acum, subvenţiile prin plafonarea şi compensarea preţurilor la energie, legiferate de autorităţi, au fost suportate din banii furnizorilor, inclusiv din bani împrumutaţi. Nu este nici rolul, nici expertiza companiilor să facă protecţie socială. Acesta este rolul statului”, a afirmat Laurenţiu Urluescu, preşedintele AFEER.

Mai mult, prin noul Ordin comun 183/112/173 din 2022 al miniştrilor Muncii, Energiei şi Finanţelor se prelungeşte arbitrar termenul de decontare al facturilor. Potrivit noului Ordin, toţi furnizorii trebuie să refacă aproape toată documentaţia pentru decontarea cheltuielilor făcute cu plafonarea şi compensarea facturilor. “Acest lucru implică un nou efort operaţional şi prelungeşte termenul de rambursare a cheltuielilor furnizorilor spre sfârşitul perioadei de aplicare a schemei de subvenţionare a consumatorilor, 31 martie 2022. Vorbim de sute de milioane de euro pe care furnizorii i-au cheltuit, majoritatea din credite bancare, fără să îi primească înapoi de la stat. Această situaţie nu mai poate continua! Şi nu pentru că nu mai vor furnizorii, ci pentru că nu mai pot”, a continuat Urluescu.

În contextul creşterilor explozive ale preţurilor la energie electrică şi gaze naturale, AFEER consideră necesare – aşa după cum a considerat de la începutul crizei energetice – măsuri pentru sprijinirea consumatorilor atât casnici, cât şi non-casnici, dar toate acestea fără a induce pierderi nejustificate furnizorilor şi a afecta companiile din energie.

Furnizorii sunt integratori ai pieţei energetice, “liantul” între producători, transportatori, distribuitori şi consumatori. Facturile cuprind preţul de achiziţie al energiei electrice şi gazelor naturale, precum şi tarifele de transport, de distribuţie, taxele către stat (TVA şi accize), alături de contribuţii pentru susţinerea unor producători (certificate verzi pentru producătorii de energie din surse regenerabile şi bonusul de cogenerare pentru producătorii în cogenerare de înaltă eficienţă). Furnizorii trebuie să plătească facturile întregi către toţi aceştia, deoarece plafonarea şi compensarea se aplică doar clienţilor, se menţionează în comunicat.

Eforturile financiare ale furnizorilor de a-şi îndeplini obligaţiile legale ce le revin, de a plăti mai departe, pe întregul lanţ energetic, facturile întregi către producători, transportatori, distribuitori şi bugetul statului, fără a avea încasările corespunzătoare de la clienţii finali şi de la stat sunt uriaşe, iar dacă furnizorii nu plătesc facturile întregi către toţi aceştia, plătesc majorări şi penalităţi de întârziere, susţin reprezentanţii AFEER.

“De exemplu, potrivit legislaţiei, de la buget ar fi trebuit să le fie rambursate contravaloarea plafonărilor şi compensărilor, bani pe care nu numai că furnizorii nu i-au primit, dar, conform noilor reglementări, nici nu-i vor primi prea curând. Cu toate acestea, dacă furnizorii nu plătesc TVA-ul şi accizele aferente facturilor pentru care nu au primit banii de la buget, statul le percepe penalităţi şi întârzieri pentru neplată!”, subliniază aceştia.

Majoritatea furnizorilor au apelat la împrumuturi bancare, iar unii deja şi-au atins plafonul de creditare, ceea ce înseamnă că nu mai pot apela la bănci.

1 comentariu

  1. Bine,…, atunci opriti furnizarea !. Daca statul asta esuat a infiintat departamentele CAPUSE stufoase, bugetate , foarte bine platite intermediare intre producatori si consumatori cum sunt cele de Transport, Distributie, Furnizare atunci sa suporte consecintele !. In caz contrar, sa le desfiinteze iar consumatorii sa incheie contract direct cu asociatia producatorilor care astfel sa devina si furnizori ! ( reducere masiva de personal bugetar neproductiv din birouri si cheltuieli inutile cu acestia ).

Lasă un răspuns

Connect with