Image 1
Image 2
Sigla Informatia Zilei
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

Tragicul eveniment soldat cu moartea unui poliţist aflat în fruntea unei coloane oficiale declanşează o amplă dezbatere  publică pe vechea dispută “noi, poporul” şi “ei, politicienii”.

În timp ce oamenii obişnuiţi stau la cozi interminabile într-un trafic supraaglomerat, “Ei” dau drumul la girofare şi în maşinile de lux gonesc cu peste o sută de kilomentri pe oră. Moartea motociclistului a reactivat memoria colectivă.

La fel ca lipsa alimentelor şi cozile interminabile din epoca de aur şi  blocarea circulaţiei oferea un prilej în plus de a-l înjura pe Ceauşescu. Accidentul în care a fost implicat ministrul de interne Gabriel Oprea a ricoşat în coloana preşedintelui Klaus Iohannis. Ieri colona prezidenţială a fost claxonată din plin pe bulevardele din Capitală.

Preşedintele are un interes personal în această chestiune. S-ar părea că dintre toţi demnitarii el se plimbă cel mai mult. Face zilnic drumul de la vila de la marginea Bucureştiului în care locuieşte, la Cotroceni. Se mai deplasează destul de des şi la Sibiu. Mai sportiv, probabil premierul Ponta circulă şi ca persoană particulară. Îi place să conducă, fiind amator de curse. Din acest motiv i-a şi spus ministrului Oprea că a primit o lecţie.

    Populaţia percepe şirul de maşini închise la culoare care circulă cu peste o sută de km pe oră prin localităţi ca un gest de dispreţ şi aroganţă. Pe scurt, coloanele oficiale nu sunt foarte populare în rândul maselor. Oamenii simt că dincolo de geamurile negre se află nişte parveniţi, nişte indivizi care s-au îndepărtat de viaţa reală. În campaniile electorale, candidaţii ştiu că girofarurile nu dau bine şi nu le folosesc. Când au nevoie de voturi demnitarii se comportă ca nişte oameni normali.

    Accidentul care a declanşat reacţia dură a opiniei publice faţă de abuzul de coloană coincide cu o ordonanţă de urgenţă prin care li se atribuie şefilor de partide protecţia SPP. Fiecare va fi păzit ca şi când ar reprezenta o comoară naţională. Mai mult, li se dă dreptul şi adjuncţilor de miniştri să folosească antemergători. În fruntea fiecărei maşini oficiale se va afla câte un motociclist, care poate da într-o groapă apărută brusc în mijlocul drumului. Au dreptul la coloană şi mai marii bisericii. Patriarhul are în faţă o maşină a poliţiei cu girofar. Nici acest lucru nu a fost primit cu satisfacţie de opinia publică.

De fapt, toate privilegiile sunt privite cu neîncredere, poate chiar cu ură, de populaţie. Până acum nu s-a vorbit decât sporadic despre abuzul de coloană. Cum va fi rezolvată această problemă? Soluţiile ar trebui să vină de la guvern. Victor Ponta are un bun prilej de a-şi spune punctul de vedere. Cu această ocazie poate tăia şi din alte privilegii ale clasei politice.

Multe şi mărunte, unele conferite de lege, altele luate prin abuz sau urmare ale unor cutume, privilegiile clasei politice se înmulţesc pe măsură ce drepturile simplilor cetăţeni se diminuează sau, mai grav, se încalcă. Este o părere generală care determină imaginea proastă a clasei politice, indiferent de partid. Cine va fi omul politic providenţial care va schimba această stare de lucruri?