Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş, invitat: Marius Cionca. Titlul emisiunii: Vânătoarea între pasiune şi necesitate (reluare)01.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Kereskenyi Gabor,Adrian Albu, Gabriel Leş. Titlul emisiunii: Este afectat bugetul primăriei de revoluţia fiscală.(reluare) Iată omul cu Gabriel Ghişan,invitat: Călin Durla. 03.50 Mesager educaţiona, cu Vasile Nechita, invitat: Vlaicu Popescu. Titlul emisiuni: Învăţământul dual la Colegiul Tehnic Unio- Traian-Vuia. 04.45 Natura ne cheamă, cu Ioana Zaharia. 05.40 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş, invitat: Nicolae Popan. Titlul emisiunii: Carnea de struţ. 06.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul: Ilyes Ilona. 07.00 Ştiri 07.30 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul: Prinzinger Zsoka. 08.00 Audienţe în direct, cu Ioan Aniţaş, invitat: Marius Cionca. Titlul emisiunii: Vânătoarea între pasiune şi necesitate (reluare) 09.00 Gimnastica de dimineaţă, cu Ioana Zaharia, cu antrenorul: Ilyes Ilona. 09.40 Educaţie ecologică, cu Cristina Bursuc,invitat: Mark Nagy Janos. Titlul emisiunii:Noutăţi în custodia ariei protejate de pe râul Tur. 10.15 La psiholog, Ioana Vladimirescu,invitat: Adriana Laszlo.Titlul emisiuni: Obiceiurile fericirii. 10.50 Religie, cu Eva Laczko , invitat: Florin Fodoruţ. Titlul emisiunii: De la Înviere Mântuitorul până la Înălţarea la cer. 11.40 Teleshopping 12.00 Agenda publică, cu Stela Cădar, invitaţi: Kereskenyi Gabor,Adrian Albu, Gabriel Leş. Titlul emisiunii: Este afectat bugetul primăriei de revoluţia fiscală.(reluare) 13.00 Ştiri 13.30 În slujba comunităţii, cu Mihai Sălceanu,invitat: Romeo Poiană. Titlul emisiuni: Romeo Poiană – rapor la 6685 de zile. 14.30 Teleshopping 14.45 Viaţa la ţară, cu Ioan Aniţaş. Titlul emisiunii:Monitorizarea lucrărilor agricole prin satelit. 15.40 Iată omul cu Gabriel Ghişan,invitat: Călin Durla. 16.45 Panoramic sportiv, cu Constantin Damian, invitat: Dacian Nastai. Titlul emisiunii: Primăvara sportivă cu Dacian Nastai. 17.35 Zone folclorice, cu Ioana Vladimirescu, invitat: Universal Band. 18.30 Audienţe în direct 19.30 Ştiri 20.00 Agenda publică, cu Stela Cădar 21.30 Iată omul cu Gabriel Ghişan,invitat- Sebi Borlaştean. 22.30 Ne cheamă natura 23.30 Ştiri

“A douăsprezecea noapte” în vârtejul creat de Bocsardi Laszlo

Scris de Vasile Andreica, 09 decembrie 2017 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »
Orsino şi Viola

Orsino şi Viola

Intrând în sala de teatru, privirea spectatorului este repede acaparată de rotirea infinită a unei scene rotunde în scenă. Aceasta e prima impresie cu care te întâmpină “A douăsprezecea noapte” în producţia semnată de celebrul regizor Bocsardi Laszlo la Teatrul “Tamasi Aron” din Sfântu Gheorghe, spectacol realizat în colaborare cu Teatrul Cetate din Gyula şi prezentat de curând la Teatrul de Nord din Satu Mare.

Renumit pentru montările sale cu scenografie minimalistă, care pun în valoare jocul excelentei trupe pe care o conduce, Bocsardi măreşte miza în acest spectacol, făcându-şi actorii să îşi declare identitatea reală înainte de a se lansa în rolurile acestei piese care, în esenţa ei, vorbeşte despre disimulare şi deghizare şi în care nimic nu e ceea ce pare. În fond, “A douăsprezecea noapte” este cea din ajunul Bobotezei, ultima din ciclul sărbătorilor de iarnă, una în care farsele şi beţiile erau la ordinea zilei în cultura Angliei lui Shakespeare.

Astfel, pe tărâmul mitico-ironic al Iliriei se petrece o melodramă comică în care confuziile şi păcălelile se ţin lanţ, dar sentimentele sunt întotdeauna sincere, chiar dacă adresate greşit de cele mai multe ori. Roata iubirii se învârteşte în spectacol în acorduri de chitară care dau tonul momentului, fie că este melancolia în stil emo a ducelui Orsino, palpitaţiile Violei/Cesario sau orgoliile de beţiv ale lui Sir Toby. Totul pe rotativa dată când mai rapid, cât mai încet, ca nişte ruperi în curgerea timpului pe Pământul care se învârte, el însuşi, ca un titirez cosmic.

Este un spectacol “de actori” şi aplauzele de la final le-au fost cu totul cuvenite. Dar şi ideile regizorale au adus ceva nou unui text hârşit de multele montări. Ideea unui bufon Feste în ţinută franciscană, aproape ramolit, lansându-şi săgeţile cu o resemnare stoică, jucat cu multă empatie de Nemes Levente, ne-a surprins plăcut. Folosirea nudului a fost şi ea bine justificată în monologul Violei despre rolurile sociale ale celor două sexe (pe care se tot bate monedă în ultimii ani), rostit parţial la portavoce, iar Kovacs Kati i-a dat personajului doza de sictir şi misandrie bine potrivită. O dedublare aproape perfectă a reuşit Szalma Hajnalka în cele două ipostaze ale Oliviei – cea de harpie îndoliată şi cea de femeie îndrăgostită lulea, în care a ieşit la iveală şi frumuseţea deosebită a actriţei. Partea burlescă, chiar grosieră, a piesei a fost slujită cu brio de Dioszegi Attila şi Erdei Gabor în perechea de derbedei boemi Sir Toby – Sir Andrew.

Din câte interpretări ale rolului am văzut, Palffy Tibor a reuşit cel mai bine, în acest spectacol, să-l umanizeze pe Malvolio şi să parcurgă, în celebrul său monolog, paleta de emoţii care-l duc pe sobrul majordom în pragul nebuniei, fără să supraliciteze niciun moment şi fără istericalele impuse de mulţi regizori când personajul îşi închipuie că ar avea şanse reale la mâna stăpânei. Un recital de mare actor, în cele câteva minute, şi o răbdare de fier în lunga staţionare forţată din ultima oră de spectacol. Derzsi Dezso e extrem de masculin în rolul geamănului Sebastian, contrapartidă ironică la travestiul surorii sale, iar Gajzago Zsuzsa e o cameristă dintr-o bucată, o “femeie bărbată” în rolul Mariei. Nu în ultimul rând, Martay Laszlo oferă un umor fin în caracterizarea lui Orsino, un amorez mai curând curios să vadă unde duc avansurile lui decât dornic ca Olivia să-i cedeze realmente. De altfel, tot spectacolul are ceva “british” în construcţia momentelor comice, fie ele derivate din incompatibilitatea situaţiei reale cu cea aparentă, fie pur şi simplu aruncate în text ca boabele de piper. Căci umorul britanic înseamnă atât Bernard Shaw sau Jerome K. Jerome, cât şi Benny Hill sau Rowan Atkinson, toţi aceştia trăgându-şi seva din patrimoniul marelui precursor: William Shakespeare.

Abonează-te acum Online!
Adaugă un comentariu Ne păstrăm dreptul de a refuza publicarea comentariilor care nu respectă nişte reguli simple ale bunului simţ, care reprezintă atac la persoană, sau care sunt off-topic. Câmpurile marcate cu (*) sunt obligatorii.