Image 1
Image 2

14 – 18 octombrie, Săptămâna europeană a competenţelor profesionale

Share on facebook
Share on whatsapp
Share on email
Share on twitter
Asculta acest articol

În perioada 14 – 18 octombrie este marcată la nivelul statelor europene Săptămâna europeană a competenţelor profesionale. Cu acest prilej, Biroul de date statistice al Uniunii Europene a publicat o serie de informaţii referitoare la numărul elevilor din Uniune care urmează cursuri profesionale.

Conform Eurostat, aproape jumătate din elevii din Uniunea Europeană studiază programe profesionale. În anul 2017, 21,4 milioane de elevi frecventau nivelul secundar superior de învăţământ în Uniunea Europeană. Din acest total, peste 10,2 milioane, ceea ce reprezintă 48%, erau înscrişi în învăţământul profesional. Din cei 10,2 milioane elevi din învăţământul profesional, 56% sunt băieţi, iar 44% sunt fete.

Calificări profesionale relevante pentru piaţa muncii

“Elevii intră de obicei în programe de învăţământ secundar superior, ISCED nivelul 3, la vârste cuprinse între 14 şi 16 ani.

Aceste programe sunt de obicei concepute pentru a finaliza învăţământul secundar în pregătirea învăţământului terţiar sau pentru a oferi abilităţi relevante pentru ocuparea forţei de muncă sau ambele. În special, programele de educaţie profesională sunt concepute pentru a oferi cursanţilor cunoştinţele şi setul de competenţe specifice unei anumite ocupaţii.

Aceste programe pot avea componente bazate pe muncă (de exemplu, ucenici, programe de învăţământ cu sistem dual).

Finalizarea cu succes a acestor programe duce la calificări profesionale relevante pentru piaţa muncii recunoscute ca fiind orientate profesional de către autorităţile naţionale relevante şi/sau piaţa muncii”, notează sursa
citată.

Cehia şi Finlanda au înregistrat cea mai mare proporţie de elevi la nivel secundar superior înscrişi în învăţământ profesional

Potrivit cifrelor publicate de Eurostat, cea mai mare pondere a elevilor din învăţământul profesional, secundar superior, e în Cehia şi Finlanda. În treisprezece state membre ale UE, mai mult de jumătate din elevii de gimnaziu superior au studiat programe profesionale în 2017. Cehia şi Finlanda au înregistrat cea mai mare proporţie de elevi la nivel secundar superior înscrişi în învăţământ profesional (ambele 72%), în faţa Sloveniei (71%), Croaţiei (70%), Austriei şi Slovaciei (ambele cu 69%). La capătul opus al scalei sunt Irlanda (10%), Cipru (17%), Ungaria (23%), Lituania şi Malta (ambele 27%) şi Grecia (29%) . Şi România are peste 50%.

Mai mulţi băieţi decât fete

Cât despre proporţia dintre elevi şi eleve în învăţământul profesional, conform Biroului de date statistice al UE, în şcolile din statele membre sunt mai mulţi băieţi decât fete.
Majoritatea elevilor care au urmat programe secundare profesionale au fost bărbaţi în fiecare stat membru al UE, cu excepţia Regatului Unit (52% au fost femei), Belgia şi Suedia (ambele cu 51%) şi Finlanda (puţin peste 50%). În schimb, mai puțin de 40% dintre elevii care urmează programe profesionale la nivel secundar superior au fost femei în Cipru (23%), Irlanda (33%), Grecia (34%), Lituania (35%), Germania (37%), Italia (38%), Ungaria şi Polonia (ambele 39%), notează Eurostat.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Connect with