Probleme cu directorul medical şi consiliul de administraţie la Spitalul din Cavnic

Scris de Vasile Gherman, 04 octombrie 2019 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Spitalul de Psihiatrie din Cavnic este din ce în ce mai mult în atenţia autorităţilor locale şi judeţene. Din păcate, sunt anumite problem care dacă nu se rezolvă instituţia medicală ar putea avea mari probleme. În Comisia de dialog social de la prefectură s-a reanalizat această situaţie. Problemele sunt legate de consiliul de administraţie, directorul medical, neacordarea drepturilor salariale conform legii, precum şi existenţa unor temeri în rândul personalului medical referitoare la unele disponibilizări.

Prezenţi la întâlnire au fost şi sindicaliştii din domeniul sănătăţii: „Spitalul Cavnic este o instituţie care într-adevăr are probleme, însă nu cred că întâlnirea din iulie a contribuit cu ceva la îndreptarea situaţiei economice a spitalului. Acolo, 91% din cheltuieli reprezintă drepturile salariale. Acestea sunt aproape integral plătite, mai puţin norma de hrană pentru care noi, dacă aceasta nu va fi acordată, ne vom îndrepta înspre instanţă. Eu cred că spitalul are nevoie de o infuzie mare de capital, de nişte bani de la cineva, care să-i ajute. Pe asta ar trebui să se axeze discuţia, nu pe cine punem manager, pe cine numim director medical, cum ne mai aranjăm noi lucrurile pe acolo. În ritmul în care mergem, s-ar putea să se prăbuşească, mai ales că se şi creează această isterie colectivă, această incertitudine în rândul salariaţilor”, a spus Mircea Ciocan preşedinte CNSLR Frăţia. „Este destul de grav că peste noapte au apărut unele probleme de care noi nu avem ştiinţă, ori care nu există, inventate pentru a produce scandal şi a denigra. Pentru mine, ca primar şi ordonator principal de credite la Spitalul de Psihiatrie Cavnic, este o onoare să particip la această şedinţă, dar m-aş bucura să fim invitaţi de câte ori există o problemă la spital. M-ar fi bucurat să ne fi invitat în momentul când a intrat noua lege a salarizării, când a trebuit să punem în aplicare mărirea unor drepturi salariale, însă nicio instituţie nu ne-a dat bani suficienţi pentru asta. Nu Primăria Cavnic asigură salariile personalului, ci instituţiile statului, Ministerul Sănătăţii prin CAS, pe baza contractului ce există. Însă Casa de Asigurări nu a venit cu un contract adiţional care să completeze diferenţa salarială ce trebuie plătită angajaţilor, iar noi din impozitele şi taxele încasate nu putem plăti salarii, vouchere de vacanţă, sau norme de hrană. Dar ceea ce ţine de noi vă asigur că s-a fă­cut şi se face. Asta în condiţiile în care doar 10% din pacienţi sunt căvnicari, restul provin din judeţ”, a explicat Vladimir Petruţ, primarul din Cavnic.

Direcţia de Sănătate Publică (DSP) Maramureş a oferit o serie de explicaţii: „Cunosc problema Spitalului Cavnic de foarte mult timp, nu vreau să dau vina pe nimeni, însă ar trebui să terminăm cu nişte orgolii personale sau de grup, care sunt acolo. Ministerul Sănătăţii a alocat spitalului din Cavnic, în perioada 2010 – 2011, 200.000 de lei pentru reabilitarea termică şi acoperiş. În 2012, acelaşi minister a absolvit de anumite arierate spitalul. În 2015, Ministerul Sănătăţii a anulat arieratele pe care unitatea medicală le avea şi cred că discuţiile despre această infuzie financiară nu sunt bine-venite. Plata salariilor se realizează în felul următor: din contractul cu CAS – valoarea de contract, adică pe munca pe care o realizez eu sunt plătit corespondent – aproximativ 3 milioane de lei. Fondul total de salarii este aproape 5,5 milioane de lei. Diferenţa de la cele 3 milioane sunt bani care vin pe anexă ca urmare a creşterii salariale şi nu în urma muncii prestate. DSP, prin fondurile alocate, plăteşte programe naţionale de sănătate. Tot ceea ce înseamnă datorii către furnizori, plăţi de salarii, plăţi pentru vouchere de vacanţă, indemnizaţie de hrană, rămâne la latitudinea managerului şi a comitetului director. Însă acolo a fost un manager timp de 20 de ani, care şi-a dat în judecată fostul angajator, iar la ora actuală o instanţă judecătorească îl repune în drepturi de aproximativ 300.000 de lei, pe care trebuie să-i primească! O datorie despre care nu discută nimeni! Următorul manager, interimar, n-a considerat de cuviinţă, la solicitările noastre, organizarea şedinţelor de consiliu de administraţie. Abia miercuri a fost un consiliu de administraţie, după 9 luni de zile…”, a declarat Rareş Pop, director DSP Maramureş. Actualul manager interimar a explicat că în cele două luni de mandat a încercat să „normalizeze” situaţia prin întrunirea consiliului de administraţie şi numirea unui director medical interimar. Disponibilizări nu se vor face.

V. Gherman