Drumul Crucii sau Treptele spre Minunea Invierii

Scris de Angela Sabau, 21 aprilie 2011 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Biblia spune ca, in Vinerea Mare, Iisus a fost rastignit, o forma de pedepsire dintre cele mai umilitoare la cea vreme. In aceasta zi, Iisus a fost omorat pe cruce, intre doi talhari, dupa un drum pe care l-a parcurs carandu-si in spate crucea pe care urma sa moara, pana la Golgota, de la sala de judecata, unde a fost condamnat la moarte de catre Pilat din Pont, dupa o judecata in care norodul a fost, de fapt, cel care a ales cine moare si cine este salvat. Pe Drumul Crucii, Iisus a facut 14 popasuri, fiecare dintre ele simbolizand un eveniment sacru.

In Gradina Ghetsimani exista opt maslini despre care se crede ca dateaza din urma cu peste 2000 de ani, fiind martori ai rugaciunii lui Iisus. Acesta este si locul unde Iisus si-a petrecut ultima noapte in liberate, iar pana la muntele Golgota Drumul Durerii este marcat de 14 opriri, 14 evenimente sacre. Sunt momente care semnifica, fiecare in parte, un moment important din drumul durerii pe care Mantuitorul l-a parcurs pentru noi.

Crestinatatea comemoreaza in Vinerea Mare moartea Mantuitorului, care s-a jertfit pentru salvarea noastra, a tuturor. In Vinerea Mare, Iisus a fost rastignit pe cruce, dupa ce a parcurs cu crucea in spate drumul pana la locul rastignirii, urcand Dealul Golgotei si facand 14 popasuri, unde Mantuitorul S-a oprit sub povara crucii. Drumul pe care l-a parcurs a ramas in istoria crestinatatii ca “Drumul Crucii” sau “Drumul Durerii” si este identificat cu parcursul vietii fiecarei persoane in parte. In Vinerea Patimilor, cum mai este cunoscuta aceasta zi, se oficiaza denia Prohodul Domnului.

1. Primul popas marcheaza inceputul durerii, inceputul suferintei, locul unde Iisus a fost condamnat la moarte, respectiv curtea casei lui Pilat. Aici, in cetatea Antoniei, Mantuitorul a fost prezentat multimii si judecat, apoi condamnat la moarte. Aici este marcat inceputul calvarului pentru mantuirea neamului.

2. Al doilea popas care marcheaza un moment sacru este Pretoriul, locul unde pe umerii lui Iisus a fost pusa crucea pe care avea sa o poarte pana la locul unde a fost omorat. In Pretoriu, iudeii l-au condamnat pe Fiul lui Dumnezeu strigand “rastigneste-L”, locul in care Mantuitorul porneste pe Drumul Durerii, care coboara spre Valea Tyropeon.

3. Locul in care se intersecteaza doua strazi din vechea cetate, una ce vine de la Poara Leilor si una de la Poarta Damascului, este cel de-al treilea popas. Aici Iisus a cazut pentru prima data sub greutatea crucii, marcand, astfel, un moment dureros.

4. Al patrulea moment ramas in istoria crestinismului ca unul extrem de emotionant este cel in care Fiul lui Dumnezeu se intalneste cu mama Sa, ingenunchiat de greutatea crucii sale. O capela dedicata mamelor indurerate se afla acum pe acest loc, iar intr-un loc dosit, doua urme de sandale despre care se spune ca ar fi urmele Maicii Domnului.

5. A cincea oprire este locul care marcheaza ajutorul primit de Iisus de la Simon din Cirene. Acesta a fost silit sa-l ajute pe Hristos si a carat, o bucata de drum, crucea in locul Lui.

6. Acest moment marcheaza intalnirea Domnului cu Veronica, aceea care Ii sterge chipul insangerat cu naframa. Potrivit traditiei, ea a fost tamaduita de Iisus Hristos de curgerea de sange care o chinua de multi ani. Inainte de a purta acest nume, ea se numea Faustina.

7. La a saptea oprire este marcata cea de-a doua cadere a lui Iisus, care, slabit de greutatea lemnului, s-a prabusit pentru a doua oara la pamant. Obligat sa se ridice si sa-si urmeze drumul, el si-a continuat calvarul pana la sfarsit.

8. Momentul al optulea este cel in care Mantuitorul se intalneste in drumul Sau cu femeile mironosite, care plangeau pentru El. Aici, el a mangaiat-o pe Maica Sa si pe femeile credincioase, spunandu-le sa nu mai planga pentru El, ci mai ales pentru ele si pentru copiii lor, adica pentru pacatele lumii.

9. Imediat dupa a opta oprire, Mantuitorul a cazut pentru a treia oara, rapus de greutatea crucii de pe umerii sai. Invatatura ortodoxa arata ca cele trei caderi ale Domnului reprezinta cele trei zile in care el a stat in mormant. Urmatoarele popasuri sunt, de altfel, in Biserica Sfantului Mormant si pana in Mormant.

10. Momentul al zecelea marcheaza ajungerea pe Golgota si dezbracarea Domnului de hainele Sale. In acea vreme, situata in afara cetatii, Golgota era locul in care a fost infipta crucea pe care a fost rastignit Iisus, loc unde a inceput mantuirea lumii, unde dragostea lui Iisus pentru oameni a biruit moartea, platind cu jertfa suprema.

11. A unsprezecea oprire marcheaza tintuirea in cuie a Mantuitorului pe cruce, sub ochii indurerati ai mamei sale. Astazi a devenit loc de inchinare, de meditatie si de pocainta.

12. Oprirea a doisprezecea simbolizeaza rastignirea si respectiv moartea Mantuitorului pe cruce. Trupul istovit de suferinta a Fiului lui Dumnezeu si-a dat ultima suflare, pe cruce. Astazi, credinciosii viziteaza locul, piatra in care a fost infipta crucea, care pot fi atinse de oricine.

13. Momentul al treispezecelea simbolizeaza coborarea domnului de pe Cruce. Dupa moartea Sa, cele trei trupuri au fost date jos de pe cruce, iar trupul lui Iisus a fost asezat pe Piatra Durerii, sau Piatra Ungerii. Aici a fost uns in graba si infasurat in giulgiu, inainte de a fi pus in mormant.

14. Aceasta este ultima oprire si marcheaza punerea Domnului in Mormant si Invierea.

Acesta este cel mai sfant loc al crestinatatii, locul care adaposteste minunea Invierii, a biruintei dragostei asupra mortii. Mormantul Sfant are doua incaperi, una este cea a ingerului si cealalta este incaperea in care se afla lespedea de piatra. Prima este locul in care a stat ingerul care a vestit femeilor Invierea, iar a doua incapere mai pastreaza si azi lespedea ce a fost data la o parte de Mantuitor dupa ce a Inviat.

Minunea Invierii

Potrivit Bibliei, care sta la baza tuturor religiilor crestine, dupa ziua de sambata, zi de odihna potrivit Vechiului Testament, duminica dimineata, Maria Magdalena si Maria s-au dus la Mormant, unde au gasit lespedea de piatra data la o parte si mormantul gol, iar un inger le-a vestit minunea Invierii. Mergand sa vesteasca ucenicilor, Iisus le-a intampinat, iar cand ele I-au cuprins picioarele si I s-au inchinat, Iisus le-a zis< Nu va temeti. Duceti-va si vestiti, fratilor Mei, ca sa mearga in Galileea, si acolo Ma vor vedea.

Drumul Crucii, refacut an de an

Astazi, de Pasti, Drumul Crucii se reface in fiecare an, in locul in care Iisus Hristos a mantuit lumea. In dimineata Vinerii Mari, 12 arhierei cu tot clerul si pelerinii se intalnesc la Pretoriu, unde se citesc “Ceasurile Imparatesti”. La ora 10, toata adunarea porneste procesiunea de la Pretoriu pana la Biserica Sfantului Mormant, deci este strabatut tot Drumul Crucii. Arhiereii merg in frunte, imbracati in haine negre, de doliu, si duc o cruce mare de lemn, despre care se spune ca pastreaza o bucata din crucea pe care a fost rastignit Mantuitorul. Credinciosii tin in maini lumanari aprinse si din loc in loc fac opriri, acolo unde se spune ca Iisus a cazut sub cruce. Credinciosii ingenuncheaza, iar arhiereii citesc Evangheliile Sfintelor Patimi. Procesiunea intra apoi in Biserica Sfantului Mormant, iar clericii urca pe Golgota si infig crucea pe locul unde a fost rastiginit El. Aici se citeste Evanghelia Rastignirii Domnului, iar cativa episcopi stau de straja langa Sfanta Cruce, pana ce o saruta tot poporul. La final, un mitropolit rosteste o predica emotionanta.