Ortodocsii si greco-catolicii din Sapanta lupta pentru averile bisericesti

Scris de Corina Sofran, 28 februarie 2011 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Legea aplicata ad litteram va reaprinde razmerita

In Sapanta, conflictul dintre bisericile otodoxa si greco-catolica este departe de a se fi stins. Mai mult chiar, daca greco-catolicii vor fi improprietariti in defavoarea celorlati, scandalurile vor reizbucni si s-ar putea ajunge ca oamenii sa-si dea  cu securile in cap, sustine primarul Ioan Turda.

Unul din punctele fierbinti de pe ordinea de zi a sedintei Comisiei judetene de fond funciar a fost validarea unei suprafete de 30 de hectare de padure solicitata de Parohia greco- catolica din Sapanta. Hotararea era pe punctul de a fi votata cand primarul comunei, Ioan Turda, a cerut amanarea ei. Suprafata a fost validata in anul 2002, numai ca intre timp au aparut mai multe litigii legate de acest subiect. Una dintre actiunile Bisericii ortodoxe a fost declarata perimata, dar mai exista un alt proces pe rolul instantelor de judecata, deschis de ortodocsi in anul 2009. Pe acest motiv, primarul Turda a cerut amanarea validarii pana la pronuntarea sentintei. Acolo situatia este foarte delicata, iar legea nu ar trebui aplicata ad litteram. In Sapanta sunt aproximativ 3.000 de credinciosi ortodocsi, adica 90% din totalul gospodarilor comunei. Mai sunt in jur de 250 de adventisti si circa 15 persoane care frecventeaza biserica greoco-catolica. E adevarat, la ultimul recensamant au iesit mai multi, in jur de 75, dar, spune primarul, “s-au luat si adrese din alta parte”. Nu este normal ca averea bisericii sa fie revendicata in integralitate de greco- catolici, care reprezinta o mana de oameni, pentru ca trebuie tinut cont si de considerentele istorice si modul in care s-a dobandit ea. Cu atat mai mult cu cat este vorba in total de 100 de hectare de teren.

Bunurile ar trebui impartite proportional

“Eu am incercat sa detensionez situatia. Am luat legatura cu preotii si episcopii celor doua confesiuni sa dialogheze si sa nu lase lucrurile sa degenereze pana cand isi vor da oamenii in cap. Am propus ca bunurile bisericesti sa fie impartite proportional cu numarul enoriasilor. Nu e normal ca o mana de oameni sa se faca stapani pe o avere care a fost constituita din donatiile stramosilor nostri”, a spus primarul.

Situatia este foarte delicata, pentru ca la cultul ortodox averea bisericii apartine enoriasilor, in timp ce la greco-catolici bunurile apartin Bisercii de la Roma. “Pana la urma este vorba si de pastrarea fiintei nationale”, este de parere reprezentantul comunei. El sustine ca vina de a se fi ajuns in aceasta situatie apartine si parlamentarilor maramureseni care ar fi trebuit sa aduca amendamente la legile proprietatii cu privire la situatiile existente in Ardeal. “Vreau sa se stie ca eu doresc doar pace si liniste in comuna. Vreau sa evit sa se ajunga din nou la scandal si batai, ca in anii 2002 si 2005.  Mai ales ca sapatenii sunt iuti la manie si si-or da cu securile in cap”, ne-a declarat primarul comunei Sapanta.

Chemat de Consiliul National al Discriminarii Religioase

Ioan Turda spune ca Biserica greco-catolica i-a intentat proces. Mai mult, primarul comunei Sapanta a fost chemat la Consiliul National al Discriminarii Religioase. “Am fost la Bucuresti cu un dosar de documente gros de 10 cm si, in final, pentru ca nu ne-am inteles, le-am spus< veniti si faceti dvs. dreptate”, a spus primarul. El considera ca legile restituirii proprietatilor nu sunt bine gandite si ca in acest caz ortodosii sunt defavorizati. Decat sa ma blesteme urmasii, prefer sa-mi dau demisia. Stramosii nostri au fost ortotocsi. Sapantenii au fost ultimii care au trecut la greco-catolism. Nu este corect atata vreme cat multi ortodocsi au donat pamant bisericii, iar acesta sa ajunga la greco-catolici. Nu tin partea nimanui, dar cred ca legea trebuie interpretata cu suflet si cu intelpciune”, a precizat alesul comunei.

Hotararea a fost amanata, dar, daca se va merge doar pe aplicarea legii fara a se tine cont de toate aceste aspecte, in comuna va reizbucni razmerita.

Un scandal interconfesional a avut loc si in urma cu doi ani, legat de biserica din incinta Cimitirului Vesel din Sapanta, mai exact demolarea turnului lacasului de cult. Acest incident a fost adus la cunostinta presedintelui Traian Basescu, dar el a depasit si granitele Romaniei.

  1. Imre Ecaterina a spus: 01 martie 2011, ora 21:01

    a lasat Dumnezeu asa ceva scris in Biblie?sa se lupta oamenii ,,credinciosi,, pentru averea bisericii.si ce zice Domnul Isus Hristos la ceasul cel de urma?felicitari,ati intrat in Imparatia Cerurilor ca i-ati omorat pe oamenii aia care au purtat alta religie.sau ca ati dispretuit legea LUI DUMNEZEU si v-ati batut pt bogatia cea stricacioasa!

  2. Centrul de Presa Catolic Roman a spus: 02 martie 2011, ora 17:08

    Suntem nevoiti sa dam spre informare publicului larg despre adevarata stare de lucruri de la Sapanta.
    Afirmatia “Legea aplicata ad litteram va reaprinde razmerita” nu este altceva decat o instigare la revolta a maselor nemultumite de actuala guvernare si acest lucru este dovedit mai ales ca primarul PSD din comuna Sapanta incearca sa destabilizeze ordinea si pacea din tara. Acest articol ar trebui sa fie analizat de catre organele statului si sa ia masurile necesare. Biserica Greco-Catolica din Romania a avut un rol hotarator in istoria Romaniei si isi merita pe deplin proprietatile uzurpate de Biserica Ortodoxa nu tocmai fidela idealurilor natiunii romane. De-a lungul istoriei Romaniei se pot vedea faptele reprobabile si tradarile la care Biserica Ortodoxa si-a adus aportul contribuind astfel la neimplinirea dezideratelor nationale de a constitui un stat national roman si unitar. La Sapanta in urma anchetelor noastre interne si a sondajelor pe care le-am facut reiese clar ca majoritatea crestinilor doresc ca Biserica Greco-Catolica sa isi reintre in drepturile sale avute pana in anul 1948.
    Elementele turbulente sprijinite de catre ocupatia asa zisa “ortodoxa” care exploateaza abuziv proprietatile Bisericii Greco-Catolice, si taie abuziv padurile de catre acei oameni care au fost mobilizati de catre “preotul ortodox” si dusi la Tribunalul Maramures din Baia-Mare pentru a crea diversiuni. Acesti oameni si acolitii lor sprijina “puterea ortodoxa”. Ar fi bine sa se ia masuri de catre unitatile de jandarmi pentru data de 07.03.2011 cand se preconizeaza ca vor merge din nou la Tribunalul Maramures aceeasi echipa de interventie a Bisericii Ortodocsilor din Sapanta. Serviciile Secrete, Parchetul, Jandarmii, Presa sa fie in alerta maxima pentru ai captura pe acei capi ai mafiei locale, interlopii din Sapanta, care au devastat padurile satenilor. Cetatenii comunei Sapanta s-au trezit cu proprietatile de padure taiate abuziv si nu s-au luat masurile legale nici pana la aceasta ora. Un apel de urgenta ne-a parvenit de la doamna Pop Irina, vaduva, in varsta de 90 de ani, condamnata in anii ’50 pentru ca a opus rezistenta expansiunii “ortodoxiei” si care ne relateaza faptul ca proprietatile ei au fost ocupate si exploatate de catre aceleasi persoane care detin “puterea ortodoxa” in Sapanta, nici pana in ziua de azi nu a primit TITLUL DE PROPRIETATE pentru averea ei. Ne intrebam cu totii pe buna dreptate daca primarul din Sapanta, presedintele Comisiei Locale de Aplicare a Legilor Restituirii Proprietatilor, stie despre aceasta stare de lucruri? Sau s-a pus Lupul paznic la Oi? Sau se mai intreaba cei aproximativ 3000 de ortodocsi din Sapanta, cum au fost improprietarite rudele primarului cu sute de hectare de paduri, pasuni, etc? Mai ales ca nici pe departe acestea nu sunt cazuri singulare de abuzuri. Deci nu numai proprietatile Bisericii Greco-Catolice sunt luate cu asalt de catre acesti aparatori ai “ortodoxiei locale”. De ce tac organele statului si nu intervin sa repuna in drepturi pe cei care au fost deposedati? Cine mai are putere sa ancheteze aceste abuzuri? Noi credem ca nimeni aici pe pamant nu doreste acest lucru. Oricum daca nu se va reintra in normalitate se vor anunta toate forurile internationale pentru a sanctiona statul roman. Nu am vrea sa credem ca statul roman este complice la aceste abuzuri. Acest lucru ar fi un fapt foarte grav care ar dauna Romaniei in viitorul apropiat si intrarii in spatiul Schengen.
    “Ortodocsii” nu pot fi defavorizati cu nimic din moment ce nu au avut proprietati pe raza comunei Sapanta. Nu au fost improprietariti nici macar de catre autoritatile staliniste in anul 1948. Cum putem vorbi de o defavorizare, cand cu ajutorul proprietatilor Bisericii Greco-Catolice, s-au imbogatit atatia preoti, si functionari ai acestora. Din contra au fost foarte favorizati inca de catre imparatul habsburg Iosif al II-lea si pana azi. Faptul ca acum suntdefaimati, imparatul habsburgilor si toti binefacatorii, inclusiv Stalin, Petre Groza, Dej, Ceausescu, iar mai recent conducatorii post-decembristi, nu este ceva nou, asta este soarta celor care favorizeaza Biserica Ortodoxa in scopul aservirii acesteia in folosul puterii lumesti. Primarul din Sapanta, dl. Turda Ioan este de buna credinta si nu ne indoim nici o clipa ca doreste intrarea in normalitate fara Rascoale cu securi si nici nu poate fi acuzat de nimeni si de nimic pentru ca nu stie de acel act deosebit de important si valoros pentru Biserica Ortodocsilor. Prin acest act este consemnata prezenta pe aceste meleaguri a Bisericii Ortodocsilor din Sapanta, act eliberat in anul 1950 de catre o inalta institutie a puterii Republicii Populare Romane. In numele Poporului respinge cererea “ortodocsilor” de a se intabula pe averea Bisericii Greco-Catolice, pe motiv ca nu au acte de proprietate prin care sa faca dovada, in timp ce actele de proprietate ale Bisericii Greco-Catolice au trecut sub paza directa a Uniunii Sovietice. De acest act stie doar preotul ortodocsilor din Sapanta, revendisimul Pr. Grigore Lutai, care este de buna credinta, si o sa-l puna la dispozitia primarului si a celor interesati de elucidarea acestui mare mister. Recomandam dlui primar sa faca o adresa la Parohia Ortodoxa Sapanta ca sa-i comunice atat lui cat si cetatenilor care nu stiu, despre acel act. Ca si primar are aceasta obligatie de a informa cetatenii despre acest act al puterii judecatoresti. Cu mentiunea, ca acest act trebuie pastrat cu mare grija, pentru ca este certificatul de nastere al Bisericii Ortodocsilor din Sapanta recunoscuta de insasi o institutie a statului ateu. De aici se poate vedea cu usurinta despre interesul national al Statului Roman care planeaza asupra proprietatilor Bisericii Greco-Catolice din Sapanta si nu numai, mai ales ca un interes national si mai mare avea si Uniunea Sovietica. Situatii interesante care pot fi deslusite doar in instantele de judecata. Il asiguram pe dl. primar ca Biserica Greco-Catolica din Sapanta detine acte de proprietate asupra tuturor proprietatilor sale si din aceste acte reiese ca este propriatara tabulara si din aceste acte nu reiese ca au fost donatii ci ca a fost averea nobiliara a Sfintei Biserici Greco-Catolice si toti care se vor atinge de aceste proprietati sunt afurisiti si blestemati. In Sapanta se stie deasemenea ca stramosii primarului, au fost croati catolici si nu ortodocsi, si au fost adusi prin anul 1800 din Republica Hrvatska (Croatia), de catre proprietarul Castelului de Vanatoare din centrul comunei, un baron local, deoarece erau oameni destoinici si credinciosi si au avut misiunea nobila de a asigura paza si securitatea Castelului la inceput, iar mai tarziu cu paza si securitatea tuturor. Din aceasta cauza nu au avut proprietati pe care sa le doneze, iar ceilalti stramosi ai sapantenilor nu mai stiau cum sa agoniseasca averea nu sa o doneze Vaticanului. Din acest motiv, afirmatiile domniei sale ar trebui sa fie probate inainte de a fi publicate in ziar. Invitam deasemenea pe acei proprietari din Sapanta care au facut donatii la Biserica Greco-Catolica sa intervina in procesul aflat pe rolul Tribunalului Maramures. Doar acolo pot avea sanse de reusita sa-si ia inapoi proprietatile donate si nu in paginile ziarului Informatia Zilei.
    Tocmai de aceasta s-au intentat aceste procese in justitie de catre Biserica Greco-Catolica, cu terte persoane fizice sau juridice, pentru a face lumina in acest caz deosebit de delicat, si pentru a nu lasa ca populatia sa se inamerze in necunostiinta de cauza cu securi sau alte obiecte contondente, mai ales ca Biserica Greco-Catolica a fost o problema pentru toate statele, inca de la Nasterea ei. In justitie, pe cale pasnica fiecare poate sa aduca acte sa probeze spre a revendica ceea ce apartine fiecaruia. Si tot acolo in justitie au ocazia atat primarul cat si “ortodocsii” sa aduca dovezile si argumentele pe care le au pentru a dovedi ca sunt indreptatiti sa fie improprietariti dansii cu aceste proprietati. Biserica Greco-Catolica nu tine cu dintii de aceste proprietati profane, ci priveste la toate aceste probleme ca la un gest crestinesc, moral si reparator, gest care mai poate fi si un indiciu al politicii pe care o duce un stat de drept, cum este ROMANIA, peste care Biserica Greco-Catolica din Romania invoca in fiecare zi binecuvantari de la Dumnezeu Atotputernicul si deasemenea si peste intreg poporul roman. Desi, orice om de buna credinta din aceasta tara se indoieste ca ar putea sa fie pusa in posesie Biserica Ortodocsilor, infiintata dupa Schisma Greceasca pe aceste proprietati nobiliare romanesti, din moment ce nici Iosif Visarionovici Stalin nu a dorit sa improprietareasca Biserica Ortodoxa sau mai bine zis Biserica Ortodocsilor, pentru ca ei sunt mai multi, aproximativ 3000, daca luam dupa declaratiile parochianiste ale ortodocsilor, in timp ce catolicii sunt peste un miliard, daca ne luam dupa universalitatea Bisericii. In aceste conditii ar fi complet inegal ca cei peste un miliard de catolici sa nu fie improprietariti cu aceste averi, mai ales ca detin si acte de proprietate legale, iar cei 3000 de ortodocsi care nu au nici acte de proprietate decat declaratii gratuite, sa fie improprietariti in detrimentul celor peste un miliard de catolici. La aceste adevaruri il chemam, sa reflecteze si sa mediteze adanc, pe dl. Primar Turda Ioan si insotitorii sai de oriunde ar fi ei. Adevarul este acesta, interesul national trebuie sa treaca prin interesele Maicii noastre Roma, ca de acolo ne tragem, iar o Mama ramane Mama si e mult mai apropiata decat strainul si autorul Schismei Grecesti, din care a rezultat Biserica Ortodocsilor, o biserica straina de neamul nostru romanesc, daunatoare intereselor noastre nationale inca din anul 1054, care prin bulgari au dus la cotropirea tarii, ne-au slavizat alfabetul si limba, urmarind deznationalizarea noastra si asimilarea. Prin aceasta prisma trebuie sa privim spre Maica noastra Roma, leaganul civilizatiei noastre. Chemam deasemenea pe intelectualii acestei tari si pe cei care au o gandire sanatoasa si au misiunea de a calauzi acest popor, sa ia aminte la toate aceste realitati, pentru ca loviturile aplicate acestei comunitatii catolice din Sapanta, sunt de fapt lovituri aplicate insasi existentei fiintei nationale. Greco-catolicii au dovedit in istorie ca sunt romani adevarati si au dat dovada de un inalt si real patriotism.

  3. Geta a spus: 03 martie 2011, ora 08:06

    Sunt jurista si cel mai benefic pentru toata lumea ar fi sa se restituie proprietatile fostilor proprietari conform normelor europene pentru ca altfel s-ar crea un precedent deosebit de periculos si ne vom trezi cu proprietari improprietariti fara acte invocand doar numarul persoanelor, ganditi-va cu totii ce ar insemna ca persoanele care se vor asocia vor putea intra in posesia altor proprietati pe care nu le-au detinut. In speta, persoanele din Sapanta care se declara de alta religie decat cea greco-catolica o pot face in virtutea dreptului constitutional care garanteaza libertatea constiintei, faptul ca au parasit o anumita religie nu atrage dupa sine si dreptul de proprietate al acelei biserici din care au plecat. Biserica nu este societate pe actiuni ca fiecare in parte sa dispuna dupa bunul lui plac de procentul pe care il are intr-un imobil. Biserica este proprietara indiferent cum se numeste ea, pe bunurile sale mobile si imobile, in timp ce credinciosii pot opta pentru o religie sau alta fara sa aiba anumite drepturi patrimoniale.

  4. Geta a spus: 03 martie 2011, ora 08:15

    Se mai scrie ca cetatenii din Sapanta ar provoca o razmerita, ei bine eu asta nu o cred. In fiecare an vizitez Maramuresul atat de pitoresc si trecem si pe la Sapanta unde poposim la cate o pensiune. I-am intrebat pe proprietari despre situatia din comuna si ei mi-au explicat cum e cu cele doua biserici ortodoxa si greco-catolica. Oamenii in general sunt foarte primitori si deschisi si nu am auzit ca ar fi in stare sa provoace o razmerita. Au spus ca ei asteapta ceea ce va hotari justitia si se vor supune acelei hotarari. Evident ca se vor opune acele persoane direct interesate care isi pierd privilegiile insa ei formeaza o minoritate si pana la urma va trebui sa accepte situatia legala. Eu sunt convinsa ca sapantenii sunt oameni civilizati si emancipati si nu se vor incaiera pentru ca nu au nici un motiv.

  5. Geta a spus: 03 martie 2011, ora 08:26

    Am sunat la Baia Mare la cunostiintele mele de acolo si mi-au confirmat despre presiunile care se fac asupra justitiei de catre alte institutii ale statului in scopul de a nu respecta legislatia. Ori trebuie sa dam dovada de ratiune si sa nu se recurga la astfel de imixtiuni in treburile justitiei pentru ca partea ortodoxa nu poate dovedi dreptul de proprietate decat cu numarul mare de credinciosi pe care-i are, ori acestia nu sunt proprietari tabulari pe aceste bunuri revendicate de catre partea greco-catolica. Nici un magistrat nu va incalca legea si va judeca in baza prevederilor legale. Cel mai bun lucru ar fi fost pentru ambele parti sa nu se ajunga in justitie si sa fi rezolvat pe cale amiabila. Imi pare rau ca s-a ajuns aici, eu fiind ortodoxa, sunt impartiala si consider ca ceea ce prevede legea trebuie respectat de catre toti cetatenii indiferent de credinta religioasa. Eu zic ca inca nu este prea tarziu si inca se mai pot aseza la masa negocierilor cele doua parti pentru a trai in armonie si buna intelegere.

  6. Presa Libera a spus: 04 martie 2011, ora 16:19

    Mai multi sapanteni declara ca afirmatiile primarului sunt tendentioase si mincinoase. Nimeni din cetatenii comunei Sapanta nu doreste sa faca vreo rascoala si nici vorba de a se puna mana pe securi, ne declara Ion S. din Sapanta. Maria B. ne asigura ca sapantenii nu sunt asa de prosti sa le faca jocul primarului si sa raspunda instigarilor. “Noi stim ca pe data de 7 martie la Baia Mare este un proces pentru biserica, greco-catolicii au dreptate si abia asteptam cu totii sa revina catolicilor. Preotul ortodox nu mai are oameni sa-i duca la proces ca nu mai vrea nimeni sa mearga si o gasit motivul cu padurile, e o farsa de a preotului ortodox. Preotul Ortodox a demolat turnul bisericii si acum nu are bani sa termine turnul, ne cere bani de fiecare bani…de unde sa dam atatia bani ca e criza si nu putem. Asteptam sa se termine procesul sa vina catolicii sa termine cu haosul asta”

  7. mihai a spus: 29 martie 2011, ora 23:14

    Asa cum a spus si Geta, eu nu cred ca conteaza numarulde credinciosi . EX :Daca eu am 2 copii si printr-o frauda mi se ia casa si se da unuia cu 5 copii; atunci cand apare o lege care sa faca lumina si dreptate si i-mi recastig casa, vi se pare ca ar fi o nedreptate? Poate ca la uni asa li se pare. Credinta cu forta nu se poate. Sper ca legea sa se aplice in totalitate.

  8. catalin a spus: 07 mai 2011, ora 15:35

    Domnul primar nu trebuia sa vorbeasca in numele comunitatii ortodoxe din Sapanta,deoarece nu a dezbatut aceasta problema public,de fata cu oamenii,ca sa stie ce doresc ei. De asemenea, preotii ortodocsi[tata si fiu],prezinta distorsionat conflictul dintre ortodocsi si catolici, din fata altarului,fara drept la replica. DE CE nu convocati o sedinta publica ca sa -si exprime oamenii opiniile ? Apropo,cand s-a intrunit ultima oara Consiliul Parohial??? Daca nu se supun unei legi civile,oare cum se supun legii morale ?! Un lucru este cert,Biserica a fost construita de greco-catolici in 1886 ,respectiv Casa Parohiala ,in care locuieste astazi preotul ortodox,iar preotul catolic face naveta. Crestineste ar fi sa le acorde si catolicilor ceea ce li se cuvine si nu sa-i ponegreasca,de parca ar fi pagani. EI sunt,de fapt,fratii nostri si implicit fiii lui Dumnezeu!

  9. Scortisoara a spus: 05 iunie 2011, ora 12:11

    Acum la Sapanta situatia e rezolvata. catolicii au primit averea inapoi iar ortodocsii asteapta reforma agrara sa primeasca ceva avere si ei ca doar nu au luptat deageaba pentru instalarea comunismului in Sapanta dupa decembrie 1989. Cel mai tare om din Sapanta numit si Antonescu *(Dioca lui Ion, unchiasu cantaretului de muzica buna Gheorghe Turda) mai are de primit cateva sute de hectare de conducerea comunisto-ortodoxa din Romania.
    Pentru necunoscatori, conducerea comunisto-atee s-a transformat dupa 22 decembrie 1989 in conducerea comunisto-ortodoxa,aici intra si heterodocsii si toti oamenii de bine din Republica Ortodoxa Romania.

  10. adromeda a spus: 25 septembrie 2011, ora 17:57

    ATI VAZUT CA NU E NICI O RAZMERITA LA SAPINTA?
    CATOLICII AU PRIMIT PADUREA SI DIN CELE AUZITE DE LA PREOTUL CATOLIC, S-A RETROCEDAT SI SCOALA,ASA CA LUCRURILE INTRA PE UN FAGAS NORMAL.
    ASTEPTAM RETRODEDAREA SI A CELORLALTE PROPRIETATI DE CATRE OAMENII DE DREAPTA A LUI BASESCU.
    TRAIASCA BASESCU!