Aeroportul Baia Mare face primii pasi reali catre modernizare

Scris de Grigore Ciascai, 15 august 2010 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Pentru realizarea instalatiei de balizaj, CJ a alocat 6,7 milioane lei

Aeroportul Baia Mare a fost infiintat pe actualul amplasament in anul 1964, iar din 1966 a devenit operational pentru avioane de scurt sau mediu curierat. La mijlocul anului 1979, pista betonata a fost prelungita de la 1.400 metri la 1.800 metri, lungimea actuala. Latimea pistei este de 30 metri, cu acostamente de beton de 7,5 metri de fiecare parte a ei.

Aeroportul Baia Mare este institutia care conduce si coordoneaza intreaga activitate de trafic aerian in zona de responsabilitate, pentru transportul de pasageri si marfa, in conditii de deplina securitate. Numai ca exista probleme foarte mari legate de actualul sistem de balizaj.

Mihai Patrascu, director general, ne explica cum stau lucrurile< „Balizajul actual este realizat pe directia 10, cu un fir director cu lungimea de 900 metri, cu doua orizonturi de 300 si 600 m pe pragul pistei, cu becuri incandescente galbene ce au o putere de 150 W, intensitate luminoasa fixa. Actualul sistem de balizaj este de tip Calvert simplificat, fiind marcat si conturul pistei cu lumini laterale de prag si lumina de pista. Caile de rulare si platforma sunt iluminate cu becuri marginale albastre de mica intensitate. In momentul de fata sistemul de balizaj este depasit fizic si moral. In aceeasi situatie se afla si radarul de precizie. De fapt, incepand cu anul 2011, odata cu aderarea la conventiile Schengen referitoare la traficul aerian, radarul nostru nu va mai primi autorizatie de functionare. Va trebui sa-l inlocuim cu un sistem instrumental de aterizare (ILS)”.

Sistemul instrumental de aterizare, investitie ce urmeaza sa fie finantata si realizata de Administratia Romana a Serviciului de Trafic Aerian (ROMATSA), nu poate fi montat pe actulaul balizaj, motiv pentru care inlocuirea acestuia este esentiala.

Traficul aerian a crescut semnificativ in ultimii ani

In ciuda recesiunii economico-financiare din ultimii doi ani, traficul pe Aeroportul Baia Mare este in continua crestere, ceea ce arata faptul ca inca nu s-a atins pragul superior real al valorilor de trafic. In plus, o mare parte din traficul de la aeroporturile din Cluj-Napoca si Budapesta este constituit din maramureseni. Conform studiilor de piata ale agentiilor de turism, 20% din pasagerii de la Cluj-Napoca sunt maramureseni. Toate acestea ne fac sa speram ca Aeroportul Baia Mare va reusi sa fie folosit in conformitate cu cererea crescanda a celor care vor sa apeleze la serviciile lui.

Din 2011 aeroportul baimarean va corespunde conditiilor Schengen, acesta fiind al doilea din tara care a trimis aplicatia pentru a indeplini cerintele impuse.

Mihai Patrascu< „Aprobarea de catre consilierii judeteni a proiectului de hotarare prin care se aloca suma de 6,7 milioane lei pentru achizitionarea si montarea instalatiei de balizaj este un mare pas inainte. Vom reusi ca Aeroportul Baia Mare sa nu fie deschis doar pentru zboruri de tip VFR (la vedere, efectuate doar ziua si fara curse de pasageri), ci sa fie de tip IFR (regim in care se poate opera si pe timp de noapte, precum si cursele de pasageri, indiferent de momentul zilei)”.

Altfel spus, achizitionarea sistemului de balizaj inseamna automat obligarea ROMATSA la montarea sistemului instrumental de aterizare (ILS), pentru ca, dupa cum ati putut constata, niciunul dintre ele nu poate deveni functional si autorizat fara existenta celuilat. Asadar, dupa luni si ani de discutii contradictorii, lucrurile vor iesi din incremenire la Aeroportul Baia Mare. Poarta aeriana a zonei va putea deveni operationala la standarde cu adevarat internationale. Cu siguranta ca numarul curselor si al pasagerilor va creste in viitoarea perioada.