50 de ani de la construirea autoturismului „Dacia 1300” 

Scris de Vasile Gherman, 28 octombrie 2019 « Ştirea precedentă | Înapoi la index | Ştirea următoare »

Un eveniment însemnat a fost marcat la Colegiul „Anghel Saligny” din Baia Mare. S-a aniversat 50 de ani de la construirea autoturismului „Dacia 1300”, care a intrat în producţie în august 1969 (un model sub licenţa R12).

Autoturismul  fiind prezentat la saloanele auto de la Bucureşti şi Paris. Modelul 1300 era o berlină cu 4 uşi şi tracţiune pe faţă. Anul trecut s-au împlinit 50 de ani de la construirea primului autoturism românesc de oraş. Este vorba de „Dacia 1100” culoare crem (A40), fabricată de o echipă profesionalistă din care a făcut parte şi băimăreanul Istvan Shandor Strebeli (a fost făcută cadou lui Nicolae Ceauşescu. În curtea instituţiei de învăţământ au fost expuse două generaţii de autoturisme. Din prima făcând parte autoturismele istorice (cu vechime de peste 30 de ani), iar din a doua, cele fabricate în ultimii 20 de ani (de când aparţin grupului francez Renault). La eveniment au fost prezenţi Ioan Vlad, preşedintele Retromobil Club România, Filiala Maramureş, Gheorghe Robaş, reprezentant „Dacia” în Maramureş, Alina Neamţ şi Liviu Ilieş, director, respectiv profesor – instructor auto ai colegiului băimărean, alţi profesori şi elevi ai unităţii de învăţământ.

„Mi-au plăcut maşinile şi am citit toată istoria automobilistică din lume”

Cum era firesc, nu putea lipsi de la un astfel de eveniment, inginerul Istvan Shandor Strebeli care la cei 75 de ani împliniţi îşi aminteşte cu emoţie perioada frumoasă petrecută în uzina de la Piteşti. Din experianţa sa, le-a vorbit cu multă plăcere celor prezenţi: „Am fost pasionat de maşini trecând astfel prin toate fazele de proiectare, construcţii, montaj general. Am lucrat în secţiile: caroserie, vopsitorie, tapiţerie, montaj mecanic, finisări, livrări. În finalul carierei m-am ocupat de reparaţii auto în Baia Mare până la pensionare. Dacă ar fi să o iau de la început tot în industria automobilului aş lucra. Eu am vrut să fiu specialist în ceva. Mi-au plăcut maşinile şi am citit toată istoria automobilistică din lume. Am fost adjunct şef de promoţie, în cele trei grupe care totalizau 74 studenţi. Am fost primul care a primit o notă de 10 şi tot primul care mi-am luat toate exeamenele, fără a avea restanţă pe toamnă. Când am absolvit am venit acasă mi-am făcut bagajele şi m-am întors la Colibaş pentru  a lucra în uzină. Ceilalţi au plecat pe Litoral. M-am dedicate acestei meserii şi nu-mi pare rău”, spune inginerul Istvan Strebeli.

„Dacia” singura din istoria automobilului roman care şi-a păstrat marca

În deschiderea manifestării, directoarea Alina Neamţ a vorbit despre acţiunea organizată în şcoală cu această ocazie, iar directorul Gheorghe Robaş a făcut un scurt istoric al autoturismului „Dacia”. Inginerul Ioan Vlad a prezentat performanţele autoturismelor care au avut şi plusuri dar şi minusuri, în funcţionarea lor. Autoturismele româneşti au fost exportate în aproape toate ţările lumii cu tradiţie în industria automobilelor. Inginerul maramureşean, regretă faptul că nu s-a reuşit păstrarea mărcii la toate autoturismele româneşti, singura care a făcut-o este „Dacia”, După ce a vorbit despre evoluţia brandului „Dacia” în România, locurile de muncă create, economie prosperă etc., instructorul Liviu Ilieş a felicitate pe participanţi, îndeosebi pe elevii care au susţinut cercul de idei, oferindu-le diplome de merit câştigătorilor Radu Hulbar şi Dumitru Roman. Manifestraea s-a încheiat cu speranţa că anul viitor vor fi alte aniversări, la care inginerul Ioan Vlad va veni cu o surpriză în acestă privinţă.

Vasile Gherman